Den norskproduserte kinesiske filmen «Hidden Letters» er blant dokumentarene som er på kortlisten til en Oscar.

Den norskproduserte Hidden Letters har havnet på dokumentarverdenens mest eksklusive kortliste – i Oscarkategorien for beste langdokumentar. Blant konkurrentene finner vi sterke og allerede prisbelønte filmer som All the Beauty and the Bloodshed, A House Made of Splinters, Moonage Daydream og Navalny – for å nevne noen.
Også Hidden Letters har fått priser på sine festivalrunde som nettopp har startet: Regissør Violet Du Feng og produsent Mette C. Munthe-Kaas i det norske selskapet Ten Thousand Images kunne tidligere i høst hente hjem prisen som årets beste norske dokumentar på Bergen Internasjonale filmfestival.
I Hidden Letters får vi historien om utviklingen av det hemmelige kinesiske skriftspråket nushu, som ble utviklet av kvinner og stjålet av menn.
«I flere generasjoner har kvinner i Kina uttrykt sine frustrasjoner, sorger og lidelser, uten at menn har fått vite om det. Ved å bruke det hemmelige skriftspråket nushu, utviklet av og for kvinner, kunne de uttrykke seg fritt og sette ord på forbudte og tabubelagte tanker og følelser.»
I filmen følger vi kvinnene som holder skriftspråket ved like, og ved å fortelle sine egne historier og historiene til kvinnene som kom før dem, får vi innblikk i et unikt fellesskap.
«Vi får også se hvordan storsamfunnet forsøker å kommersialisere nushu, og få det til å passe inn i tradisjonelle kjønnsrollemønstre som en slags turistattraksjon. Det som startet som et hemmelig protestspråk, har nå endt opp som en merkevare som trykkes på klær og postkort. Den norskproduserte dokumentaren Hidden Letters setter søkelys på en underkommunisert side av det kinesiske samfunnet, og viser hvordan språk er makt og hvordan misbruk av språket fører til avmakt. Dette er en sterk dokumentar om kinesisk kvinnekamp og de unike måtene den kommer til uttrykk på.»
Filmen har mottatt tilskudd fra Norsk filminstitutt, Fritt Ord, Bergesenstiftelsen og Viken filmsenter. Postproduksjon er gjort hos Hinterland og lyddesign hos FilmReaktor.
Den norskproduserte Hidden Letters har havnet på dokumentarverdenens mest eksklusive kortliste – i Oscarkategorien for beste langdokumentar. Blant konkurrentene finner vi sterke og allerede prisbelønte filmer som All the Beauty and the Bloodshed, A House Made of Splinters, Moonage Daydream og Navalny – for å nevne noen.
Også Hidden Letters har fått priser på sine festivalrunde som nettopp har startet: Regissør Violet Du Feng og produsent Mette C. Munthe-Kaas i det norske selskapet Ten Thousand Images kunne tidligere i høst hente hjem prisen som årets beste norske dokumentar på Bergen Internasjonale filmfestival.
I Hidden Letters får vi historien om utviklingen av det hemmelige kinesiske skriftspråket nushu, som ble utviklet av kvinner og stjålet av menn.
«I flere generasjoner har kvinner i Kina uttrykt sine frustrasjoner, sorger og lidelser, uten at menn har fått vite om det. Ved å bruke det hemmelige skriftspråket nushu, utviklet av og for kvinner, kunne de uttrykke seg fritt og sette ord på forbudte og tabubelagte tanker og følelser.»
I filmen følger vi kvinnene som holder skriftspråket ved like, og ved å fortelle sine egne historier og historiene til kvinnene som kom før dem, får vi innblikk i et unikt fellesskap.
«Vi får også se hvordan storsamfunnet forsøker å kommersialisere nushu, og få det til å passe inn i tradisjonelle kjønnsrollemønstre som en slags turistattraksjon. Det som startet som et hemmelig protestspråk, har nå endt opp som en merkevare som trykkes på klær og postkort. Den norskproduserte dokumentaren Hidden Letters setter søkelys på en underkommunisert side av det kinesiske samfunnet, og viser hvordan språk er makt og hvordan misbruk av språket fører til avmakt. Dette er en sterk dokumentar om kinesisk kvinnekamp og de unike måtene den kommer til uttrykk på.»
Filmen har mottatt tilskudd fra Norsk filminstitutt, Fritt Ord, Bergesenstiftelsen og Viken filmsenter. Postproduksjon er gjort hos Hinterland og lyddesign hos FilmReaktor.