Foto er tatt av Sebastian Bjerkvik.
I fjor på denne tiden ble det annonsert at Andrea Berentsen Ottmar skulle til hoved-konkurransen i Cannes som produsent på Joachim Triers Verdens verste menneske. Og for et par uker siden ble det klart at hun skal nedover igjen, denne gangen med Kristoffer Borglis spillefilm Syk pike – og som årets norske «producer on the move» i Cannes.
Verdens verste menneske var den første spillefilmen Ottmar jobbet på som produsent – og det resulterte i Gullpalme, Oscar-nominasjoner og EFA-pris. Hva slags forventninger har hun til Syk pike? Hvilke kvaliteter har den som gjør den til en naturlig deltaker på verdens viktigste filmfestival?
Som mangeåring produsent av kortfilmer har Ottmar fulgt en rekke regitalenter over flere år på nært hold, blant andre Borgli. Hva mener hun er den optimale kreative relasjonen mellom en produsent og regissør? Å håndtere talent handler også om å være menneskekjenner. Om hun skulle sammenlikne to såvidt forskjellige filmskapere som Trier og Borgli, hva er fellestrekkene og forskjellene?
Programleder er Kjetil Lismoen
Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen
Produksjon: BådeOg.