Maipo og NRK var blant de fremste vinnerne med fire av fagprisene for Lykkeland.

Foto: Gullrutens Æresfagpris gikk i år til Berit Johanne Berg (foto: Gullruten)
Som innen nominasjonene til de ordinære Gullrutenprisene var NRKs dominans merkbar under utdelingen av fagprisene. Men TV2 kom NRK i forkjøpet til årets innovasjonspris: Den fikk kanalen for hvordan de avviklet såkalt remote-produksjon under pandemien.
NRK fikk i alt 14 av prisene. Blant disse finner vi andre sesongen av Lykkeland som fikk fire priser. Berit Johanne Berg fikk Gullrutens Æresfagpris for sin mangeårige innsats som innspillingsleder i NRK.
Totalt ble det påmeldt 333 bidrag til årets Fagpris, og det synes fagprisjuryene er en god spredning på produksjoner, produksjonsselskaper og kanaler. 19 fagjuryer med til sammen over 80 jurymedlemmer har vurdert de påmeldte bidragene. Juryene har vært oppnevnt av komiteen, og bestått av representanter fra NENT, Discovery, TV 2, NRK, Virke Produsentforeningen, Filmforbundet og Dramatikerforbundet, samt samarbeidspartnerne NOPA og Norsk VFX-forening.
BESTE GRAFISKE DESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Jørn Veberg, Øyvind Pettersen, Melinda Furulund, Kari Anne Gisetstad Andersen og Ellen Ulriksen for NRK Nyheter Valg 2021
|
NRK | NRK |
BESTE VFX | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Stardust Effects v/Otto Thorbjørnsen for Beforeigners 2
|
Rubicon TV | HBO Max |
BESTE KLIPP UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Stig Lunde for Kjør meg til OL sesong 2
|
Concorde TV | Warner Bros.Discovery |
BESTE KOSTYME | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Karen Fabritius Gram for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE SMINKE | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Asta Hafthorsdottir, Thomas Foldberg, Terje Rødsjø og Ida Astero Welle for Søstrene ser på TV
|
NRK | NRK |
BESTE REGI TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Petter Næss for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE FOTO FLERKAMERA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Marcus Fjeldheim for Familiens ære
|
Nordisk film | NRK |
BESTE MANUS TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Henriette Steenstrup for PØRNI
|
Monster | Viaplay |
BESTE LYDPRODUKSJON | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Raajroe – Marja Mortensson og KORK
|
NRK | NRK |
BESTE LYDDESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Bård Farbu, Morten Fagelund og Erik Watland for Beforeigners sesong 2
|
Rubicon TV | HBO Max |
BESTE FOTO ENKAMERA UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Odd Arne Olderbakk for Fotobonden
|
NRK | NRK |
BESTE KLIPP TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
André Saltrøe, Karsten Meinich og Erik Thorvald Aster for PØRNI
|
Monster | Viaplay |
BESTE KLIPP DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Erland Edenholm for Odelsgut og fantefølge
|
Stray dog production | NRK |
BESTE REGI ENKAMERA DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Erland Edenholm for Odelsgut og fantefølge
|
Indie Film | VGTV |
BESTE REGI ENKAMERA UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Knut Næsheim for Minibarna
|
NRK | NRK |
BESTE FOTO ENKAMERA DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Karl Erik Brøndbo for Jakten på Tonetreet
|
Norsk Fjernsyn | NRK |
BESTE LYSDESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Spellemann 2020
|
NRK | NRK |
PRODUCTION DESIGN/SCENOGRAFI | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Hallvard Hellem for Post Mortem – Ingen dør på Skarnes
|
Motion Blur | Netflix |
BESTE REKVISITT | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Christine Bozenski for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE FOTO TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Lars Vestergaard for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE ORIGINALMUSIKK | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Ginge Anvik og Lise Sørensen Voldsdal for Jakten på Tonetreet
|
Norsk fjernsyn | NRK |
BESTE INNOVASJON | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
TV 2 | TV 2 | TV 2 |
Foto: Gullrutens Æresfagpris gikk i år til Berit Johanne Berg (foto: Gullruten)
Som innen nominasjonene til de ordinære Gullrutenprisene var NRKs dominans merkbar under utdelingen av fagprisene. Men TV2 kom NRK i forkjøpet til årets innovasjonspris: Den fikk kanalen for hvordan de avviklet såkalt remote-produksjon under pandemien.
