Høydepunkter på MIRAGE.

Høydepunkter på MIRAGE.

Denne uka er det duket for den tredje utgaven av festivalen MIRAGE i Oslo, med en rekke gjester og sosiale arrangementer i tillegg til filmvisninger. Vi presenterer her noen av høydepunktene.

Foto fra «Between Revolutions».

Onsdag denne uka starter den tredje utgaven av MIRAGE, filmfestivalen for «the art of the real» – som dog ikke innebærer at det kun vises dokumentarfilm, men også filmer som på ulike vis utfordrer skillet mellom dokumentar og fiksjon. Festivalen er viet kunstnerisk film med høye filmatiske ambisjoner, og omtaler seg selv som en festival startet av folk fra bransjen, med mål om å bygge en sterk internasjonal samlingsplass i Oslo for filmskapere, de kreative fagfunksjonene og filmkunsten.

I fjor bød hovedstadsfestivalen blant annet på en mesterklasse med den meriterte filmfotografen Sir Roger Deakins. Også i år får MIRAGE besøk av flere store navn.  

– Vi er glade for å kunne hente inn nærmere 30 internasjonale filmskapere og fagpersoner til Oslo i år. Fra Canada, Uruguay, Mexico, fra hele Europa og fra Asia. Det er veldig gøy å ha Albert Serra på besøk. Han er en utrolig god representant for filmkunsten og verdien av kompromissløs tilnærming til egenartet metode. Eller Javier Umpierrez, lyddesigneren av blant annet Carlos Reygadas’ Our Time og Aapichatpong Weerasethakuls Memoria – filmer og arbeid som virkelig bidrar til å pushe filmspråket videre. Vi håper slike gjester kan bidra til å inspirere norsk bransje til å være mer vågale og kompromissløse, sier festival- og programsjef Racha Helen Larsen. 

Pacifiction.

Blant årets gjester er altså spanske Albert Serra, som har etablert seg som en høyst særegen og kompromissløs filmskaper innen retningen som gjerne kalles «slow cinema». Helgen før festivalen arrangerte MIRAGE en «oppvarmingsvisning» av Serras forrige film, den kontroversielle og Cannes-prisvinnende Liberté. Under festivalen vises hans nyeste spillefilm Pacifiction, som deltok i hovedkonkurransen på fjorårets Cannes-festival og tidligere i år er vist på Tromsø internasjonale filmfestival (der den ble belønnet med FIPRESCI-kritikerjuryens pris) og Kunstnernes Hus Kino i Oslo. Pacifiction utspiller seg på den franske stillehavsøya Tahiti, og utforsker hvordan dette samfunnet påvirkes av ryktene om at nye atomprøvesprengninger skal finne sted i deres umiddelbare nærhet, med en magnetisk Benoît Magimel i hovedrollen som øyas høykommissær som forsøker å manøvrere mellom stedets ulike maktsentre og mer lysskye miljøer. Lørdagens visning inkluderer Q&A, der Serra skal samtale med regissør Nataša Urban. Etter all sannsynlighet blir helgens visninger på MIRAGE aller siste mulighet for å se denne dypt fascinerende filmen på kino i Norge. 

Festivalen deler ut fire priser, for henholdsvis klipp, regi, lyddesign og filmfotografi. Istedenfor en konvensjonell jury med flere medlemmer, består MIRAGEs juryer av en profilert fagperson for hver av kategoriene – hvorav Serra er årets enpersonsjury for MIRAGE Directing Award. Jurypersonen for foto, som tar over stafettpinnen etter Deakins, blir i år ungarske Mátyás Erdély, som blant annet har fotografert Sauls sønn.

Foto: Alice Rohrwacher i «Room 999».

Serra vil dessuten delta i en samtale med regissør Lubna Playoust om kinoens og filmkunstens framtid – eller eventuelle død. Samtalen foregår i etterkant av en visning av både Room 999 og Room 666. Sistnevnte er Wim Wenders’ film fra 1982, da han satt opp et filmkamera på et hotellrom under filmfestivalen i Cannes og inviterte en rekke av filmskaperne som var tilstede – deriblant Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Steven Spielberg, Michelango Antonioni og Susan Seidelman – til å svare spørsmål om filmens framtid, alle alene i rommet.

I år kom Playousts Room 999, der hun følger samme konsept og stiller regissører tilstede på fjorårets Cannes-festival – 40 år etter første film – de samme spørsmålene. Og da først og fremst følgende: Er filmen et språk i ferd med å forsvinne, en kunstform i ferd med å dø? Blant regissørene som deltar i den nye filmen er Wim Wenders (den eneste som er med i begge filmene), tidligere omtalte Serra, Ruben Östlund, Claire Denis, Cristian Mungiu, Lynne Ramsay, Baz Luhrmann, Alice Rohrwacher, Asghar Farhadi, David Cronenberg, Audrey Diwan, Paulo Sorrentino, Ninja Thyberg og vår egen Joachim Trier.

