Filmsamtalen med Gisle Tveito

Filmsamtalen med Gisle Tveito

Han fikk Det europeiske filmakademiets pris for lydarbeidet på «De Uskyldige» og står for lyddesignen på Oscarnominerte «Verdens verste menneske». Det er på høy tid å ta Filmsamtalen med lyddesigner Gisle Tveito.

Da Gisle Tveito ble tildelt Den europeiske filmprisen for De Uskyldige berømmet juryen hvordan den unike lyddesignen bidrar til atmosfæren i filmen og hjemsøker oss.

De Uskyldige omtales ofte som en horrorfilm, men bryter mange av sjangerens konvensjoner. Det samme kan vel sies om lyden: den er underliggende, den går ikke til frontalangrep på oss. Her forteller Tveito om hvordan han kom uvanlig sent inn i prosessen, men bygget videre på den samforståelsen han tidligere hadde etablert med regissøren Eskil Vogt gjennom hans debutfilm Blind.

Også lyddesignen på Verdens verste menneske er basert på langvarig samarbeid med regissør Joachim Trier. Denne gangen ble lyden utfylt av en stort antall musikkspor, og en lang rekke kontraster og overganger – mellom sjangre, natt og dag, drøm og virkelighet. Når spiller musikken og lyden best på lag sammen? Hva er lyden av demring? Og hva er lyden av en hel by?

Programleder er Kjetil Lismoen. 

Opptak: BådeOg


Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen


 

Filmsamtalen med Gisle Tveito

Filmsamtalen med Gisle Tveito

Han fikk Det europeiske filmakademiets pris for lydarbeidet på «De Uskyldige» og står for lyddesignen på Oscarnominerte «Verdens verste menneske». Det er på høy tid å ta Filmsamtalen med lyddesigner Gisle Tveito.

Da Gisle Tveito ble tildelt Den europeiske filmprisen for De Uskyldige berømmet juryen hvordan den unike lyddesignen bidrar til atmosfæren i filmen og hjemsøker oss.

De Uskyldige omtales ofte som en horrorfilm, men bryter mange av sjangerens konvensjoner. Det samme kan vel sies om lyden: den er underliggende, den går ikke til frontalangrep på oss. Her forteller Tveito om hvordan han kom uvanlig sent inn i prosessen, men bygget videre på den samforståelsen han tidligere hadde etablert med regissøren Eskil Vogt gjennom hans debutfilm Blind.

Også lyddesignen på Verdens verste menneske er basert på langvarig samarbeid med regissør Joachim Trier. Denne gangen ble lyden utfylt av en stort antall musikkspor, og en lang rekke kontraster og overganger – mellom sjangre, natt og dag, drøm og virkelighet. Når spiller musikken og lyden best på lag sammen? Hva er lyden av demring? Og hva er lyden av en hel by?

Programleder er Kjetil Lismoen. 

Opptak: BådeOg


Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen


 

MENY