Filmsamtalen med Emmy-nominerte VFX-skapere.

Filmsamtalen med Emmy-nominerte VFX-skapere.

Espen Nordahl og Håvard Munkejord er historiske med hver sin Emmy-nominasjon for Storm Studios. Her forteller de om sine bidrag på seriene The Last of us og Shadow and Bone; om utfordringen ved å jobbe på store studioproduksjoner og hvordan kunstig intelligens påvirker VFX-arbeidet.

Espen Nordahl og Håvard Munkejord har skapt filmhistorie: aldri før er norske VFX-makere nominert til en Emmy. 

Nordahl er nominert i kategorien «Beste visuelle effekter i en sesong eller film» for sitt arbeid med HBO-serien The Last of us. Munkejord er nominert i kategorien «Beste visuelle effekter i en enkelt episode» med episoden «Rusalye» i Netflix-serien Shadow and Bone.

«På The Last Of Us gjorde vi alle scener hvor zombiene smitter mennesker, pluss en del digitale ansikter der makeupen trengte hjelp. Vi gjorde også arbeid i pre-produksjon med design. På Shadow And Bone sto vi for det aller meste av vann- og båtscener, pluss en håndfull etableringsbilder av havnebyer», forteller de to VFX-skaperne.

Her forteller de om de største utfordringene på disse produksjonene – både i forhold til disse enkeltscenene og kommunikasjonen med den amerikanske produksjonsledelse.

Emmy-nominasjonene viser ikke bare at VFX-bransjen er blitt global, men at norske VFX-hus besitter fagressurser på topp internasjonalt nivå. Hva vil de si er de fremste årsakene til denne positive utviklingen her hjemme?

For tiden er alle opptatt av Kunstig Intelligens og mange frykter for sine arbeidsplasser. Nordahl og Munkejord har måttet forholde seg til de nye verktøyene en stund allerede, og er ikke like bekymret som resten av bransjen. Her utdyper de hvorfor.

Programleder er Kjetil Lismoen

Filmsamtalen med Emmy-nominerte VFX-skapere.

Filmsamtalen med Emmy-nominerte VFX-skapere.

Espen Nordahl og Håvard Munkejord er historiske med hver sin Emmy-nominasjon for Storm Studios. Her forteller de om sine bidrag på seriene The Last of us og Shadow and Bone; om utfordringen ved å jobbe på store studioproduksjoner og hvordan kunstig intelligens påvirker VFX-arbeidet.

Espen Nordahl og Håvard Munkejord har skapt filmhistorie: aldri før er norske VFX-makere nominert til en Emmy. 

Nordahl er nominert i kategorien «Beste visuelle effekter i en sesong eller film» for sitt arbeid med HBO-serien The Last of us. Munkejord er nominert i kategorien «Beste visuelle effekter i en enkelt episode» med episoden «Rusalye» i Netflix-serien Shadow and Bone.

«På The Last Of Us gjorde vi alle scener hvor zombiene smitter mennesker, pluss en del digitale ansikter der makeupen trengte hjelp. Vi gjorde også arbeid i pre-produksjon med design. På Shadow And Bone sto vi for det aller meste av vann- og båtscener, pluss en håndfull etableringsbilder av havnebyer», forteller de to VFX-skaperne.

Her forteller de om de største utfordringene på disse produksjonene – både i forhold til disse enkeltscenene og kommunikasjonen med den amerikanske produksjonsledelse.

Emmy-nominasjonene viser ikke bare at VFX-bransjen er blitt global, men at norske VFX-hus besitter fagressurser på topp internasjonalt nivå. Hva vil de si er de fremste årsakene til denne positive utviklingen her hjemme?

For tiden er alle opptatt av Kunstig Intelligens og mange frykter for sine arbeidsplasser. Nordahl og Munkejord har måttet forholde seg til de nye verktøyene en stund allerede, og er ikke like bekymret som resten av bransjen. Her utdyper de hvorfor.

Programleder er Kjetil Lismoen

MENY