Komboen Barbie og Oppenheimer har vist seg uimotståelig for norske kinogjengere denne helgen. Begge filmer inntok kinotoppen med nær 110 000 og 75 000 besøkende.

De er to helt forskjellige filmer og med tiden vil vi kanskje få større innsikt i hvorfor nettopp disse to ble til sommerens mest slagkraftige meme. Det var kanskje ikke så overraskende at Barbie skulle gå helt til topps globalt. Trykket bak lanseringen har som vi tidligere har nevnt vært massivt. Men at Oppenheimer, en tung og mørk biopic om kjernefysisk ragnarok, skal bli oppsøkt i sommervarmen av nær 75 000 på norske kinoer åpningshelgen, er noe av et under.
Internasjonalt har Oppenheimer solgt billetter for over 80 millioner dollar, noe som er sesongens høyeste for en film med såkalt R-rating (kun tillatt for voksne over 16). Dette er Christopher Nolans tredje beste åpning på noen film han har regissert, ifølge Screen International. Både The Dark Knight Rises og The Dark Knight ble sett av flere åpningshelgen. Det er også den tredje beste åpningen for en biografisk film noensinne, melder Universal.
Men øverst troner altså Barbie-filmen ved å overgå Super Mario Bros-filmen på besøksstatistikken med 162 millioner dollar i globale inntekter åpningshelgen. Dette er ikke eneste rekorden Barbie setter med sin uvanlige åpning. Dette er også den mest innbringende åpning for noen film regissert av en kvinne, den beste åpningen for en «non-sequel, non-remake» i juli måned og den beste åpningen for en film som er basert på et leketøy.
«Jeg har fulgt og analysert kinosuksess-trender og tendenser i over 30 år, men jeg har aldri sett et liknenende fenomen», forteller Paul Dergarabedian, analytiker hos Comscore om det gjensidig utbytterike forholdet mellom de to kinosuksessene (les mer om hva slags type «counter programming» Barbenheimer representerer). Du kan også lese Jon Inge Faldalens gjennomgang av filmene her, med særskilt fokus på Barbie og figurens historiske og kulturelle betydning.
De er to helt forskjellige filmer og med tiden vil vi kanskje få større innsikt i hvorfor nettopp disse to ble til sommerens mest slagkraftige meme. Det var kanskje ikke så overraskende at Barbie skulle gå helt til topps globalt. Trykket bak lanseringen har som vi tidligere har nevnt vært massivt. Men at Oppenheimer, en tung og mørk biopic om kjernefysisk ragnarok, skal bli oppsøkt i sommervarmen av nær 75 000 på norske kinoer åpningshelgen, er noe av et under.
Internasjonalt har Oppenheimer solgt billetter for over 80 millioner dollar, noe som er sesongens høyeste for en film med såkalt R-rating (kun tillatt for voksne over 16). Dette er Christopher Nolans tredje beste åpning på noen film han har regissert, ifølge Screen International. Både The Dark Knight Rises og The Dark Knight ble sett av flere åpningshelgen. Det er også den tredje beste åpningen for en biografisk film noensinne, melder Universal.
Men øverst troner altså Barbie-filmen ved å overgå Super Mario Bros-filmen på besøksstatistikken med 162 millioner dollar i globale inntekter åpningshelgen. Dette er ikke eneste rekorden Barbie setter med sin uvanlige åpning. Dette er også den mest innbringende åpning for noen film regissert av en kvinne, den beste åpningen for en «non-sequel, non-remake» i juli måned og den beste åpningen for en film som er basert på et leketøy.
«Jeg har fulgt og analysert kinosuksess-trender og tendenser i over 30 år, men jeg har aldri sett et liknenende fenomen», forteller Paul Dergarabedian, analytiker hos Comscore om det gjensidig utbytterike forholdet mellom de to kinosuksessene (les mer om hva slags type «counter programming» Barbenheimer representerer). Du kan også lese Jon Inge Faldalens gjennomgang av filmene her, med særskilt fokus på Barbie og figurens historiske og kulturelle betydning.