– Amandaprisen er gammeldags og lite relevant.

– Amandaprisen er gammeldags og lite relevant.

Den norske spillefilmen Troll ble ikke nominert til en Amanda fordi den kun hadde premiere på en strømmetjeneste. Regissør Roar Uthaug mener Amandaprisens regler er utdaterte.

Det er Troll-regissør Roar Uthaug som overfor NRK Nyheter gir uttrykk for at Amandaprisens regelverk er gammeldags.

– Amandaprisen sliter allerede med å nå ut til det store publikumet. Når en av de filmene som publikum forbinder med det norske filmåret ikke er med, så vil den oppleves som enda mindre relevant.

Med sin premiere på Netflix ble Troll en av de aller mest sette filmene på den globale strømmetjenesten i fjor. Visstnok har 100 millioner sett filmen som er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen noensinne på strømmetjenesten. Ifølge Flixpatrol – en nettside som publiserer topplister over hvilke filmer og serier som strømmer best i verden –  så lå filmen i desember i fjor på førsteplass i de fleste land.

Men filmskaperne kan se langt etter en nominasjon til Amanda. 

For å bli nominert må filmen ha vært vist på ti norske kinoer med ordinære visninger, forteller leder av Amandakomiteen, Tonje Hardersen. Hun og Amandakomiteen har ingen planer om å endre regelverket.

-Amanda er en pris som skal hylle kinofilmen og det store lerretet. Om vi skal åpne opp for strømmefilmene, skal vi da også åpne opp for filmer på YouTube og sosiale medier? Vi må ha en eller annen form for avgrensning, sier hun til NRK Nyheter.

Uthaug mener på sin side at en spillefilm er en spillefilm, uavhengig av plattformen den vises på. Troll-produsent Espen Horn mener at Amanda blir smalere og smalere for hvert år som går.

– Den er blitt så smal at den knapt nok er synlig lenger.

Heller ikke Gullstransporten ble vurdert til noen av årets nominasjoner, nettopp fordi den ikke er vist på kino.

– Amandaprisen er gammeldags og lite relevant.

– Amandaprisen er gammeldags og lite relevant.

Den norske spillefilmen Troll ble ikke nominert til en Amanda fordi den kun hadde premiere på en strømmetjeneste. Regissør Roar Uthaug mener Amandaprisens regler er utdaterte.

Det er Troll-regissør Roar Uthaug som overfor NRK Nyheter gir uttrykk for at Amandaprisens regelverk er gammeldags.

– Amandaprisen sliter allerede med å nå ut til det store publikumet. Når en av de filmene som publikum forbinder med det norske filmåret ikke er med, så vil den oppleves som enda mindre relevant.

Med sin premiere på Netflix ble Troll en av de aller mest sette filmene på den globale strømmetjenesten i fjor. Visstnok har 100 millioner sett filmen som er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen noensinne på strømmetjenesten. Ifølge Flixpatrol – en nettside som publiserer topplister over hvilke filmer og serier som strømmer best i verden –  så lå filmen i desember i fjor på førsteplass i de fleste land.

Men filmskaperne kan se langt etter en nominasjon til Amanda. 

For å bli nominert må filmen ha vært vist på ti norske kinoer med ordinære visninger, forteller leder av Amandakomiteen, Tonje Hardersen. Hun og Amandakomiteen har ingen planer om å endre regelverket.

-Amanda er en pris som skal hylle kinofilmen og det store lerretet. Om vi skal åpne opp for strømmefilmene, skal vi da også åpne opp for filmer på YouTube og sosiale medier? Vi må ha en eller annen form for avgrensning, sier hun til NRK Nyheter.

Uthaug mener på sin side at en spillefilm er en spillefilm, uavhengig av plattformen den vises på. Troll-produsent Espen Horn mener at Amanda blir smalere og smalere for hvert år som går.

– Den er blitt så smal at den knapt nok er synlig lenger.

Heller ikke Gullstransporten ble vurdert til noen av årets nominasjoner, nettopp fordi den ikke er vist på kino.

MENY