Filmsamtalen med Ingvil Giske

Filmsamtalen med Ingvil Giske

Hun har som produsent båret fram internasjonale dokumentarsuksesser som «Kunstneren og Tyven» og EFA-nominerte «Formørkelsen», og er aktuell med «Krigere» på Oslo Pix. Ingvil Giske er vår gjest i Filmsamtalen denne uken.

Med Krigere og Formørkelsen fortsetter Ingvil Giske og Medieoperatørene å sette sitt preg på norsk dokumentarfilm. Førstnevnte vises under Oslo Pix, sistnevnte ble denne uken kortlistet til Den europeiske filmprisen.

I 2005 debuterte Ingvil Giske – som regissør. Den opplevelsen ledet henne isteden til å ville bli produsent. Hva var det som tiltrakk henne ved rollen som produsent for dokumentarfilm – en jobb unge i bransjen i dag ikke akkurat står i kø for å bli?

Her forteller hun om sin vei fram til de siste årenes suksesser, anført av Kunstneren og Tyven som er blitt stående som en moderne klassiker. Hvordan verner hun om regissørenes kunstneriske prosesser? Og hvorfor er testpublikum blitt så viktig for henne?

Under arbeidet med mange av filmene har hun måttet håndtere virkelige mennesker som befinner seg i sårbare situasjoner. Hva har hun lært om å bygge beredskap rundt de personene filmene eksponerer?

Programleder er Kjetil Lismoen

Filmsamtalen med Ingvil Giske

Filmsamtalen med Ingvil Giske

Hun har som produsent båret fram internasjonale dokumentarsuksesser som «Kunstneren og Tyven» og EFA-nominerte «Formørkelsen», og er aktuell med «Krigere» på Oslo Pix. Ingvil Giske er vår gjest i Filmsamtalen denne uken.

Med Krigere og Formørkelsen fortsetter Ingvil Giske og Medieoperatørene å sette sitt preg på norsk dokumentarfilm. Førstnevnte vises under Oslo Pix, sistnevnte ble denne uken kortlistet til Den europeiske filmprisen.

I 2005 debuterte Ingvil Giske – som regissør. Den opplevelsen ledet henne isteden til å ville bli produsent. Hva var det som tiltrakk henne ved rollen som produsent for dokumentarfilm – en jobb unge i bransjen i dag ikke akkurat står i kø for å bli?

Her forteller hun om sin vei fram til de siste årenes suksesser, anført av Kunstneren og Tyven som er blitt stående som en moderne klassiker. Hvordan verner hun om regissørenes kunstneriske prosesser? Og hvorfor er testpublikum blitt så viktig for henne?

Under arbeidet med mange av filmene har hun måttet håndtere virkelige mennesker som befinner seg i sårbare situasjoner. Hva har hun lært om å bygge beredskap rundt de personene filmene eksponerer?

Programleder er Kjetil Lismoen

MENY