Krigsfilmer og barnefilmer fortsetter å dominere markedsordningen: Det oppsiktsvekkende ved siste tildelingsrunden er at to filmer om samme krigshendelsen – senkingen av det tyske krigsskipet Blücher – er tildelt produksjonstilskudd.

Foto: arkivbilde av krigsskipet Blücher som ble senket ved Drøbak.
To krigsfilmer og to barnefilmer er ikke overraskende prioritert i denne runden av Norsk filminstitutts tildelinger av såkalt markedsstøtte. Det er de sjangrene som oppfattes som de sikreste investeringene av mange i film- og kinobransjen.
Men at to krigsfilmer som berører samme krigshendelse er prioritert i samme runde, er ganske oppsiktsvekkende, og vil muligens føre til fornyet diskusjon om krigsfilmens dominerende rolle i det norske repertoaret.
For fire år siden var det for eksempel to konkurrerende prosjekter om tilskudd da slaget om «Kampen om Narvik» skulle avgjøres. Da fikk bare det ene prosjektet tilskudd – sannsynligvis fordi prosjektene var altfor like i budsjett og tema (det seirende prosjektet ble av markedspanelet regnet for å ha størst «publikumsestimat»).
Vi vet ikke nøyaktig hvor nærme de nye filmprosjektene Blücher og Natt til niende befinner seg hverandre i handling og tematikk, med de tar begge utgangspunkt i senkingen av det tyske krigsskipet 9.april 1940.
Blücher «skal ta oss med til Oscarsborg de dramatiske morgentimene 9. april 1940. Presset hviler på oberst Eriksens skuldre, der han står med utdatert utstyr og ferske rekrutter, som siste skanse mellom Oslo og verdens største krigsmakt», heter det i omtalen.
Natt til niende handler også om oberst Eriksen, «den 64 år gamle obersten som er kommandant på Oscarsborg Festning. Eriksen mangler både mannskap og etterretning. Når et krigsskip dukker opp i tåken må han ta et vanskelig valg. Eriksen senker skipet og utsetter invasjonen av Oslo, noe som reddet konge og regjering. Til tross for at Eriksen er vår største krigshelt, måtte han etter krigen svare for seg i en kommisjon han opplevde som svært urettferdig», heter det i omtalen fra produsenten.
Filmprosjektene befinner seg i hver sin ende budsjettmessig: Blücher passer med sine nær 90 millioner inn i budsjettkategorien «nordisk storfilm». Manus er ved Christopher Grøndahl, regi ved Jens Lien og produsenter er Frederick Howard og Asle Vatn. Totalbudsjettet er på 88.925.000 kr. Distributør er Nordisk Film Distribution
Med om lag halvparten av det budsjettet skal Fenomen Studios og Daniel Fahre lage sin versjon i Natt til niende av de dramatiske hendelsene. Manus er ved Axel Hellstenius og Melike Leblebicioğlu Kaveh, produsenter er Knut Inge Solbu, Aurora Bjørnhaug, Tom Marius Kittelsen og Jørgen Storm Rosenberg. Totalbudsjett er på 43.079.000 kroner. Distributør er Ymer Media og Scandinavian Film Distribution.
De to andre prosjektene som tilgodeses med tilskudd i denne omgangen er barnefilmene Julenissens Verksted og Tix og den forsvunne barndommen:
Julenissens verksted
Den andre av vedtaksrundens store tildelinger på 12.000.000 kroner går til produksjonsselskapet Qvisten Animation for animasjonsfilmen Julenissens verksted, basert på Thorbjørn Egners historie Julenissens verksted. Filmen vil inneholde en kavalkade av klassiske Egner-sanger. Manus er ved Ingrid Haukelidsæter, Karsten Fullu og Mina Juni Stenebråten, regi ved Mette Rank Tange og Rasmus A. Sivertsen, produsenter er Emilie Bredtved Hansen og Ove Heiborg. Distributør er Nordisk Film Distribution. Totalbudsjettet er på 50.000.000 kroner.
«Mari, pappaen Svein og Farmor reiser ut for å finne Julenissens verksted. Julenissen vil unngå at hans hemmelige tilholdssted blir avslørt, så han sender sine to hjelpere, Fjompen og Stompen, for å stoppe dem. Mari, Svein og farmor lar seg ikke stoppe av nissenes hindringer og med Maris drivkraft finner de til slutt verkstedet. Møtet med Julenissens verksted blir magisk, men Mari, Svein og Farmor endrer alle syn på både julen og seg selv etter å ha blitt kjent med nissene».
Tix og den forsvunne barndommen
Den andre av vedtaksmøtets tildelinger på 8.000.000 kroner går til 74 Entertainment AS for animasjonsfilmen Tix og den forsvunne barndommen. Manus er ved Martina Cecelia Befring, regi ved Katarina Launing og Rasmus A. Sivertsen. Produsenter er Jørgen Storm Rosenberg og Martina Cecelia Befring. Totalbudsjett er 30.008.392 kroner. Distributør er Nordisk Film Distribusjon.
«Haslunden by har skapt det perfekte samfunn; Nyttige borgere blir produsert av en maskin som forvandler byens eldste barn til voksne på et blunk. Økonomien og befolkningsveksten blomstrer. Men ikke alle passer like godt til å dyttes igjennom den konforme trakten og utskudd skapes. Da det viser seg at motivene bak ikke bare er økonomiske eller samfunnsnyttige, men at planen er å utrydde alle barn, må noen ta affære. Kun de som nekter å gi slipp på barnet i seg kan redde byen. Filmen vil inneholde ny musikk fra artisten Tix, som også er en ledende karakter i filmen».
