Nesbø-adaptasjon avslutter Venezia-festivalen

Nesbø-adaptasjon avslutter Venezia-festivalen

Ved siden av Hollywoodprofiler finner vi Lars von Trier og Nicolas Winding Refn med hver sin dramaserie. Det nærmeste vi kommer norsk deltakelse med langfilm i Venezia er en adaptasjon av en Jo Nesbø-roman som er spilt inn på Sunnmøre.

Foto: Alessandro Borghi og Francesco Carrozzini på opptak i Norge (foto: SKY)

The Hanging Sun er en engelskspråklig, italiensk-produsert adaptasjon av Jo Nesbøs roman «Mere blod». Regissør er Francesco Carrozzini, med Peter Mullan, Charles Dance og Alessandro Borghi i sentrale roller.

Spillefilmen er blant annet spilt inn i Ålesund og i Fosnavåg. Den handler om en leiemorder som er på flukt fra sin tidligere arbeidsgiver og søker dekning i en isolert landsby på sunnmørskysten. Det er en “noir thriller set in a part of Norway where religion dominates, the sun never sets, and local residents seem to be from a different era.”

Det er ikke Nesbø som står bak filmmanuset, men Stefano Bises som blant annet har gitt oss TV-serier som Gomorrah og The New Pope.

– Jeg har ikke noen finger med i spillet, bortsett fra å være oppført som produsent. Jeg overlater alt til Francesco som er en svært talentfull fyr, kunnne Nesbø fortelle VG da innspillingen startet ved sunnmørskysten i 2019. Produksjonen har siden blitt forsinket av Covid, men er nå klar for Venezia.

The Hanging Sun avslutter festivalen. Det var allerede varslet at Noah Baumbach skulle åpne festivalen da programmet ble sluppet i dag. I White Noise gjenforenes han med noe av casten fra Frances Ha og Marriage Story, med Adam Driver and Greta Gerwig i hovedrollene.

Filmen åpner en festival som på papiret kan skilte med mange sterke navn: Darren Aronofsky, Andrew Dominik, Romain Gavras, Luca Guadagnino, Joanna Hogg og Laura Poitras – for å nevne noen av de som kan få det til å svimle for en hver filmelsker. Én regissør som er påmeldt med film kommer ikke selv til å være tilstede: Det er Jafar Panahi, som nylig ble fengslet i hjemlandet Iran. No Bears «follows two parallel love stories in which the partners are thwarted by hidden, inevitable obstacles, the force of superstition, and the mechanics of power.»

Ellers er programmet preget av et totalt fravær av norske bidrag innen langfilm og serieformatet, mens danskene er markant tilstede. Både Lars von Trier og Nicolas Winding Refn skal ha førpremiere på sine nye dramaserier, Exodus og Copenhagen Cowboy. (les mer om de her og her).

Her filmene som vises på Lidoen i det offisielle programmet 31.08 – 10.09.

HOVEDKONKURRANSEN

“White Noise,” Noah Baumbach (U.S.) – Åpningsfilm
“Il Signore Delle Formiche,” Gianni Amelio (Italy)
“The Whale,” Darren Aronofsky (U.S.)
“L’Immensità,” Emanuele Crialese (Italy)
“Saint Omer,” Alice Diop (France)
“Blonde,” Andrew Dominik (U.S.)
“TÁR,” Todd Field (U.S.)
“Love Life,” Kôji Fukada (Japan, France)
“Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths,” Alejandro G. Iñárritu (Mexico)
“Athena,” Romain Gavras (France)
“Bones and All,” Luca Guadagnino (U.S.)
“The Eternal Daughter,” Joanna Hogg (U.K.)
“Beyond The Wall,” Vahid Jalilvand (Iran)
“The Banshees of Inisherin,” Martin McDonagh (U.K., U.S.)
“Argentina, 1985,” Santiago Mitre (Argentina, U.S.)
“Chiara,” Susanna Nicchiarelli (Italy)
“Monica,” Andrea Pallaoro (Italy)
“No Bears,” Jafar Panahi (Iran)
“All The Beauty and The Bloodshed,” Laura Poitras (U.S.)
“A Couple,” Frederick Wiseman (U.S.)
“The Son,” Florian Zeller (U.K.)
“Our Ties,” Roschdy Zem (France)
“Other People’s Children,” Rebecca Zlotowski (France)

