Under filmfestivalen i Karlovy Vary ble Ukrainakrigens konsekvenser drøftet. Typisk nok ble den tjekkiske filmkommisjonen angrepet av russiske hackere.

To dager etter at den tsjekkiske filmkommisjonen publiserte et infoskriv om at det er trygt å filme i landet, ble nettsidene rammet av et virus fra Russland, fortalte filmkommisjonens leder Pavlina Zipkova under en paneldebatt på filmfestivalen i Karlovy Vary (KVIFF) om krigen i Ukrainas konsekvenser for internasjonal filmproduksjon.
Rushprints Aleksander Huser er tilstede på den internasjonale filmfestivalen, der det i går ble arrangert en paneldebatt om krigen i Ukrainas påvirkning på internasjonal filmproduksjon. Samtalen ble ledet av Ivanna Khitsinska fra Odessa Film Festival, som av åpenbare grunner ikke blir arrangert i år, og var gjennomført i samarbeid med den ukrainske festivalen.
Blant paneldeltakerne var den tsjekkiske filmkommisjonens leder Pavlina Zipkova, som i tillegg er co-president for European Film Commissions Network. Det var i sitt innledende innlegg at Zipkova kunne fortelle at den tsjekkiske filmkommisjonens nettsider for kort tid siden ble utsatt for et hackerangrep, og at de har fått bekreftet at dette kom fra Russland.
«Ikke gå inn på den tsjekkiske filmkommisjonens nettside, fordi den har blitt angrepet av et virus – faktisk fra Russland», sa hun.
Foranledningen for angrepet var at den tsjekkiske filmkommisjonen fra og med utbruddet av krigen i Ukraina har mottatt svært mange henvendelser fra amerikanske studioer og andre produsenter om hvorvidt det er trygt å filme i Tsjekkia og Sentral-Europa for øvrig. Nylig publiserte filmkommisjonen derfor en ensides tekst om at det er trygt å filme i Tsjekkia og Sentral-Europa, hvor det blant annet ble påpekt at man i disse områdene er omgitt av NATO-land. De besluttet å ikke legge ut informasjon om skrivet i sosiale medier, men isteden meddele direkte til internasjonale produsenter at det nå var tilgjengelig på nettsiden for nedlasting og videre distribusjon til de involverte i produksjonene.
To dager etter var dette skrivet og andre deler av filmkommisjonens nettsider plutselig erstattet med en hvit side, som kun inneholdt teksten «Fuck, u ve been hacked.»
Kommisjonen hyret inn IT-eksperter, som avdekket at viruset kom fra Russland. Det var imidlertid ikke aktivt rettet mot filmkommisjonen, men en type automatisk datavirus som trigges av visse temaer – deriblant formodentlig formuleringer som oppfattes som støtte til Ukraina.
Nettsidene skal ifølge Zipkova nå være oppe igjen, men er i stor grad ødelagt, og IT-ekspertene arbeider fortsatt med dette.
Om framtidsutsiktene for filminnspillinger i Ukraina, sa Zipkova for øvrig at landskapene i landet trolig vil være svært attraktive for utenlandske produksjoner så snart krigen er over – beklageligvis, men at dette like fullt kan gi visse muligheter for ukrainsk filmbransje.
Om Karlovy Vary film festival:
Midt i den lille spabyen Karlovy Vary, to timer unna Praha, arrangeres en av verdens eldste og tradisjonsrike filmfestivaler – som er en sentral inngangsport til det østeuropeiske kinomarkedet. Karlovy Vary er en A-festival med status og tradisjoner på lik linje som filmfestivalene i Cannes og Berlin. Festivalen kan ha stor betydning for populariteten og markedsføringen av for eksempel norske filmer i Tsjekkia og Øst-Europa. Det fikk Bård Breien merke da Kunsten å tenke negativt ble tildelt den gjeveste prisen i 2007 og oppnådde fenomenal kinosuksess i landet.
To dager etter at den tsjekkiske filmkommisjonen publiserte et infoskriv om at det er trygt å filme i landet, ble nettsidene rammet av et virus fra Russland, fortalte filmkommisjonens leder Pavlina Zipkova under en paneldebatt på filmfestivalen i Karlovy Vary (KVIFF) om krigen i Ukrainas konsekvenser for internasjonal filmproduksjon.
Rushprints Aleksander Huser er tilstede på den internasjonale filmfestivalen, der det i går ble arrangert en paneldebatt om krigen i Ukrainas påvirkning på internasjonal filmproduksjon. Samtalen ble ledet av Ivanna Khitsinska fra Odessa Film Festival, som av åpenbare grunner ikke blir arrangert i år, og var gjennomført i samarbeid med den ukrainske festivalen.
Blant paneldeltakerne var den tsjekkiske filmkommisjonens leder Pavlina Zipkova, som i tillegg er co-president for European Film Commissions Network. Det var i sitt innledende innlegg at Zipkova kunne fortelle at den tsjekkiske filmkommisjonens nettsider for kort tid siden ble utsatt for et hackerangrep, og at de har fått bekreftet at dette kom fra Russland.
«Ikke gå inn på den tsjekkiske filmkommisjonens nettside, fordi den har blitt angrepet av et virus – faktisk fra Russland», sa hun.
Foranledningen for angrepet var at den tsjekkiske filmkommisjonen fra og med utbruddet av krigen i Ukraina har mottatt svært mange henvendelser fra amerikanske studioer og andre produsenter om hvorvidt det er trygt å filme i Tsjekkia og Sentral-Europa for øvrig. Nylig publiserte filmkommisjonen derfor en ensides tekst om at det er trygt å filme i Tsjekkia og Sentral-Europa, hvor det blant annet ble påpekt at man i disse områdene er omgitt av NATO-land. De besluttet å ikke legge ut informasjon om skrivet i sosiale medier, men isteden meddele direkte til internasjonale produsenter at det nå var tilgjengelig på nettsiden for nedlasting og videre distribusjon til de involverte i produksjonene.
To dager etter var dette skrivet og andre deler av filmkommisjonens nettsider plutselig erstattet med en hvit side, som kun inneholdt teksten «Fuck, u ve been hacked.»
Kommisjonen hyret inn IT-eksperter, som avdekket at viruset kom fra Russland. Det var imidlertid ikke aktivt rettet mot filmkommisjonen, men en type automatisk datavirus som trigges av visse temaer – deriblant formodentlig formuleringer som oppfattes som støtte til Ukraina.
Nettsidene skal ifølge Zipkova nå være oppe igjen, men er i stor grad ødelagt, og IT-ekspertene arbeider fortsatt med dette.
Om framtidsutsiktene for filminnspillinger i Ukraina, sa Zipkova for øvrig at landskapene i landet trolig vil være svært attraktive for utenlandske produksjoner så snart krigen er over – beklageligvis, men at dette like fullt kan gi visse muligheter for ukrainsk filmbransje.
Om Karlovy Vary film festival:
Midt i den lille spabyen Karlovy Vary, to timer unna Praha, arrangeres en av verdens eldste og tradisjonsrike filmfestivaler – som er en sentral inngangsport til det østeuropeiske kinomarkedet. Karlovy Vary er en A-festival med status og tradisjoner på lik linje som filmfestivalene i Cannes og Berlin. Festivalen kan ha stor betydning for populariteten og markedsføringen av for eksempel norske filmer i Tsjekkia og Øst-Europa. Det fikk Bård Breien merke da Kunsten å tenke negativt ble tildelt den gjeveste prisen i 2007 og oppnådde fenomenal kinosuksess i landet.