Tre prisvinnere i KUDs pitchekonkurranse

Tre prisvinnere i KUDs pitchekonkurranse

Under Nordkapp filmfestival ble det utdelt pitchepriser til regissørene Alexander Ophaug, Berivan Erdogan og Nora Nivedita Tvedt.

Tilskuddsmottakerne: f.v. Ophaug, Erdogan, Nivedita Tvedt og Løvseth. 

Regissørene Alexander Ophaug, Berivan Erdogan og Nora Nivedita Tvedt er til sammen tildelt en million kroner i produksjonstilskudd til tre nye filmprosjekter, melder Norsk filminstitutt. Det skjedde under Nordkapp Filmfestival.

Den nasjonale pitchekonkurransen har sitt opphav i Kultur- og likestillingsdepartementet og Norsk Filminstitutts ønske om «å gjøre mer for å øke mangfoldet i norsk film». I samarbeid med alle landets regionale filmsentre ble det besluttet å lage en nasjonal pitchekonkurranse for kortfilmskapere med mangfoldsbakgrunn. Finansiering til prosjektet er kommet gjennom Kulturdepartementet som har fått midler fra Norsk Tipping.

Av rundt 70 søkere til konkurransen, ble sju prosjekter valgt ut av landets regionale filmsentre. Unge filmskapere fra hele landet var i helgen på Nordkapp Filmfestival i Honningsvåg for å presentere seg selv og sine filmideer. Det gjorde de foran publikum og en jury bestående av Hisham Zaman, Nathalie Àlvarez Mesén og Elin Malene Berg.

Deltakerne hadde allerede vært gjennom en manusworkshop i Grimstad og en pitcheworkshop i Honningsvåg – og presenterte sine filmidéer til en fullsatt sal. Opprinnelig skulle to prosjekt vinne 500.000 kr hver, men juryen bestemte seg for å dele prispengene på 3 prosjekter, hvorav 2 prosjekt mottok 400.000 kr hver og ett prosjekt mottok 200.000 kr.

Om de utvalgte prosjektene:


Kanskje bare for deg, av Alexander Ophaug – 400.000 kr i produksjonstilskudd (Vestnorsk filmsenter)

Juryens begrunnelse: «Vi får et innblikk i et øyeblikk av livet som vi ikke ofte ser på en film fra Norge, likevel er det en realitet for så mange. Vi er vitne til det dype forholdet mellom to søsken som ellers dessverre er ganske anonyme. De tar på seg rollen som voksne, ikke bare prøver de å overleve, men de prøver også å passe inn i samfunnets normer. Det er viktig å vise klasseskiller selv i verdens rikeste land, og vi føler filmskaperen klarer å vise denne sårbarheten med et subjektivt og ærlig blikk.» Filmen blir produsert av Trude Refseth i Pandora film i Bergen.

Alexander Ophaug er norsk-tamilsk og utdannet enkameraregissør fra Høgskolen i Lillehammer. Tidligere har filmene hans hatt premiere på Bergen Internasjonale Filmfestival, Minimalen og Den Norske Dokumentarfilmfestivalen. Det siste året har han jobbet som fotoregi og klipper hos NRK Vestland på dokumentarserien 110, som handler om Bergen Brannvesen og som lanseres på NRK før jul.


Besteni, av Berivan Erdogan – 400.000 kr i produksjonstilskudd.  (Sørnorsk filmsenter)

Juryens begrunnelse: «Vi ble imponert over presisjonen i visjonen og det lekne forslaget om prosess i skapelsen av dette manuset, som er i stand til å skape spenning og vise hvordan vi kan mangle som et samfunn når vi ikke aktivt streber etter empati og forståelse. Hva skjer når man fjerner muligheten for kommunikasjon med omgivelsene? Gjennom en smart kartlagt situasjon basert på en reell opplevelse følger vi konsekvensene av en hverdagslig krangel. Misforståelser blir en trussel for de mest sårbare familiene og noe så banalt som iskrem kan plutselig smuldre opp tryggheten som er gitt til mange andre.» Filmens produsent er Fernanda Renno Castro Stavik fra Kristiansand og co-produsent er Maja Ginday, Onoma Productions.