UTENFOR KONKURRANSE – Fiksjon

“The Hanging Sun,” Francesco Carrozzini (Italy) – Closing Film
“When The Waves Are Gone,” Lav Diaz (Philippines, France, Portugal, Denmark)
“Living,” Oliver Hermanus (U.K.)
“Dead For a Dollar,” Walter Hill (U.S.)
“Call Of God,” Kim Ki-duk (Estonia, Kirighistan, Lettonia)
“Dreamin’ Wild,” Bill Pohlad (U.S.)
“Master Gardener,” Paul Schrader (U.S.)
“Siccitá,” Paolo Virzì (Italy)
“Pearl,” Ti West (U.S.)
“Don’t Worry Darling,” Olivia Wilde (U.S.)

UTENFOR KONKURRANSE – DOKUMENTAR

“Freedom on Fire: Ukraine’s Fight For Freedom,” Evgeny Afineevsky (Ukraine, U.K., U.S.)
“The Matchmaker,” Benedetta Argentieri (Italy)
“Gli Ultimi Giorni Dell’Umanità,” Enrico Ghezzi, Alessandro Gagliardo (Italy)
“A Compassionate Spy,” Steve James (U.S.)
“Music For Black Pigeons,” Jørgen Leth, Andreas Koefoed (Denmark)
“The Kiev Trial,” Sergei Loznitsa (The Netherlands, Ukraine)
“In Viaggio,” Gianfranco Rosi (Italy)
“Bobi Wine Ghetto President,” Christopher Sharp, Moses Bwayo (Uganda, U.K., U.S.)
“Nuclear,” Oliver Stone (U.S.)

UTENFOR KONKURRANSE – SERIER

“The Kingdom Exodus” (Episodes 1-5), Lars Von Trier (Denmark)
“Copenhagen Cowboy” (Episodes 1-6), Nicholas Winding Refn (Denmark)

HORIZONS

“Princess,” Roberto De Paolis (Italy) – ÅPNINGSFILM
“Victim,” Michal Blasko (Slovakia, Czech Republic, Germany)
“On The Fringe,” Juan Diego Botto (Spain)
“Trenque Lauquen,” Laura Citarella (Argentina, Germany)
“Vera,” Tizza Covi, Rainer Frimmel (Austria)
“Innocence,” Guy Davidi (Denmark, Israel, Finland, Iceland)

DOKUMENTAR:
“Blanquita,” Fernando Guzzoni (Chile, Mexico)
“For My Country,” Rachid Hami (France, Taipei)
“A Man,” Key Ishikawa (Japan)
“Bread and Salt,” Damian Kocur (Poland)
“Luxembourg, Luxembourg,” Antonio Lukich (Ukraine)
“Ti Mangio il Cuore,” Pippo Mezzapesa (Italy)
“To The North,” Mihai Mincan (Romania, France, Greece, Bulgaria, Czech Republic)
“Autobiography,” Makbul Mubarak (France, Germany, Qatar)
“The Sitting Duck,” Jean-Paul Salomé (France)
“World War III,” Houman Seyiedi (Iran)
“The Happiest Man in the World,” Teona Strugar Mitevska (Bosnia, Belgium, Denmark)
“The Bride,” Sergio Trefaut (Portugal)

HORIZONS EXTRA

“Origin of Evil,” Sébastien Marnier
“Hanging Gardens,” Ahmed Yassin Al Daradji
“Amanda,” Carolina Cavalli
“Red Shoes,” Carlos Eichelmann Kaiser
“Nezouh,” Soudade Kaadan
“Notte Fantasma,” Fulvio Risuleo
“Without Her,” Arian Vazirdaftari
“Valeria Is Getting Married,” Michael Vinik
“Goliath,” Adilkhan Yerzhanov

Nesbø-adaptasjon avslutter Venezia-festivalen

Nesbø-adaptasjon avslutter Venezia-festivalen

Ved siden av Hollywoodprofiler finner vi Lars von Trier og Nicolas Winding Refn med hver sin dramaserie. Det nærmeste vi kommer norsk deltakelse med langfilm i Venezia er en adaptasjon av en Jo Nesbø-roman som er spilt inn på Sunnmøre.

