Filmsamtalen med Eskil Vogt.

Filmsamtalen med Eskil Vogt.

– Dette manuset skulle egentlig bli min regidebut, forteller Eskil Vogt om kinoaktuelle «København finnes ikke» som nå har gjenoppstått med en annen regissør. Hva får han ut av å adaptere en roman, kontra det å skrive originalmanus? Og hvordan fortoner skriveprosessen seg, med og uten Joachim Trier?

– Jeg gikk på filmskole i Frankrike og leste denne boken av Terje Holtet Larsen som jeg ikke fikk ut av hodet. Om et par som velger bort alt og forsvinner inn i en slags kjærlighetsboble. Hvorfor bestemte de seg for å velge bort resten av verden?

Vogts avgangsfilm fra filmskolen i Paris var en skisse til det som skulle bli kinoaktuelle København finnes ikke. Men han skulle legge vekk planene om å regissere den som langfilm. Han kom isteden over en annen roman av Holtet Larsen, Forestillingen, som ga ham inspirasjon til å skrive Blind – som ble hans debutfilm som regissør. Siden skulle København finnes ikke gjenoppstå med en annen regissør, danske Martin Skovbjerg.

I denne ukens Filmsamtalen forteller Vogt om utfordringen med å skrive en hovedrolle som er passiv på grensen til det irriterende – og som i tillegg er en upålitelig forteller.

Når Vogt skriver sammen med Joachim Trier kan en film starte med én bestemt scene, og så drodler de videre derfra. Hvordan fortoner skriveprosessen seg når han skriver alene? Som regissør vet han hvor langt fra et opprinnelig manus en endelig film kan bevege seg. Men han vil helst beholde sine darlings, ikke ta livet av dem.

De siste par årene har vært ganske utrolige for Vogt som filmskaper: Først Cannes-deltakelse med to filmer, Verdens verste menneske og De Uskyldige, som har gått videre og blitt internasjonale suksesser. Så fulgte en Oscarnominasjon. Og nå denne nye filmen som deltok på Rotterdam filmfestival. Vil det gjøre det enklere å få finansiert prosjekter framover? Er en Oscar-nominasjon det store veiskille man gjerne hevder?

Programleder er Kjetil Lismoen.

 

Filmsamtalen med Eskil Vogt.

Filmsamtalen med Eskil Vogt.

– Dette manuset skulle egentlig bli min regidebut, forteller Eskil Vogt om kinoaktuelle «København finnes ikke» som nå har gjenoppstått med en annen regissør. Hva får han ut av å adaptere en roman, kontra det å skrive originalmanus? Og hvordan fortoner skriveprosessen seg, med og uten Joachim Trier?

– Jeg gikk på filmskole i Frankrike og leste denne boken av Terje Holtet Larsen som jeg ikke fikk ut av hodet. Om et par som velger bort alt og forsvinner inn i en slags kjærlighetsboble. Hvorfor bestemte de seg for å velge bort resten av verden?

Vogts avgangsfilm fra filmskolen i Paris var en skisse til det som skulle bli kinoaktuelle København finnes ikke. Men han skulle legge vekk planene om å regissere den som langfilm. Han kom isteden over en annen roman av Holtet Larsen, Forestillingen, som ga ham inspirasjon til å skrive Blind – som ble hans debutfilm som regissør. Siden skulle København finnes ikke gjenoppstå med en annen regissør, danske Martin Skovbjerg.

I denne ukens Filmsamtalen forteller Vogt om utfordringen med å skrive en hovedrolle som er passiv på grensen til det irriterende – og som i tillegg er en upålitelig forteller.

Når Vogt skriver sammen med Joachim Trier kan en film starte med én bestemt scene, og så drodler de videre derfra. Hvordan fortoner skriveprosessen seg når han skriver alene? Som regissør vet han hvor langt fra et opprinnelig manus en endelig film kan bevege seg. Men han vil helst beholde sine darlings, ikke ta livet av dem.

De siste par årene har vært ganske utrolige for Vogt som filmskaper: Først Cannes-deltakelse med to filmer, Verdens verste menneske og De Uskyldige, som har gått videre og blitt internasjonale suksesser. Så fulgte en Oscarnominasjon. Og nå denne nye filmen som deltok på Rotterdam filmfestival. Vil det gjøre det enklere å få finansiert prosjekter framover? Er en Oscar-nominasjon det store veiskille man gjerne hevder?

Programleder er Kjetil Lismoen.

 

MENY