Under tittelen “The Visuality and Psychology of Sound” kan festivalpublikummet møte den prisvinnende lyddesigneren Javier Umpierre i samtale om sitt arbeid og sine metoder. Umpierre har arbeidet med lyden på filmer som Leos Carax’ Annette, Alejandro Landes’ Monos og Michel Francos Memory, i tillegg til tidligere nevnte Memoria av Apichatpong Weerasethakul og Our Time av Carlos Reygadas. Under MIRAGE vises en av hans nyeste filmer, EAMI, regissert av Paz Encina. 

Smoke Sauna Sisterhood.

MIRAGE arrangerer i år en mesterklasse med den amerikanske fotografen Michael Christopher Brown, ikke minst kjent for sin fotojournalistikk fra revolusjonen/borgerkrigen i Libya i 2011, som vil snakke om hvordan han i det siste har arbeidet med kunstig intelligens. 

Videre kommer kanadiske Jacquelyn Mills (regi, klipp, foto m.m) og Andreas Mendritzki (lyddesign) med sin dokumentar Geographies of Solitude, som ifølge festivalen trolig var den mestvinnende filmen i 2022, med blant (mye!) annet hele tre priser fra Berlinalen. Blant festivalgjestene er også den svensk-italienske dokumentarfilmskaperen Erik Gandini, kjent for blant annet The Swedish Theory of Love. På festivalens program står både hans ferske film After Work og Videocracy fra 2009. 

MIRAGE viser med andre ord ikke bare filmer av helt ny dato. Blant de eldre titlene er flere filmer av den avdøde litauisk-amerikanske, avantgardistiske filmskaperen Jonas Mekas, deriblant et eget kortfilmprogram. 

– Årets program representerer en bredde i hva filmkunsten kan romme. MIRAGE handler om nettopp det, å vise innovasjon og mangfold i uttrykk, i tilnærminger, metoder og filmkunstnernes frihet til å uttrykke seg på nye måter, sier Racha Helen Larsen fra MIRAGE.

I år viser festivalen to kortfilmprogram kuratert av dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam. IDFA-programmerer Jasper Hokken gjester MIRAGE, og vil møte bransjen for å snakke om det korte formatet.  

MIRAGE gir anledning til å se Frederick Wisemans nye film Menus Plaisirs – Les Troisgros, der den nå 93 år gamle dokumentarfilmskaperen følger en like gammel, familieeid fransk gourmetrestaurant. Dokumentaren føyer seg inn i Wisemans egen tradisjon for observerende «institusjonsfilmer» – inkludert en omfattende spilletid på fire timer. 

The Recovery Channel.

Verdt å trekke fram fra filmprogrammet er dessuten førpremiere på Smoke Sauna Sisterhood av estiske Anna Hints, som vant prisen for beste regi i World Cinema-dokumentarkonkurransen på årets Sundance-festival. En annen film som har utmerket seg på festivaler er Manuel Abramovich’ hybriddokumentar Pornomelancholia, som er et formsterkt og intimt portrett av «sex-influencer» og debuterende pornoskuespiller Lalo Santos. 

På programmet står også et knippe norske titler, deriblant Ellen Ugelstads nye hybridfilm The Recovery Channel og et eget norsk kortfilmprogram. I tillegg inviterer MIRAGE i år bransjen til å møte hele 13 av de sentrale ansatte ved Norsk filminstitutt, i en presentasjon moderert av Anita Rehoff Larsen.

Senter for MIRAGE er Vega Scene, men festivalen inntar også andre steder i hovedstaden. 

Festivalen lover en storslagen festivalåpning på onsdag i Urtegata 11, hvor det blant annet blir «live cinema performance» som kombinerer livemusikk og filmskapning, stumfilmkonsert med Nothing But Time fra 1926 (i samarbeid med Tromsø int. filmfestival) og kortfilmer. På festivalprogrammet står også utekino på Eventyrbrua og mange sosiale møtepunkter og fester. Vega Scene vil sågar bli omgjort til nattklubb, hvor man i følge MIRAGE kan «se gratis film, danse seg i stykker eller høre på jazzkonsert, se klassikeren Blade (vist på VHS i sal 3) eller kortfilmmaraton i sal 2 fram til klokken 03:00».

Årets utgave av MIRAGE arrangeres i perioden 11-15. oktober. www.mirage.no.