Foto: Alessandro Borghi og Francesco Carrozzini på opptak i Norge (foto: SKY)

The Hanging Sun er en engelskspråklig, italiensk-produsert adaptasjon av Jo Nesbøs roman «Mere blod». Regissør er Francesco Carrozzini, med Peter Mullan, Charles Dance og Alessandro Borghi i sentrale roller.

Spillefilmen er blant annet spilt inn i Ålesund og i Fosnavåg. Den handler om en leiemorder som er på flukt fra sin tidligere arbeidsgiver og søker dekning i en isolert landsby på sunnmørskysten. Det er en “noir thriller set in a part of Norway where religion dominates, the sun never sets, and local residents seem to be from a different era.”

Det er ikke Nesbø som står bak filmmanuset, men Stefano Bises som blant annet har gitt oss TV-serier som Gomorrah og The New Pope.

– Jeg har ikke noen finger med i spillet, bortsett fra å være oppført som produsent. Jeg overlater alt til Francesco som er en svært talentfull fyr, kunnne Nesbø fortelle VG da innspillingen startet ved sunnmørskysten i 2019. Produksjonen har siden blitt forsinket av Covid, men er nå klar for Venezia.

The Hanging Sun avslutter festivalen. Det var allerede varslet at Noah Baumbach skulle åpne festivalen da programmet ble sluppet i dag. I White Noise gjenforenes han med noe av casten fra Frances Ha og Marriage Story, med Adam Driver and Greta Gerwig i hovedrollene.

Filmen åpner en festival som på papiret kan skilte med mange sterke navn: Darren Aronofsky, Andrew Dominik, Romain Gavras, Luca Guadagnino, Joanna Hogg og Laura Poitras – for å nevne noen av de som kan få det til å svimle for en hver filmelsker. Én regissør som er påmeldt med film kommer ikke selv til å være tilstede: Det er Jafar Panahi, som nylig ble fengslet i hjemlandet Iran. No Bears «follows two parallel love stories in which the partners are thwarted by hidden, inevitable obstacles, the force of superstition, and the mechanics of power.»

Ellers er programmet preget av et totalt fravær av norske bidrag innen langfilm og serieformatet, mens danskene er markant tilstede. Både Lars von Trier og Nicolas Winding Refn skal ha førpremiere på sine nye dramaserier, Exodus og Copenhagen Cowboy. (les mer om de her og her).

Her filmene som vises på Lidoen i det offisielle programmet 31.08 – 10.09.

HOVEDKONKURRANSEN

“White Noise,” Noah Baumbach (U.S.) – Åpningsfilm
“Il Signore Delle Formiche,” Gianni Amelio (Italy)
“The Whale,” Darren Aronofsky (U.S.)
“L’Immensità,” Emanuele Crialese (Italy)
“Saint Omer,” Alice Diop (France)
“Blonde,” Andrew Dominik (U.S.)
“TÁR,” Todd Field (U.S.)
“Love Life,” Kôji Fukada (Japan, France)
“Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths,” Alejandro G. Iñárritu (Mexico)
“Athena,” Romain Gavras (France)
“Bones and All,” Luca Guadagnino (U.S.)
“The Eternal Daughter,” Joanna Hogg (U.K.)
“Beyond The Wall,” Vahid Jalilvand (Iran)
“The Banshees of Inisherin,” Martin McDonagh (U.K., U.S.)
“Argentina, 1985,” Santiago Mitre (Argentina, U.S.)
“Chiara,” Susanna Nicchiarelli (Italy)
“Monica,” Andrea Pallaoro (Italy)
“No Bears,” Jafar Panahi (Iran)
“All The Beauty and The Bloodshed,” Laura Poitras (U.S.)
“A Couple,” Frederick Wiseman (U.S.)
“The Son,” Florian Zeller (U.K.)
“Our Ties,” Roschdy Zem (France)
“Other People’s Children,” Rebecca Zlotowski (France)

