Norske filmskapere til topps på kino og Netflix.

Norske filmskapere til topps på kino og Netflix.

Kutoppen og Dancing Queen har inntatt kinotoppen, mens Anna Guttos Paradise Highway ruver øverst på Netflix.

Denne uken startet oppløftende med pris til Titina under Tokyo Anime Award Festival. Samtidig inntok Dancing Queen andreplassen etter Kutoppen – på sporet på kinotoppen i Norge, og er blant fire norske filmer som er blant de ti mest sette denne uken.

Kutoppen er sett av 50 000 etter to uker på kino, Dancing Queen åpnet sterkt denne helgen med nær 20 000 besøkende (alt er inkludert førvisninger). Med tanke på at filmen er laget for de større barna og ungdom, som er vanskeligere å nå fram til, er dette tall filmskaperne bør si seg fornøyd med.

Tina & Bettina har rundet 64 000 etter tre uker og viser seg ganske immun overfor negative kritikker. Folk og røvere i Kardemommeby har nå tangert 350 000 besøkende.

Samtidig fortsetter norske filmskapere å markere seg med imponerende rating på Netflix.

Anna Guttos skildring av menneskehandel i transportbransjen i Paradise Highway gikk rett til topps både i Norge og resten av Norden da den ble sluppet på Netflix. Nå har den holdt topp-plasseringen i ni dager i hele Norden og har ligget jevnt på førsteplass i New Zealand og Australia og innenfor topp fem i alle Netflix-territorier.

«Et kvinnelig norsk blikk på en macho amerikansk subkultur» var vår tittel på intervjuet med Anna Gutto før den internasjonale premieren i Locarno i 2021. Der kunne regissøren fortelle om hvordan hun fikk Juliette Binoche og Morgan Freeman til å medvirke i sentrale roller i hennes debutfilm.

I filmen møter vi Juliette Binoche som truckingsjåfør som tvinges til å smugle ulovlig last for å redde sin bror, spilt av Frank Grillo, som sitter i fengsel. Morgan Freeman er FBI-agenten som er på sporet av den illegale virksomheten, og den kvinnelige sjåførens samvittighet blir satt på prøve da smuglergodset viser seg å være svært så menneskelig.

Særlig kontakten med det amerikanske truckingmiljøet har vært en fascinerende opplevelse for den norske regissøren. Trucking-kulturen er langt rikere enn hva mange kanskje ville tro.

– Det er en kultur som får fram mye av det spesifikke ved amerikansk kultur og de utfordringene samfunnet der borte står overfor. Nesten alle de truckerne jeg har møtt, og det er blitt ganske mange etter hvert, bærer på en sterk historie. De har alle falt utenfor samfunnet på en eller annen måte, og mange har vært hjemløse på et tidspunkt. Truckingkjøringen har gitt dem en ny retning i livet. Alle de kvinnene som var med på de samtalene jeg fikk lytte til, de hadde alle noe de rømte fra. Den åpne veien gjennom Amerika ga dem en mulighet til å finne tilbake til sine liv.

Flere norske filmfolk bekler sentrale posisjoner i filmen: filmfotograf John Christian Rosenlund, klipper Christian Siebenherz og Storyline på etterarbeid med bl.a. Hugo Ekornes, Christian Wieberg-Nielsen og Kai Kiønig Bortne. Filmen er produsert av London/Zurich-baserte Silver Reel med Claudia Bluemhuber og Georgia Bayliff som produsenter.

Norske filmskapere til topps på kino og Netflix.

Norske filmskapere til topps på kino og Netflix.

Kutoppen og Dancing Queen har inntatt kinotoppen, mens Anna Guttos Paradise Highway ruver øverst på Netflix.

Denne uken startet oppløftende med pris til Titina under Tokyo Anime Award Festival. Samtidig inntok Dancing Queen andreplassen etter Kutoppen – på sporet på kinotoppen i Norge, og er blant fire norske filmer som er blant de ti mest sette denne uken.

Kutoppen er sett av 50 000 etter to uker på kino, Dancing Queen åpnet sterkt denne helgen med nær 20 000 besøkende (alt er inkludert førvisninger). Med tanke på at filmen er laget for de større barna og ungdom, som er vanskeligere å nå fram til, er dette tall filmskaperne bør si seg fornøyd med.

Tina & Bettina har rundet 64 000 etter tre uker og viser seg ganske immun overfor negative kritikker. Folk og røvere i Kardemommeby har nå tangert 350 000 besøkende.

Samtidig fortsetter norske filmskapere å markere seg med imponerende rating på Netflix.

Anna Guttos skildring av menneskehandel i transportbransjen i Paradise Highway gikk rett til topps både i Norge og resten av Norden da den ble sluppet på Netflix. Nå har den holdt topp-plasseringen i ni dager i hele Norden og har ligget jevnt på førsteplass i New Zealand og Australia og innenfor topp fem i alle Netflix-territorier.

«Et kvinnelig norsk blikk på en macho amerikansk subkultur» var vår tittel på intervjuet med Anna Gutto før den internasjonale premieren i Locarno i 2021. Der kunne regissøren fortelle om hvordan hun fikk Juliette Binoche og Morgan Freeman til å medvirke i sentrale roller i hennes debutfilm.

I filmen møter vi Juliette Binoche som truckingsjåfør som tvinges til å smugle ulovlig last for å redde sin bror, spilt av Frank Grillo, som sitter i fengsel. Morgan Freeman er FBI-agenten som er på sporet av den illegale virksomheten, og den kvinnelige sjåførens samvittighet blir satt på prøve da smuglergodset viser seg å være svært så menneskelig.

Særlig kontakten med det amerikanske truckingmiljøet har vært en fascinerende opplevelse for den norske regissøren. Trucking-kulturen er langt rikere enn hva mange kanskje ville tro.

– Det er en kultur som får fram mye av det spesifikke ved amerikansk kultur og de utfordringene samfunnet der borte står overfor. Nesten alle de truckerne jeg har møtt, og det er blitt ganske mange etter hvert, bærer på en sterk historie. De har alle falt utenfor samfunnet på en eller annen måte, og mange har vært hjemløse på et tidspunkt. Truckingkjøringen har gitt dem en ny retning i livet. Alle de kvinnene som var med på de samtalene jeg fikk lytte til, de hadde alle noe de rømte fra. Den åpne veien gjennom Amerika ga dem en mulighet til å finne tilbake til sine liv.

Flere norske filmfolk bekler sentrale posisjoner i filmen: filmfotograf John Christian Rosenlund, klipper Christian Siebenherz og Storyline på etterarbeid med bl.a. Hugo Ekornes, Christian Wieberg-Nielsen og Kai Kiønig Bortne. Filmen er produsert av London/Zurich-baserte Silver Reel med Claudia Bluemhuber og Georgia Bayliff som produsenter.

MENY