Tilskuddsordningen for produksjon av spillefilm etter markedsvurdering «skal stimulere til spillefilmer med høy kvalitet og høyt publikumspotensial». Les mer om ordningen her.
Foto: arkivbilde av krigsskipet Blücher som ble senket ved Drøbak.
To krigsfilmer og to barnefilmer er ikke overraskende prioritert i denne runden av Norsk filminstitutts tildelinger av såkalt markedsstøtte. Det er de sjangrene som oppfattes som de sikreste investeringene av mange i film- og kinobransjen.
Men at to krigsfilmer som berører samme krigshendelse er prioritert i samme runde, er ganske oppsiktsvekkende, og vil muligens føre til fornyet diskusjon om krigsfilmens dominerende rolle i det norske repertoaret.
For fire år siden var det for eksempel to konkurrerende prosjekter om tilskudd da slaget om «Kampen om Narvik» skulle avgjøres. Da fikk bare det ene prosjektet tilskudd – sannsynligvis fordi prosjektene var altfor like i budsjett og tema (det seirende prosjektet ble av markedspanelet regnet for å ha størst «publikumsestimat»).
Vi vet ikke nøyaktig hvor nærme de nye filmprosjektene Blücher og Natt til niende befinner seg hverandre i handling og tematikk, med de tar begge utgangspunkt i senkingen av det tyske krigsskipet 9.april 1940.
Blücher «skal ta oss med til Oscarsborg de dramatiske morgentimene 9. april 1940. Presset hviler på oberst Eriksens skuldre, der han står med utdatert utstyr og ferske rekrutter, som siste skanse mellom Oslo og verdens største krigsmakt», heter det i omtalen.
Natt til niende handler også om oberst Eriksen, «den 64 år gamle obersten som er kommandant på Oscarsborg Festning. Eriksen mangler både mannskap og etterretning. Når et krigsskip dukker opp i tåken må han ta et vanskelig valg. Eriksen senker skipet og utsetter invasjonen av Oslo, noe som reddet konge og regjering. Til tross for at Eriksen er vår største krigshelt, måtte han etter krigen svare for seg i en kommisjon han opplevde som svært urettferdig», heter det i omtalen fra produsenten.
Filmprosjektene befinner seg i hver sin ende budsjettmessig: Blücher passer med sine nær 90 millioner inn i budsjettkategorien «nordisk storfilm». Manus er ved Christopher Grøndahl, regi ved Jens Lien og produsenter er Frederick Howard og Asle Vatn. Totalbudsjettet er på 88.925.000 kr. Distributør er Nordisk Film Distribution
Med om lag halvparten av det budsjettet skal Fenomen Studios og Daniel Fahre lage sin versjon i Natt til niende av de dramatiske hendelsene. Manus er ved Axel Hellstenius og Melike Leblebicioğlu Kaveh, produsenter er Knut Inge Solbu, Aurora Bjørnhaug, Tom Marius Kittelsen og Jørgen Storm Rosenberg. Totalbudsjett er på 43.079.000 kroner. Distributør er Ymer Media og Scandinavian Film Distribution.
De to andre prosjektene som tilgodeses med tilskudd i denne omgangen er barnefilmene Julenissens Verksted og Tix og den forsvunne barndommen:
Julenissens verksted
Den andre av vedtaksrundens store tildelinger på 12.000.000 kroner går til produksjonsselskapet Qvisten Animation for animasjonsfilmen Julenissens verksted, basert på Thorbjørn Egners historie Julenissens verksted. Filmen vil inneholde en kavalkade av klassiske Egner-sanger. Manus er ved Ingrid Haukelidsæter, Karsten Fullu og Mina Juni Stenebråten, regi ved Mette Rank Tange og Rasmus A. Sivertsen, produsenter er Emilie Bredtved Hansen og Ove Heiborg. Distributør er Nordisk Film Distribution. Totalbudsjettet er på 50.000.000 kroner.
«Mari, pappaen Svein og Farmor reiser ut for å finne Julenissens verksted. Julenissen vil unngå at hans hemmelige tilholdssted blir avslørt, så han sender sine to hjelpere, Fjompen og Stompen, for å stoppe dem. Mari, Svein og farmor lar seg ikke stoppe av nissenes hindringer og med Maris drivkraft finner de til slutt verkstedet. Møtet med Julenissens verksted blir magisk, men Mari, Svein og Farmor endrer alle syn på både julen og seg selv etter å ha blitt kjent med nissene».
Tix og den forsvunne barndommen
Den andre av vedtaksmøtets tildelinger på 8.000.000 kroner går til 74 Entertainment AS for animasjonsfilmen Tix og den forsvunne barndommen. Manus er ved Martina Cecelia Befring, regi ved Katarina Launing og Rasmus A. Sivertsen. Produsenter er Jørgen Storm Rosenberg og Martina Cecelia Befring. Totalbudsjett er 30.008.392 kroner. Distributør er Nordisk Film Distribusjon.
«Haslunden by har skapt det perfekte samfunn; Nyttige borgere blir produsert av en maskin som forvandler byens eldste barn til voksne på et blunk. Økonomien og befolkningsveksten blomstrer. Men ikke alle passer like godt til å dyttes igjennom den konforme trakten og utskudd skapes. Da det viser seg at motivene bak ikke bare er økonomiske eller samfunnsnyttige, men at planen er å utrydde alle barn, må noen ta affære. Kun de som nekter å gi slipp på barnet i seg kan redde byen. Filmen vil inneholde ny musikk fra artisten Tix, som også er en ledende karakter i filmen».
Tilskuddsordningen for produksjon av spillefilm etter markedsvurdering «skal stimulere til spillefilmer med høy kvalitet og høyt publikumspotensial». Les mer om ordningen her.