Norsk-kurdiske Berivan Erdogan har bakgrunn fra kjønnsstudier og har fullført studier fra Kunsthøgskolen i Oslo og fra Valands Kunstfagsprogram i Film, Göteborg. Hun jobber med tematikk som tar for seg kjønns og maktrelasjoner i et flerkulturelt samfunn, med et spesifikt fokus på maskulinitet og vold. Tidligere har hun laget filmene Ang. Berivans film og 250 slag, som blant annet har blitt vist på Göteborg Filmfestival.


Show me your face when you look at a baby, av Nora Nivedita Tvedt – 200.000 i produksjonstilskudd (Østnorsk filmsenter) Filmens produsent er Lillian Løvseth fra Smallville Films i Lillehammer.

Juryens begrunnelse:

«Det er uvanlig å gå inn i en studie hvor du forventer at resultatet blir kjærlighet, og likevel, gjennom en smart skapt omstendighet er dette akkurat hva denne filmskaperen gjør. Hun viser en side av menneskeheten som er så nødvendig akkurat nå. Vi ønsker å bidra til denne studien og håper at resultatene kan være et prisme av forskjellige ansikter som publikum kan finne trøst i – et håpefullt øyeblikk når vi får fordype oss i dokumentaren Vis meg ansiktet ditt når du ser på en baby, av Nora Nivedita Tvedt.»

Nora Nivedita Tvedt er adoptert fra India og vokst opp på et lite sted som heter Nærsnes. Nora er utdannet fra Den norske filmskolen i 2020 hvor hun studerte kreativ dokumentarregi. Hun har en egen evne til å fortelle historier med nærhet og varme. Hennes film Fucking Adopted er vist på mange festivaler og har vunnet flere priser


 

Tre prisvinnere i KUDs pitchekonkurranse

Tre prisvinnere i KUDs pitchekonkurranse

Under Nordkapp filmfestival ble det utdelt pitchepriser til regissørene Alexander Ophaug, Berivan Erdogan og Nora Nivedita Tvedt.

Tilskuddsmottakerne: f.v. Ophaug, Erdogan, Nivedita Tvedt og Løvseth. 

Regissørene Alexander Ophaug, Berivan Erdogan og Nora Nivedita Tvedt er til sammen tildelt en million kroner i produksjonstilskudd til tre nye filmprosjekter, melder Norsk filminstitutt. Det skjedde under Nordkapp Filmfestival.

Den nasjonale pitchekonkurransen har sitt opphav i Kultur- og likestillingsdepartementet og Norsk Filminstitutts ønske om «å gjøre mer for å øke mangfoldet i norsk film». I samarbeid med alle landets regionale filmsentre ble det besluttet å lage en nasjonal pitchekonkurranse for kortfilmskapere med mangfoldsbakgrunn. Finansiering til prosjektet er kommet gjennom Kulturdepartementet som har fått midler fra Norsk Tipping.

Av rundt 70 søkere til konkurransen, ble sju prosjekter valgt ut av landets regionale filmsentre. Unge filmskapere fra hele landet var i helgen på Nordkapp Filmfestival i Honningsvåg for å presentere seg selv og sine filmideer. Det gjorde de foran publikum og en jury bestående av Hisham Zaman, Nathalie Àlvarez Mesén og Elin Malene Berg.

Deltakerne hadde allerede vært gjennom en manusworkshop i Grimstad og en pitcheworkshop i Honningsvåg – og presenterte sine filmidéer til en fullsatt sal. Opprinnelig skulle to prosjekt vinne 500.000 kr hver, men juryen bestemte seg for å dele prispengene på 3 prosjekter, hvorav 2 prosjekt mottok 400.000 kr hver og ett prosjekt mottok 200.000 kr.

