Fedrelandet utfordrer Barbenheimer på kinotoppen.

Fedrelandet utfordrer Barbenheimer på kinotoppen.

Margreth Olin og «Fedrelandet» kan vise til den beste kinoåpningen for en naturdokumentar siden 2006. «Perleporten» har åpnet svakt med tanke på hvor mye forhåndsomtale den fikk før premieren.

Så langt har 13.830 besøkende sett Fedrelandet, som er et portrett av Margreth Olins far og det spektakulære naturlandskapet i Oldedalen i Nordfjord. Det er den beste kinoåpningen for en naturdokumentar siden Pingvinenes marsj i 2006, melder Kulturmeglerne. Det er nok til at Fedrelandet inntar fjerdeplassen på kinotoppen denne uken.

Det er i tillegg den nest beste åpningen for en Olin-film noensinne, kun slått av Mannen fra Snåsa (2016), som på sin side er den best besøkte dokumentaren på norske kinoer de siste tjue årene.

Filmen er selvsagt langt unna totalbesøket på Barbie og Oppenheimer som fortsatt troner øverst med henholdsvis over 618 000 og 470 000 besøkende. Men for en dokumentar er dette solide besøkstall.

Fedrelandet høstet lovord fra internasjonale kritikere etter filmens verdenspremiere ved dokumentarfestivalen CPH:DOX i vår. Her hjemme var mottakelsen gjennomgående god, med enkelte kritiske røster som utgjør et mindretall blant kritikerne.

Film- og markedssjef Martin Svalastog i Norsk Filmdistribusjon forventer at besøkstallene vil vokse utover.

– På førvisningene har vi gang på gang opplevd at dette er en film som gjør enormt inntrykk på publikum og som de varmt anbefaler til andre. Så vi forventer at besøkstallet bare vil fortsette å vokse

Fedrelandet er valgt ut til en av verdens største filmfestivaler, Toronto internasjonale filmfestival, som går av stabelen 7. september.

Den andre norske premierefilmen siste uken, Perleporten, kan ikke vise til tilsvarende tall. Etter en uke har knapt 1400 sett filmen. Det er ganske lite for en film som har skapt såpass mye støy på forhånd. Kanskje bidro lunkne kritikker til det svake besøket? 

Samtidig må vi ikke glemme at Perleporten er en lavt budsjettert indie-film laget utenfor NFI og det etablerte tilskuddssystemet. Den har ikke samme forventningene om besøk knyttet til seg som de fleste norske spillefilmene vi har sett på kino i år.

Da Rushprint nylig møtte regissøren Jonas Matzow Gulbrandsen fortalte han at det lave budsjettet var et viktig premiss for hvordan han lagde filmen. Budsjettet var en del av ideen. 

– Hvis du skal gå utenfor filminstituttet, er det ikke alle historier man kan lage. Men jeg håper at yngre filmskapere ser at det er mulig å lage film utenfor NFI-systemet.

Les intervjuet med ham her.

Fedrelandet utfordrer Barbenheimer på kinotoppen.

Fedrelandet utfordrer Barbenheimer på kinotoppen.

Margreth Olin og «Fedrelandet» kan vise til den beste kinoåpningen for en naturdokumentar siden 2006. «Perleporten» har åpnet svakt med tanke på hvor mye forhåndsomtale den fikk før premieren.

Så langt har 13.830 besøkende sett Fedrelandet, som er et portrett av Margreth Olins far og det spektakulære naturlandskapet i Oldedalen i Nordfjord. Det er den beste kinoåpningen for en naturdokumentar siden Pingvinenes marsj i 2006, melder Kulturmeglerne. Det er nok til at Fedrelandet inntar fjerdeplassen på kinotoppen denne uken.

Det er i tillegg den nest beste åpningen for en Olin-film noensinne, kun slått av Mannen fra Snåsa (2016), som på sin side er den best besøkte dokumentaren på norske kinoer de siste tjue årene.

Filmen er selvsagt langt unna totalbesøket på Barbie og Oppenheimer som fortsatt troner øverst med henholdsvis over 618 000 og 470 000 besøkende. Men for en dokumentar er dette solide besøkstall.

Fedrelandet høstet lovord fra internasjonale kritikere etter filmens verdenspremiere ved dokumentarfestivalen CPH:DOX i vår. Her hjemme var mottakelsen gjennomgående god, med enkelte kritiske røster som utgjør et mindretall blant kritikerne.

Film- og markedssjef Martin Svalastog i Norsk Filmdistribusjon forventer at besøkstallene vil vokse utover.

– På førvisningene har vi gang på gang opplevd at dette er en film som gjør enormt inntrykk på publikum og som de varmt anbefaler til andre. Så vi forventer at besøkstallet bare vil fortsette å vokse

Fedrelandet er valgt ut til en av verdens største filmfestivaler, Toronto internasjonale filmfestival, som går av stabelen 7. september.

Den andre norske premierefilmen siste uken, Perleporten, kan ikke vise til tilsvarende tall. Etter en uke har knapt 1400 sett filmen. Det er ganske lite for en film som har skapt såpass mye støy på forhånd. Kanskje bidro lunkne kritikker til det svake besøket? 

Samtidig må vi ikke glemme at Perleporten er en lavt budsjettert indie-film laget utenfor NFI og det etablerte tilskuddssystemet. Den har ikke samme forventningene om besøk knyttet til seg som de fleste norske spillefilmene vi har sett på kino i år.

Da Rushprint nylig møtte regissøren Jonas Matzow Gulbrandsen fortalte han at det lave budsjettet var et viktig premiss for hvordan han lagde filmen. Budsjettet var en del av ideen. 

– Hvis du skal gå utenfor filminstituttet, er det ikke alle historier man kan lage. Men jeg håper at yngre filmskapere ser at det er mulig å lage film utenfor NFI-systemet.

Les intervjuet med ham her.

MENY