Høydepunkter på MIRAGE.

Høydepunkter på MIRAGE.

Denne uka er det duket for den tredje utgaven av festivalen MIRAGE i Oslo, med en rekke gjester og sosiale arrangementer i tillegg til filmvisninger. Vi presenterer her noen av høydepunktene.

Foto fra «Between Revolutions».

Onsdag denne uka starter den tredje utgaven av MIRAGE, filmfestivalen for «the art of the real» – som dog ikke innebærer at det kun vises dokumentarfilm, men også filmer som på ulike vis utfordrer skillet mellom dokumentar og fiksjon. Festivalen er viet kunstnerisk film med høye filmatiske ambisjoner, og omtaler seg selv som en festival startet av folk fra bransjen, med mål om å bygge en sterk internasjonal samlingsplass i Oslo for filmskapere, de kreative fagfunksjonene og filmkunsten.

I fjor bød hovedstadsfestivalen blant annet på en mesterklasse med den meriterte filmfotografen Sir Roger Deakins. Også i år får MIRAGE besøk av flere store navn.  

– Vi er glade for å kunne hente inn nærmere 30 internasjonale filmskapere og fagpersoner til Oslo i år. Fra Canada, Uruguay, Mexico, fra hele Europa og fra Asia. Det er veldig gøy å ha Albert Serra på besøk. Han er en utrolig god representant for filmkunsten og verdien av kompromissløs tilnærming til egenartet metode. Eller Javier Umpierrez, lyddesigneren av blant annet Carlos Reygadas’ Our Time og Aapichatpong Weerasethakuls Memoria – filmer og arbeid som virkelig bidrar til å pushe filmspråket videre. Vi håper slike gjester kan bidra til å inspirere norsk bransje til å være mer vågale og kompromissløse, sier festival- og programsjef Racha Helen Larsen. 

Pacifiction.

Blant årets gjester er altså spanske Albert Serra, som har etablert seg som en høyst særegen og kompromissløs filmskaper innen retningen som gjerne kalles «slow cinema». Helgen før festivalen arrangerte MIRAGE en «oppvarmingsvisning» av Serras forrige film, den kontroversielle og Cannes-prisvinnende Liberté. Under festivalen vises hans nyeste spillefilm Pacifiction, som deltok i hovedkonkurransen på fjorårets Cannes-festival og tidligere i år er vist på Tromsø internasjonale filmfestival (der den ble belønnet med FIPRESCI-kritikerjuryens pris) og Kunstnernes Hus Kino i Oslo. Pacifiction utspiller seg på den franske stillehavsøya Tahiti, og utforsker hvordan dette samfunnet påvirkes av ryktene om at nye atomprøvesprengninger skal finne sted i deres umiddelbare nærhet, med en magnetisk Benoît Magimel i hovedrollen som øyas høykommissær som forsøker å manøvrere mellom stedets ulike maktsentre og mer lysskye miljøer. Lørdagens visning inkluderer Q&A, der Serra skal samtale med regissør Nataša Urban. Etter all sannsynlighet blir helgens visninger på MIRAGE aller siste mulighet for å se denne dypt fascinerende filmen på kino i Norge. 

Festivalen deler ut fire priser, for henholdsvis klipp, regi, lyddesign og filmfotografi. Istedenfor en konvensjonell jury med flere medlemmer, består MIRAGEs juryer av en profilert fagperson for hver av kategoriene – hvorav Serra er årets enpersonsjury for MIRAGE Directing Award. Jurypersonen for foto, som tar over stafettpinnen etter Deakins, blir i år ungarske Mátyás Erdély, som blant annet har fotografert Sauls sønn.

Foto: Alice Rohrwacher i «Room 999».

Serra vil dessuten delta i en samtale med regissør Lubna Playoust om kinoens og filmkunstens framtid – eller eventuelle død. Samtalen foregår i etterkant av en visning av både Room 999 og Room 666. Sistnevnte er Wim Wenders’ film fra 1982, da han satt opp et filmkamera på et hotellrom under filmfestivalen i Cannes og inviterte en rekke av filmskaperne som var tilstede – deriblant Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Steven Spielberg, Michelango Antonioni og Susan Seidelman – til å svare spørsmål om filmens framtid, alle alene i rommet.

I år kom Playousts Room 999, der hun følger samme konsept og stiller regissører tilstede på fjorårets Cannes-festival – 40 år etter første film – de samme spørsmålene. Og da først og fremst følgende: Er filmen et språk i ferd med å forsvinne, en kunstform i ferd med å dø? Blant regissørene som deltar i den nye filmen er Wim Wenders (den eneste som er med i begge filmene), tidligere omtalte Serra, Ruben Östlund, Claire Denis, Cristian Mungiu, Lynne Ramsay, Baz Luhrmann, Alice Rohrwacher, Asghar Farhadi, David Cronenberg, Audrey Diwan, Paulo Sorrentino, Ninja Thyberg og vår egen Joachim Trier.