UTENFOR KONKURRANSE – Fiksjon

“The Hanging Sun,” Francesco Carrozzini (Italy) – Closing Film
“When The Waves Are Gone,” Lav Diaz (Philippines, France, Portugal, Denmark)
“Living,” Oliver Hermanus (U.K.)
“Dead For a Dollar,” Walter Hill (U.S.)
“Call Of God,” Kim Ki-duk (Estonia, Kirighistan, Lettonia)
“Dreamin’ Wild,” Bill Pohlad (U.S.)
“Master Gardener,” Paul Schrader (U.S.)
“Siccitá,” Paolo Virzì (Italy)
“Pearl,” Ti West (U.S.)
“Don’t Worry Darling,” Olivia Wilde (U.S.)

UTENFOR KONKURRANSE – DOKUMENTAR

“Freedom on Fire: Ukraine’s Fight For Freedom,” Evgeny Afineevsky (Ukraine, U.K., U.S.)
“The Matchmaker,” Benedetta Argentieri (Italy)
“Gli Ultimi Giorni Dell’Umanità,” Enrico Ghezzi, Alessandro Gagliardo (Italy)
“A Compassionate Spy,” Steve James (U.S.)
“Music For Black Pigeons,” Jørgen Leth, Andreas Koefoed (Denmark)
“The Kiev Trial,” Sergei Loznitsa (The Netherlands, Ukraine)
“In Viaggio,” Gianfranco Rosi (Italy)
“Bobi Wine Ghetto President,” Christopher Sharp, Moses Bwayo (Uganda, U.K., U.S.)
“Nuclear,” Oliver Stone (U.S.)

UTENFOR KONKURRANSE – SERIER

“The Kingdom Exodus” (Episodes 1-5), Lars Von Trier (Denmark)
“Copenhagen Cowboy” (Episodes 1-6), Nicholas Winding Refn (Denmark)

HORIZONS

“Princess,” Roberto De Paolis (Italy) – ÅPNINGSFILM
“Victim,” Michal Blasko (Slovakia, Czech Republic, Germany)
“On The Fringe,” Juan Diego Botto (Spain)
“Trenque Lauquen,” Laura Citarella (Argentina, Germany)
“Vera,” Tizza Covi, Rainer Frimmel (Austria)
“Innocence,” Guy Davidi (Denmark, Israel, Finland, Iceland)

DOKUMENTAR:
“Blanquita,” Fernando Guzzoni (Chile, Mexico)
“For My Country,” Rachid Hami (France, Taipei)
“A Man,” Key Ishikawa (Japan)
“Bread and Salt,” Damian Kocur (Poland)
“Luxembourg, Luxembourg,” Antonio Lukich (Ukraine)
“Ti Mangio il Cuore,” Pippo Mezzapesa (Italy)
“To The North,” Mihai Mincan (Romania, France, Greece, Bulgaria, Czech Republic)
“Autobiography,” Makbul Mubarak (France, Germany, Qatar)
“The Sitting Duck,” Jean-Paul Salomé (France)
“World War III,” Houman Seyiedi (Iran)
“The Happiest Man in the World,” Teona Strugar Mitevska (Bosnia, Belgium, Denmark)
“The Bride,” Sergio Trefaut (Portugal)

HORIZONS EXTRA

“Origin of Evil,” Sébastien Marnier
“Hanging Gardens,” Ahmed Yassin Al Daradji
“Amanda,” Carolina Cavalli
“Red Shoes,” Carlos Eichelmann Kaiser
“Nezouh,” Soudade Kaadan
“Notte Fantasma,” Fulvio Risuleo
“Without Her,” Arian Vazirdaftari
“Valeria Is Getting Married,” Michael Vinik
“Goliath,” Adilkhan Yerzhanov

MENY