Gjert Rognli er tildelt Den Nordnorske Kunstutstillings Kritikerpris for kortfilmen «Life is a two-way dream – Eallin lea guovttesuorat niehku». Samtidig fortsetter den samiske filmkunstneren å sanke internasjonale priser.

Den Nordnorske Kunstutstilling 2022 – «Nordnorsken» – er en landsdelsutstilling arrangert av Bodø Kunstforening med kunstnere med tilknytning til landsdelen. Med kritikerprisen fra denne utstillingen har Gjert Rognlis film mottatt sin 20. kunstfilmpris.
Juryen, ved redaktør av Kunstkritikk.no, Mariann Enge, påpeker i begrunnelsen at kunstneren har allerede mottatt en mengde priser rundt om i verden for denne filmen:
«Jeg har lurt litt på om den kanskje ikke trenger enda en pris, men samtidig synes jeg det er på tide at det kommer en norsk pris på den lange listen med utmerkelser. Det er i alle fall en glede for meg å gi Nordnorskens kritikerpris for 2022 til Gjert Rognli for filmen Eallin lea gouvttesuorat niehku – Life is a two-way dream.»
Fra før er Gjert Rognlis film tildelt en rekke priser på internasjonale festivaler, deriblant «Best Cinematography» under Madrid Art Film Festival i Spania, «Best Experimental Film» under L’Age d’Or International Arthouse Film Festival (LIAFF) i India, «Award of Recognition in Documentary Short» på Art Independent International Film Festival i India, samt «Best Experimental Short» under Sacramento Underground Film & Arts Festival i USA – for å nevne noen.
Life is a two-way dream – Eallin lea guovttesuorat niehku skildrer en verden som gjennomgår raske endringer, med polarisering og globalisering som går i mange retninger. «Vi lever i en tid preget av en dyrking av ungdom, en besettelse rundt nåtiden og ekstrem individualisme. Hva vi foretar oss i dag vil på virke hvordan menneskene lever i framtiden. Visdommen i en shamans verdensbilde fra gammel samisk religion gir oss en annen tolkning og fortelling» (teksten fortsetter etter videovinduet).
Gjert Rognli er en skeiv kunstner fra Manndalen i Kåfjord Kommune, og er opptatt av identitet, religiøse røtter, seksualitet, stillhet, tid og den samiske kulturen, skrev magasinet Blikk i en større omtale av multimediakunstneren tidligere i høst.
Rognli har vært en sentral kunstner under Pride Art ved Oslo Pride, og hans verker har også blitt stilt ut ved det anerkjente kunstmuseet Louvre i Paris. Han var den første samiske kunstneren som stilte ut sitt arbeid ved museet.
Life is a two-way dream – Eallin lea guovttesuorat niehku er spilt inn i Sapmi, USA, Italia og Spania, og er til nå vist på over 40 filmfestivaler rundt i verden.
Hvis noen føler de må sette en merkelapp på Gjert Rognli, så har de mange å velge blant, skriver Blikk: kunstner, sjøsame, homo, veganer og nudist. Selv bruker han bare én: Postmoderne
– Kunsten presset seg på meg i 2004, og jeg klarte ikke å stå i mot. Jeg bestemte meg for å ta tak i livet mitt og finne ut hvilke talenter jeg har. På samme tid som kunsten fant meg, oppdaget jeg min egen sjøsamiske bakgrunn. Det hadde aldri opptatt meg før. Jeg så på meg selv som osloenser og har aldri vært opptatt av bakgrunnen min, hjembygda og den lokale kulturen. Men etter at jeg ble eldre, vokste interessen for familiehistorie og bakgrunnen min fra Manndalen, forteller han til Blikk.
Den Nordnorske Kunstutstilling 2022 – «Nordnorsken» – er en landsdelsutstilling arrangert av Bodø Kunstforening med kunstnere med tilknytning til landsdelen. Med kritikerprisen fra denne utstillingen har Gjert Rognlis film mottatt sin 20. kunstfilmpris.
Juryen, ved redaktør av Kunstkritikk.no, Mariann Enge, påpeker i begrunnelsen at kunstneren har allerede mottatt en mengde priser rundt om i verden for denne filmen:
«Jeg har lurt litt på om den kanskje ikke trenger enda en pris, men samtidig synes jeg det er på tide at det kommer en norsk pris på den lange listen med utmerkelser. Det er i alle fall en glede for meg å gi Nordnorskens kritikerpris for 2022 til Gjert Rognli for filmen Eallin lea gouvttesuorat niehku – Life is a two-way dream.»
Fra før er Gjert Rognlis film tildelt en rekke priser på internasjonale festivaler, deriblant «Best Cinematography» under Madrid Art Film Festival i Spania, «Best Experimental Film» under L’Age d’Or International Arthouse Film Festival (LIAFF) i India, «Award of Recognition in Documentary Short» på Art Independent International Film Festival i India, samt «Best Experimental Short» under Sacramento Underground Film & Arts Festival i USA – for å nevne noen.
Life is a two-way dream – Eallin lea guovttesuorat niehku skildrer en verden som gjennomgår raske endringer, med polarisering og globalisering som går i mange retninger. «Vi lever i en tid preget av en dyrking av ungdom, en besettelse rundt nåtiden og ekstrem individualisme. Hva vi foretar oss i dag vil på virke hvordan menneskene lever i framtiden. Visdommen i en shamans verdensbilde fra gammel samisk religion gir oss en annen tolkning og fortelling» (teksten fortsetter etter videovinduet).
Gjert Rognli er en skeiv kunstner fra Manndalen i Kåfjord Kommune, og er opptatt av identitet, religiøse røtter, seksualitet, stillhet, tid og den samiske kulturen, skrev magasinet Blikk i en større omtale av multimediakunstneren tidligere i høst.
Rognli har vært en sentral kunstner under Pride Art ved Oslo Pride, og hans verker har også blitt stilt ut ved det anerkjente kunstmuseet Louvre i Paris. Han var den første samiske kunstneren som stilte ut sitt arbeid ved museet.
Life is a two-way dream – Eallin lea guovttesuorat niehku er spilt inn i Sapmi, USA, Italia og Spania, og er til nå vist på over 40 filmfestivaler rundt i verden.
Hvis noen føler de må sette en merkelapp på Gjert Rognli, så har de mange å velge blant, skriver Blikk: kunstner, sjøsame, homo, veganer og nudist. Selv bruker han bare én: Postmoderne
– Kunsten presset seg på meg i 2004, og jeg klarte ikke å stå i mot. Jeg bestemte meg for å ta tak i livet mitt og finne ut hvilke talenter jeg har. På samme tid som kunsten fant meg, oppdaget jeg min egen sjøsamiske bakgrunn. Det hadde aldri opptatt meg før. Jeg så på meg selv som osloenser og har aldri vært opptatt av bakgrunnen min, hjembygda og den lokale kulturen. Men etter at jeg ble eldre, vokste interessen for familiehistorie og bakgrunnen min fra Manndalen, forteller han til Blikk.