Om de utvalgte prosjektene:


Kanskje bare for deg, av Alexander Ophaug – 400.000 kr i produksjonstilskudd (Vestnorsk filmsenter)

Juryens begrunnelse: «Vi får et innblikk i et øyeblikk av livet som vi ikke ofte ser på en film fra Norge, likevel er det en realitet for så mange. Vi er vitne til det dype forholdet mellom to søsken som ellers dessverre er ganske anonyme. De tar på seg rollen som voksne, ikke bare prøver de å overleve, men de prøver også å passe inn i samfunnets normer. Det er viktig å vise klasseskiller selv i verdens rikeste land, og vi føler filmskaperen klarer å vise denne sårbarheten med et subjektivt og ærlig blikk.» Filmen blir produsert av Trude Refseth i Pandora film i Bergen.

Alexander Ophaug er norsk-tamilsk og utdannet enkameraregissør fra Høgskolen i Lillehammer. Tidligere har filmene hans hatt premiere på Bergen Internasjonale Filmfestival, Minimalen og Den Norske Dokumentarfilmfestivalen. Det siste året har han jobbet som fotoregi og klipper hos NRK Vestland på dokumentarserien 110, som handler om Bergen Brannvesen og som lanseres på NRK før jul.


Besteni, av Berivan Erdogan – 400.000 kr i produksjonstilskudd.  (Sørnorsk filmsenter)

Juryens begrunnelse: «Vi ble imponert over presisjonen i visjonen og det lekne forslaget om prosess i skapelsen av dette manuset, som er i stand til å skape spenning og vise hvordan vi kan mangle som et samfunn når vi ikke aktivt streber etter empati og forståelse. Hva skjer når man fjerner muligheten for kommunikasjon med omgivelsene? Gjennom en smart kartlagt situasjon basert på en reell opplevelse følger vi konsekvensene av en hverdagslig krangel. Misforståelser blir en trussel for de mest sårbare familiene og noe så banalt som iskrem kan plutselig smuldre opp tryggheten som er gitt til mange andre.» Filmens produsent er Fernanda Renno Castro Stavik fra Kristiansand og co-produsent er Maja Ginday, Onoma Productions.

Norsk-kurdiske Berivan Erdogan har bakgrunn fra kjønnsstudier og har fullført studier fra Kunsthøgskolen i Oslo og fra Valands Kunstfagsprogram i Film, Göteborg. Hun jobber med tematikk som tar for seg kjønns og maktrelasjoner i et flerkulturelt samfunn, med et spesifikt fokus på maskulinitet og vold. Tidligere har hun laget filmene Ang. Berivans film og 250 slag, som blant annet har blitt vist på Göteborg Filmfestival.


Show me your face when you look at a baby, av Nora Nivedita Tvedt – 200.000 i produksjonstilskudd (Østnorsk filmsenter) Filmens produsent er Lillian Løvseth fra Smallville Films i Lillehammer.

Juryens begrunnelse:

«Det er uvanlig å gå inn i en studie hvor du forventer at resultatet blir kjærlighet, og likevel, gjennom en smart skapt omstendighet er dette akkurat hva denne filmskaperen gjør. Hun viser en side av menneskeheten som er så nødvendig akkurat nå. Vi ønsker å bidra til denne studien og håper at resultatene kan være et prisme av forskjellige ansikter som publikum kan finne trøst i – et håpefullt øyeblikk når vi får fordype oss i dokumentaren Vis meg ansiktet ditt når du ser på en baby, av Nora Nivedita Tvedt.»

Nora Nivedita Tvedt er adoptert fra India og vokst opp på et lite sted som heter Nærsnes. Nora er utdannet fra Den norske filmskolen i 2020 hvor hun studerte kreativ dokumentarregi. Hun har en egen evne til å fortelle historier med nærhet og varme. Hennes film Fucking Adopted er vist på mange festivaler og har vunnet flere priser


 

MENY