Vi kan ikke påstå at fjoråret ikke var dramatisk. Med streik i Hollywood og ved den norske filmskolen, trusselen fra kunstig intelligens og internasjonale nedgangstider, på toppen av et voldsomt børsfall for en av bransjens største bestillere av innhold, så kan ingen påstå at vi ikke lever i interessante tider – kanskje altfor interessante.
Men, som vårt panel i denne utgaven av Filmsamtalen, påpeker: dette er the name of the game i en filmbransje som har levd med kontinuerlige endringer i flere tiår og overlevd en pandemi. Problemet er bare at på politisk nivå henger man gjerne litt etter.
Bransjen venter fortsatt på at regjeringen skal komme tilbake med en mer konkret politikk for medfinansiering for strømmeaktørene og en mer ekspansiv insentivordning.
Bransjelederne Elisabeth Sjaastad (Norsk filmforbund), Åse Kringstad (Virke produsentforeningen) og Øyvind Rune Stålen (Dramatikerforbundet) forsøker her sammen med programleder Kjetil Lismoen å oppsummere det filmpolitiske året.
Like før Anette Trettebergsstuen i fjor sommer gikk av som kulturminister, opplevde Viaplay et børsfall som har ført til at dramasatsingen har blitt kraftig redusert. En av de største bestillerne for bransjen er i knestående. Hvilke konsekvenser ser vi på kort og lang sikt?
Som om ikke Viaplay fall og produksjonstørke var nok, så ble bransjen forfulgt av Kunstig Intelligens-spøkelset i 2023. Gjør vi KI til en større «fanden på veggen» enn den i realiteten er i disse usikre tider?
Programlederen kan dessuten by på en gåte: hvem er den «sjuende far i huset» innerst i Finansdepartementet som setter ned foten hver gang en mer ekspansiv insentivordning skal vurderes?
Og sist, men ikke minst: panelet feirer at Dramatikerforbundets medlem Jon Fosse fikk Nobelprisen i litteratur – også for sitt dramatiske virke. Forhåpentligvis kan det føre til at film- og tv-bransjen også ser en større verdi av det originalskrevne?