Filmsamtalen med Christopher Grøndahl.

Filmsamtalen med Christopher Grøndahl.

Den tyske okkupasjonen av Norge er fortsatt takknemlig dramatisk råstoff, synes «Kampen om Narvik»-forfatter Christopher Grøndahl. Han trodde også denne epoken var noe vi kunne betrakte i det historiske sidespeilet. Men så kom okkupasjonskrigen i Ukraina.

Blir vi noensinne ferdig med krigen? Bare i høst er det to spillefilmer om den tyske okkupasjonen, Kampen om Narvik og Gulltransporten. Særlig førstnevnte har det vært knyttet store forventninger til. Det skyldes ikke bare alle utsettelsene, men kanskje først og fremst fordi den baserer seg på en av krigens mest kjente glemte kapitler. Og med den russiske okkupasjonen av Ukraina, har krigen rykket nærmere på måter vi ennå ikke aner helt rekkevidden av.

I denne utgaven av Filmsamtalen forteller Kampen om Narvik-forfatter Christopher Grøndahl om arbeidet med balansere heroisme og realisme i filmen, om vekslingen mellom de militære og de siviles perspektiv. Hvilke kilder støtter filmskaperne seg mest på, hvilke snarveier og fiksjonaliseringer har de tatt seg lov til?

Fra skyttergraven er det enkelt å vite hvem som er venn og hvem som er fiende. Fra den sivile siden er bildet mer komplisert. Men er filmens 108 minutter nok til å bære fram historien til to hovedpersoner i hver sin krigsvirkelighet? Ingrids dilemma i filmen er umulig. Og det har vi vel kanskje sett for lite av i norsk skildringer av okkupasjonsårene – at gråsonene var mange, man forhandlet seg fram mellom avgrunnene?

Programleder er Kjetil Lismoen.

Filmsamtalen med Christopher Grøndahl.

Filmsamtalen med Christopher Grøndahl.

Den tyske okkupasjonen av Norge er fortsatt takknemlig dramatisk råstoff, synes «Kampen om Narvik»-forfatter Christopher Grøndahl. Han trodde også denne epoken var noe vi kunne betrakte i det historiske sidespeilet. Men så kom okkupasjonskrigen i Ukraina.

Blir vi noensinne ferdig med krigen? Bare i høst er det to spillefilmer om den tyske okkupasjonen, Kampen om Narvik og Gulltransporten. Særlig førstnevnte har det vært knyttet store forventninger til. Det skyldes ikke bare alle utsettelsene, men kanskje først og fremst fordi den baserer seg på en av krigens mest kjente glemte kapitler. Og med den russiske okkupasjonen av Ukraina, har krigen rykket nærmere på måter vi ennå ikke aner helt rekkevidden av.

I denne utgaven av Filmsamtalen forteller Kampen om Narvik-forfatter Christopher Grøndahl om arbeidet med balansere heroisme og realisme i filmen, om vekslingen mellom de militære og de siviles perspektiv. Hvilke kilder støtter filmskaperne seg mest på, hvilke snarveier og fiksjonaliseringer har de tatt seg lov til?

Fra skyttergraven er det enkelt å vite hvem som er venn og hvem som er fiende. Fra den sivile siden er bildet mer komplisert. Men er filmens 108 minutter nok til å bære fram historien til to hovedpersoner i hver sin krigsvirkelighet? Ingrids dilemma i filmen er umulig. Og det har vi vel kanskje sett for lite av i norsk skildringer av okkupasjonsårene – at gråsonene var mange, man forhandlet seg fram mellom avgrunnene?

Programleder er Kjetil Lismoen.

MENY