Kjersti Paulsen fikk gjev castingpris for «De Uskyldige».

Kjersti Paulsen fikk gjev castingpris for «De Uskyldige».

Kjersti Paulsen ble i helgen tildelt International Casting Directors Networks «Best Casting Award» for «De Uskyldige». Her kan du lese utdrag fra vårt intervju med henne om castingsarbeidet på filmen.

Kjersti Paulsen ble i helgen tildelt Semiramis Award for Excellence in Casting – som er den gjeveste prisen som International Casting Directors Networks (ICDN) kan tildele noen av sine medlemmer. Prisen ble delt under Torino film festival.

International Casting Directors Networks castingpris ble etablert i 2016, som den første internasjonale prisen for rollebesettere av spillefilm. Tidligere er både Yngvill Kolset Haga, Celine Engebrigtsen, Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen nominert til prisen.

ICDN vil øke bevisstheten om castingprofesjonen for å sikre at regissører og produsenter over hele verden forstår den og verdsetter viktigheten av den.

Kjersti Paulsen i Kampen Casting har jobbet med å finne riktige folk til riktige roller siden 80-tallet. Hun har spesialisert seg i casting og coaching av barneskuespillere. Da Rushprint intervjuet henne om castingarbeidet på De Uskyldige, kunne hun fortelle om en helt spesiell prosess, der de blant annet etablerte en innledende «filmskole» for barna som medvirket.

– Med denne jobben fikk jeg endelig muligheten til å gjennomføre en «filmskole» med barneskuespillerne på forhånd, sammen med Eskil. Vi hadde skuespillerskole med gjennomgang av opptaksprosedyrer, og arbeid rundt hvordan man henter ut følelser når man trenger det. De fikk hver sin lille koffert som vi puttet stadig nye verktøy i. For eksempel ulike poser til ulike følelser, situasjoner de husker eller konkrete gjenstander som seinere kunne huskes/hentes fram under opptak. Vi hadde bruk for mange store følelser. Da kunne de konkretisere etter ønske og senere huske hva de hadde puttet oppi der, av ting som gjør dem rasende eller redd, eller veldig glad, eller veldig sorgfull. Og disse posene med ulikt utseende ligger i kofferten sånn at de kan hentes opp igjen når de behøver det.

Kjersti Paulsen sammen med barneskuespillerne på «De uskyldige».

Castere blir ofte spurt om hvem de ser etter til en rolle, kunne hun fortelle. Men hun leter ikke etter noen bestemt hvem.

– Pepperkakeformer eksisterer bare for pepperkaker, det er ikke mulig å tre en forhåndsbestemt form nedover et menneske. Derfor er det ikke noe svar på hvem vi leter etter, men det handler om hvilke funksjoner den enkelte karakteren har i manus. Denne gangen åpnet vi også opp for at det kunne være enten gutt eller jente i rollene. De skulle være under pubertetsalder, og utover det søkte vi åpent.

– Min metode går ut på at det skal være så lav terskel som overhodet mulig for å melde seg til casting, for vi vet aldri hvor vi finner personer som har det potensialet vi trenger. Vi var på noen skoler, og hadde stor nytte av det. Ellers er det nå nettet som er stedet, det handler jo rett og slett om å spre ordet så mye som mulig. Det er helt nødvendig å ha kvantitet for å kunne finne fram til den kvaliteten vi trenger. Særlig når det gjelder amatørskuespillere.

Les hele intervjuet

Kjersti Paulsen fikk gjev castingpris for «De Uskyldige».

Kjersti Paulsen fikk gjev castingpris for «De Uskyldige».

Kjersti Paulsen ble i helgen tildelt International Casting Directors Networks «Best Casting Award» for «De Uskyldige». Her kan du lese utdrag fra vårt intervju med henne om castingsarbeidet på filmen.

Kjersti Paulsen ble i helgen tildelt Semiramis Award for Excellence in Casting – som er den gjeveste prisen som International Casting Directors Networks (ICDN) kan tildele noen av sine medlemmer. Prisen ble delt under Torino film festival.

International Casting Directors Networks castingpris ble etablert i 2016, som den første internasjonale prisen for rollebesettere av spillefilm. Tidligere er både Yngvill Kolset Haga, Celine Engebrigtsen, Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen nominert til prisen.

ICDN vil øke bevisstheten om castingprofesjonen for å sikre at regissører og produsenter over hele verden forstår den og verdsetter viktigheten av den.

Kjersti Paulsen i Kampen Casting har jobbet med å finne riktige folk til riktige roller siden 80-tallet. Hun har spesialisert seg i casting og coaching av barneskuespillere. Da Rushprint intervjuet henne om castingarbeidet på De Uskyldige, kunne hun fortelle om en helt spesiell prosess, der de blant annet etablerte en innledende «filmskole» for barna som medvirket.

– Med denne jobben fikk jeg endelig muligheten til å gjennomføre en «filmskole» med barneskuespillerne på forhånd, sammen med Eskil. Vi hadde skuespillerskole med gjennomgang av opptaksprosedyrer, og arbeid rundt hvordan man henter ut følelser når man trenger det. De fikk hver sin lille koffert som vi puttet stadig nye verktøy i. For eksempel ulike poser til ulike følelser, situasjoner de husker eller konkrete gjenstander som seinere kunne huskes/hentes fram under opptak. Vi hadde bruk for mange store følelser. Da kunne de konkretisere etter ønske og senere huske hva de hadde puttet oppi der, av ting som gjør dem rasende eller redd, eller veldig glad, eller veldig sorgfull. Og disse posene med ulikt utseende ligger i kofferten sånn at de kan hentes opp igjen når de behøver det.

Kjersti Paulsen sammen med barneskuespillerne på «De uskyldige».

Castere blir ofte spurt om hvem de ser etter til en rolle, kunne hun fortelle. Men hun leter ikke etter noen bestemt hvem.

– Pepperkakeformer eksisterer bare for pepperkaker, det er ikke mulig å tre en forhåndsbestemt form nedover et menneske. Derfor er det ikke noe svar på hvem vi leter etter, men det handler om hvilke funksjoner den enkelte karakteren har i manus. Denne gangen åpnet vi også opp for at det kunne være enten gutt eller jente i rollene. De skulle være under pubertetsalder, og utover det søkte vi åpent.

– Min metode går ut på at det skal være så lav terskel som overhodet mulig for å melde seg til casting, for vi vet aldri hvor vi finner personer som har det potensialet vi trenger. Vi var på noen skoler, og hadde stor nytte av det. Ellers er det nå nettet som er stedet, det handler jo rett og slett om å spre ordet så mye som mulig. Det er helt nødvendig å ha kvantitet for å kunne finne fram til den kvaliteten vi trenger. Særlig når det gjelder amatørskuespillere.

Les hele intervjuet

MENY