Polens justisminister hardt ut mot Venezia-prisvinner.

Polens justisminister hardt ut mot Venezia-prisvinner.

Agnieszka Hollands nye film, som Rushprint mener var en av de sterkeste i Venezia, sammenliknes med nazi-propaganda av den polske justisministeren. Det europeiske filmakademiet går nå ut mot ministeren i sitt forsvar av Holland.

Agnieszka Hollands nye film Green Border (foto) var en av de sterkeste filmene i årets hovedkonkurranse i Venezia, mente Aleksander Huser i sin oppsummering fra festivalen. Filmen utspiller seg ved grensen mellom Belarus og Polen, med utgangspunkt i en gruppe nyankomne flyktninger fra land som Syria og Afghanistan.

Juryen i Venezia ble også imponert over filmen og belønnet Holland med juryens spesialpris. 

Polens justisminister Zbigniew Ziobro er på sin side rasende over at filmen i det hele tatt har funnet veien til festivalen. På sin X (Twitter)-konto sammenliknet han forrige uke filmen med nazi-propaganda: “In the Third Reich, the Germans produced propaganda films showing Poles as bandits and murderers. Today they have Agnieszka Holland for that.”

Holland, som er polsk statsborger, reagerte umiddelbart med å gi ministeren følgende ultimatum: Hun krever nå gjennom sine advokater en offentlig unnskyldning og en kompensasjon. Beløpet skal betales til The Association of Children of the Holocaust in Poland. Ministeren har to uker på seg.

Samtidig følger Det europeiske filmakademiet (EFA) opp med krav om at Polens justisminister trekker tilbake sine «trusler» mot Holland og hennes film. I en uttalelse sier EFA at organisasjonen stiller seg bak Holland som har vært president i EFA siden 2021. 

“We are stunned by the current personal hostility and threats from the Polish Minister of Justice, Mr Zbigniew Ziobro, against the President of the European Film Academy, the highly acclaimed filmmaker Agnieszka Holland, at a high political level because of her film Zielonca Granica (The Green Border). Agnieszka Holland was compared to the propagandists of the Third Reich by the Minister, even though the filmmaker is the daughter of a liaison officer of the Warsaw Uprising and the granddaughter of victims of the Holocaust”

Dette er ikke første gang Holland havner i konfrontasjon med polske myndigheter. Hun måtte forlate landet under kommunismen og har også fått hard medfart av den nåværende høyrenasjonalistiske regjeringen. Hun har laget problematiserende filmer om både miljløvern og fremmedfiendtlighet, og oppfattes derfor som illojal av regjeringspartiet.

EFA utdyper sitt forsvar av Holland ved nettopp å understreke filmenes kritiske prosjekt:

“One of the expectations of European cinema, of which she is an outstanding representative, is to look criticality and closely at human stories, instead of looking away. Agnieszka Holland’s films are characterised by a deep humanity and respect, and she therefore deserves to be treated respectfully and humanely

Aleksander Huser peker også på disse kvalitetene i sin oppsummering fra Venezia:

«I dunkelt svart/hvitt belyser denne flettverksfortellingen de desperate menneskenes lite humanistiske hindringer ved inngangsporten til det forjettede Europa fra flere karakterers ståsted, deriblant også polske grensevakter og aktivister. Green Border er en opprørende og kraftfull spillefilm om et stadig aktuelt tema, som også gis ytterligere et ubehagelig perspektiv i en høyst betimelig epilog. I undertegnedes øyne en av de sterkeste filmene i hovedkonkurransen».

Les også vårt intervju med Holland fra noen år tilbake der hun forteller om sitt mangeårige politiske engasjement.

Polens justisminister hardt ut mot Venezia-prisvinner.

Polens justisminister hardt ut mot Venezia-prisvinner.

Agnieszka Hollands nye film, som Rushprint mener var en av de sterkeste i Venezia, sammenliknes med nazi-propaganda av den polske justisministeren. Det europeiske filmakademiet går nå ut mot ministeren i sitt forsvar av Holland.

Agnieszka Hollands nye film Green Border (foto) var en av de sterkeste filmene i årets hovedkonkurranse i Venezia, mente Aleksander Huser i sin oppsummering fra festivalen. Filmen utspiller seg ved grensen mellom Belarus og Polen, med utgangspunkt i en gruppe nyankomne flyktninger fra land som Syria og Afghanistan.

Juryen i Venezia ble også imponert over filmen og belønnet Holland med juryens spesialpris. 

Polens justisminister Zbigniew Ziobro er på sin side rasende over at filmen i det hele tatt har funnet veien til festivalen. På sin X (Twitter)-konto sammenliknet han forrige uke filmen med nazi-propaganda: “In the Third Reich, the Germans produced propaganda films showing Poles as bandits and murderers. Today they have Agnieszka Holland for that.”

Holland, som er polsk statsborger, reagerte umiddelbart med å gi ministeren følgende ultimatum: Hun krever nå gjennom sine advokater en offentlig unnskyldning og en kompensasjon. Beløpet skal betales til The Association of Children of the Holocaust in Poland. Ministeren har to uker på seg.

Samtidig følger Det europeiske filmakademiet (EFA) opp med krav om at Polens justisminister trekker tilbake sine «trusler» mot Holland og hennes film. I en uttalelse sier EFA at organisasjonen stiller seg bak Holland som har vært president i EFA siden 2021. 

“We are stunned by the current personal hostility and threats from the Polish Minister of Justice, Mr Zbigniew Ziobro, against the President of the European Film Academy, the highly acclaimed filmmaker Agnieszka Holland, at a high political level because of her film Zielonca Granica (The Green Border). Agnieszka Holland was compared to the propagandists of the Third Reich by the Minister, even though the filmmaker is the daughter of a liaison officer of the Warsaw Uprising and the granddaughter of victims of the Holocaust”

Dette er ikke første gang Holland havner i konfrontasjon med polske myndigheter. Hun måtte forlate landet under kommunismen og har også fått hard medfart av den nåværende høyrenasjonalistiske regjeringen. Hun har laget problematiserende filmer om både miljløvern og fremmedfiendtlighet, og oppfattes derfor som illojal av regjeringspartiet.

EFA utdyper sitt forsvar av Holland ved nettopp å understreke filmenes kritiske prosjekt:

“One of the expectations of European cinema, of which she is an outstanding representative, is to look criticality and closely at human stories, instead of looking away. Agnieszka Holland’s films are characterised by a deep humanity and respect, and she therefore deserves to be treated respectfully and humanely

Aleksander Huser peker også på disse kvalitetene i sin oppsummering fra Venezia:

«I dunkelt svart/hvitt belyser denne flettverksfortellingen de desperate menneskenes lite humanistiske hindringer ved inngangsporten til det forjettede Europa fra flere karakterers ståsted, deriblant også polske grensevakter og aktivister. Green Border er en opprørende og kraftfull spillefilm om et stadig aktuelt tema, som også gis ytterligere et ubehagelig perspektiv i en høyst betimelig epilog. I undertegnedes øyne en av de sterkeste filmene i hovedkonkurransen».

Les også vårt intervju med Holland fra noen år tilbake der hun forteller om sitt mangeårige politiske engasjement.

MENY