Under tittelen “The Visuality and Psychology of Sound” kan festivalpublikummet møte den prisvinnende lyddesigneren Javier Umpierre i samtale om sitt arbeid og sine metoder. Umpierre har arbeidet med lyden på filmer som Leos Carax’ Annette, Alejandro Landes’ Monos og Michel Francos Memory, i tillegg til tidligere nevnte Memoria av Apichatpong Weerasethakul og Our Time av Carlos Reygadas. Under MIRAGE vises en av hans nyeste filmer, EAMI, regissert av Paz Encina. 

Smoke Sauna Sisterhood.

MIRAGE arrangerer i år en mesterklasse med den amerikanske fotografen Michael Christopher Brown, ikke minst kjent for sin fotojournalistikk fra revolusjonen/borgerkrigen i Libya i 2011, som vil snakke om hvordan han i det siste har arbeidet med kunstig intelligens. 

Videre kommer kanadiske Jacquelyn Mills (regi, klipp, foto m.m) og Andreas Mendritzki (lyddesign) med sin dokumentar Geographies of Solitude, som ifølge festivalen trolig var den mestvinnende filmen i 2022, med blant (mye!) annet hele tre priser fra Berlinalen. Blant festivalgjestene er også den svensk-italienske dokumentarfilmskaperen Erik Gandini, kjent for blant annet The Swedish Theory of Love. På festivalens program står både hans ferske film After Work og Videocracy fra 2009. 

MIRAGE viser med andre ord ikke bare filmer av helt ny dato. Blant de eldre titlene er flere filmer av den avdøde litauisk-amerikanske, avantgardistiske filmskaperen Jonas Mekas, deriblant et eget kortfilmprogram. 

– Årets program representerer en bredde i hva filmkunsten kan romme. MIRAGE handler om nettopp det, å vise innovasjon og mangfold i uttrykk, i tilnærminger, metoder og filmkunstnernes frihet til å uttrykke seg på nye måter, sier Racha Helen Larsen fra MIRAGE.

I år viser festivalen to kortfilmprogram kuratert av dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam. IDFA-programmerer Jasper Hokken gjester MIRAGE, og vil møte bransjen for å snakke om det korte formatet.  

MIRAGE gir anledning til å se Frederick Wisemans nye film Menus Plaisirs – Les Troisgros, der den nå 93 år gamle dokumentarfilmskaperen følger en like gammel, familieeid fransk gourmetrestaurant. Dokumentaren føyer seg inn i Wisemans egen tradisjon for observerende «institusjonsfilmer» – inkludert en omfattende spilletid på fire timer. 

The Recovery Channel.

Verdt å trekke fram fra filmprogrammet er dessuten førpremiere på Smoke Sauna Sisterhood av estiske Anna Hints, som vant prisen for beste regi i World Cinema-dokumentarkonkurransen på årets Sundance-festival. En annen film som har utmerket seg på festivaler er Manuel Abramovich’ hybriddokumentar Pornomelancholia, som er et formsterkt og intimt portrett av «sex-influencer» og debuterende pornoskuespiller Lalo Santos. 

På programmet står også et knippe norske titler, deriblant Ellen Ugelstads nye hybridfilm The Recovery Channel og et eget norsk kortfilmprogram. I tillegg inviterer MIRAGE i år bransjen til å møte hele 13 av de sentrale ansatte ved Norsk filminstitutt, i en presentasjon moderert av Anita Rehoff Larsen.

Senter for MIRAGE er Vega Scene, men festivalen inntar også andre steder i hovedstaden. 

Festivalen lover en storslagen festivalåpning på onsdag i Urtegata 11, hvor det blant annet blir «live cinema performance» som kombinerer livemusikk og filmskapning, stumfilmkonsert med Nothing But Time fra 1926 (i samarbeid med Tromsø int. filmfestival) og kortfilmer. På festivalprogrammet står også utekino på Eventyrbrua og mange sosiale møtepunkter og fester. Vega Scene vil sågar bli omgjort til nattklubb, hvor man i følge MIRAGE kan «se gratis film, danse seg i stykker eller høre på jazzkonsert, se klassikeren Blade (vist på VHS i sal 3) eller kortfilmmaraton i sal 2 fram til klokken 03:00».

Årets utgave av MIRAGE arrangeres i perioden 11-15. oktober. www.mirage.no.

MENY