Hvorfor blir man produsent? Hvilke kvaliteter trenger man? KriStine Ann Skaret, Synnøve Hørsdal og Erlend Hernø Røeggen om produsentens rolle og de turbulente tidene bransjen gjennomlever.

Nylig fylte Virke Produsentforeningen 90 år. Istedenfor å vente til 100-årsdagen, valgte Virke å slå på stortromma med en fest. For hvem vet hvor mye det er å feire om ti år, i en bransje som gjennomlever de største forandringene i sin historie. Hvem vil bli stående blant produksjonsselskapene når strømmeaktørene har utkjempet sitt pågående slag om et tilsynelatende umettelig marked. Og hva blir spillefilmens skjebne?
Synnøve Hørsdal i Maipo, Erlend Hernø Røeggen i Nordisk Banijay og KriStine Ann Skaret i Stray Dogs Productions har alle meninger om dette. Her deler de sine oppfatninger om hvor norsk film- og tv-produksjon er på vei.
En gang var produsentrollen mye enklere å forstå: produsenten skaffet pengene. Slik er det selvsagt fortsatt, men kravene til en produsent framstår i dag som mye mer komplekse. Hvordan vil de beskrive produsentens rolle slik den har utviklet seg under siste tiårets økonomiske og kunstneriske framganger? Hva savner de i debattene og samtalene om norsk film og tv-produksjon?
Programleder er Kjetil Lismoen
Nylig fylte Virke Produsentforeningen 90 år. Istedenfor å vente til 100-årsdagen, valgte Virke å slå på stortromma med en fest. For hvem vet hvor mye det er å feire om ti år, i en bransje som gjennomlever de største forandringene i sin historie. Hvem vil bli stående blant produksjonsselskapene når strømmeaktørene har utkjempet sitt pågående slag om et tilsynelatende umettelig marked. Og hva blir spillefilmens skjebne?
Synnøve Hørsdal i Maipo, Erlend Hernø Røeggen i Nordisk Banijay og KriStine Ann Skaret i Stray Dogs Productions har alle meninger om dette. Her deler de sine oppfatninger om hvor norsk film- og tv-produksjon er på vei.
En gang var produsentrollen mye enklere å forstå: produsenten skaffet pengene. Slik er det selvsagt fortsatt, men kravene til en produsent framstår i dag som mye mer komplekse. Hvordan vil de beskrive produsentens rolle slik den har utviklet seg under siste tiårets økonomiske og kunstneriske framganger? Hva savner de i debattene og samtalene om norsk film og tv-produksjon?
Programleder er Kjetil Lismoen