NRK fikk i alt 14 av prisene. Blant disse finner vi andre sesongen av Lykkeland som fikk fire priser. Berit Johanne Berg fikk Gullrutens Æresfagpris for sin mangeårige innsats som innspillingsleder i NRK.
Totalt ble det påmeldt 333 bidrag til årets Fagpris, og det synes fagprisjuryene er en god spredning på produksjoner, produksjonsselskaper og kanaler. 19 fagjuryer med til sammen over 80 jurymedlemmer har vurdert de påmeldte bidragene. Juryene har vært oppnevnt av komiteen, og bestått av representanter fra NENT, Discovery, TV 2, NRK, Virke Produsentforeningen, Filmforbundet og Dramatikerforbundet, samt samarbeidspartnerne NOPA og Norsk VFX-forening.
BESTE GRAFISKE DESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Jørn Veberg, Øyvind Pettersen, Melinda Furulund, Kari Anne Gisetstad Andersen og Ellen Ulriksen for NRK Nyheter Valg 2021
|
NRK | NRK |
BESTE VFX | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Stardust Effects v/Otto Thorbjørnsen for Beforeigners 2
|
Rubicon TV | HBO Max |
BESTE KLIPP UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Stig Lunde for Kjør meg til OL sesong 2
|
Concorde TV | Warner Bros.Discovery |
BESTE KOSTYME | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Karen Fabritius Gram for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE SMINKE | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Asta Hafthorsdottir, Thomas Foldberg, Terje Rødsjø og Ida Astero Welle for Søstrene ser på TV
|
NRK | NRK |
BESTE REGI TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Petter Næss for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE FOTO FLERKAMERA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Marcus Fjeldheim for Familiens ære
|
Nordisk film | NRK |
BESTE MANUS TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Henriette Steenstrup for PØRNI
|
Monster | Viaplay |
BESTE LYDPRODUKSJON | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Raajroe – Marja Mortensson og KORK
|
NRK | NRK |
BESTE LYDDESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Bård Farbu, Morten Fagelund og Erik Watland for Beforeigners sesong 2
|
Rubicon TV | HBO Max |
BESTE FOTO ENKAMERA UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Odd Arne Olderbakk for Fotobonden
|
NRK | NRK |
BESTE KLIPP TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
André Saltrøe, Karsten Meinich og Erik Thorvald Aster for PØRNI
|
Monster | Viaplay |
BESTE KLIPP DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Erland Edenholm for Odelsgut og fantefølge
|
Stray dog production | NRK |
BESTE REGI ENKAMERA DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Erland Edenholm for Odelsgut og fantefølge
|
Indie Film | VGTV |
BESTE REGI ENKAMERA UNDERHOLDNING | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Knut Næsheim for Minibarna
|
NRK | NRK |
BESTE FOTO ENKAMERA DOKUMENTAR | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Karl Erik Brøndbo for Jakten på Tonetreet
|
Norsk Fjernsyn | NRK |
BESTE LYSDESIGN | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Spellemann 2020
|
NRK | NRK |
PRODUCTION DESIGN/SCENOGRAFI | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Hallvard Hellem for Post Mortem – Ingen dør på Skarnes
|
Motion Blur | Netflix |
BESTE REKVISITT | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Christine Bozenski for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE FOTO TV-DRAMA | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Lars Vestergaard for Lykkeland 2
|
Maipo Film | NRK |
BESTE ORIGINALMUSIKK | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
Ginge Anvik og Lise Sørensen Voldsdal for Jakten på Tonetreet
|
Norsk fjernsyn | NRK |
BESTE INNOVASJON | ||
Program | Produksjonsselskap | Kanal |
TV 2 | TV 2 | TV 2 |