Størst inntektsfall blant skuespillere under pandemien

Størst inntektsfall blant skuespillere under pandemien

Film- og scenekunstnere rapporterer om en nedgang i kunstnerisk inntekt på 8 prosent i 2020. Skuespillerne er den gruppen scenekunstnere som har den største inntektsnedgangen.

Musikere og skuespillere er blant kunstnergruppene som er hardest rammet av pandemien. Det viser en ny rapport som ble overlevert til Kulturdepartementet forrige uke.

Det er Kulturrådet og Norsk filminstitutt som har gjennomført en kartlegging av koronapandemiens konsekvenser for kulturlivet. Første rapportleveranse kom i juni, og nå er andre leveranse klar.

Rapporten «Kunstnerne og koronaepidemien», som er utarbeidet av Telemarksforsking og som er en del av det pågående prosjektet «Gjenoppbygging av kultursektoren», viser at kunstnerne totalt sett har både jobbet mindre og tjent mindre i 2020 sammenlignet med 2019.

Funnene baserer seg på en spørreundersøkelse som ble sendt til medlemmer av norske kunstnerorganisasjoner, innehavere av enkeltpersonsforetak, samt mottakere av Statens kunstnerstipend, i perioden september-oktober 2020 (For en mer oppdatert oversikt over tingenes tilstand i filmbransjen, sjekk ut denne utgaven av Filmsamtalen).

– I denne undersøkelsen kommer kunstnerne selv til orde, og de forteller oss i klartekst hvilken situasjon mange av dem befinner seg i. Det er forskjeller internt i kultursektoren, og det er ingen tvil om at mange enkeltkunstnere er hardt rammet av pandemien, sier Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet.

Det mest iøynefallende er de store forskjellene mellom de ulike bransjene, hvor det er kunstnere innenfor musikk og scenekunst som rapporterer om størst nedgang i inntekter. Dette bildet samsvarer godt med funnene for omsetning på bransjenivå i rapporten «Kunst i tall 2020», heter det i Kulturrådets omtale av rapporten.

Musikerne rapporterer om en nedgang på nesten 200 arbeidstimer fra 2019 til 2020. Utøvere innen populærmusikk rapporterer om en spesielt stor nedgang, på 379 timer – nesten to og et halvt månedsverk. Samtidig har musikerne sett under ett hatt et fall i kunstnerisk inntekt på 17 prosent. Også her er det populærmusikerne som rapporterer om den største nedgangen, på 22 prosent for kunstnerisk inntekt.

Blant scenekunstnere er den største nedgangen i kunstnerisk inntekt hos dem som utøver kunst i umiddelbar relasjon til publikum. Film- og scenekunstnere rapporterer om en nedgang i kunstnerisk inntekt på 8 prosent. Skuespillerne er den gruppen scenekunstnere som har den største inntektsnedgangen.

Samlet, for alle kunstbransjene sett under ett, har nedgangen i arbeidstid for kunstnerisk arbeid i snitt vært på 98 timer, som tilsvarer 6 prosent. Funnene viser også at den kunstneriske inntekten i snitt sank med 34 213 kroner fra 2019 til 2020, eller 11 prosent.

Et annet fremtredende funn i rapporten er forskjellen mellom menn og kvinner, og som gjør seg gjeldende i nær alle kunstnergrupper.

To eksempler fra rapporten illustrerer forskjellen godt; mens kvinnelige musikere har hatt en nedgang i kunstneriske inntekter på 24 500, har tilsvarende nedgang for menn vært nesten 70 000. Kvinnelige scenekunstnere har hatt en økning i kunstneriske inntekter på om lag 3000 kroner, mens mannlige scenekunstnere har hatt en nedgang på 64 000 kroner.

Analysen viser at det er grunn til å tro at noe av forklaringen knytter seg til hvilke markeder menn og kvinner henvender seg til. Menn henter sin inntekt i større grad enn kvinner fra privatmarkedet, mens kvinner har flere offentlige oppdrag enn menn. Under pandemien har privatmarkedet blitt særlig berørt, mens offentlige tilskudd til kultur har i langt større grad bestått. Mannlige kunstnere har i hovedsak høyere inntekter enn kvinnelige også etter pandemien.

Les mer om rapporten


Relatert sak: Filmsamtalen: Annus horribilis?


 

Størst inntektsfall blant skuespillere under pandemien

Størst inntektsfall blant skuespillere under pandemien

Film- og scenekunstnere rapporterer om en nedgang i kunstnerisk inntekt på 8 prosent i 2020. Skuespillerne er den gruppen scenekunstnere som har den største inntektsnedgangen.

Musikere og skuespillere er blant kunstnergruppene som er hardest rammet av pandemien. Det viser en ny rapport som ble overlevert til Kulturdepartementet forrige uke.

Det er Kulturrådet og Norsk filminstitutt som har gjennomført en kartlegging av koronapandemiens konsekvenser for kulturlivet. Første rapportleveranse kom i juni, og nå er andre leveranse klar.

Rapporten «Kunstnerne og koronaepidemien», som er utarbeidet av Telemarksforsking og som er en del av det pågående prosjektet «Gjenoppbygging av kultursektoren», viser at kunstnerne totalt sett har både jobbet mindre og tjent mindre i 2020 sammenlignet med 2019.

Funnene baserer seg på en spørreundersøkelse som ble sendt til medlemmer av norske kunstnerorganisasjoner, innehavere av enkeltpersonsforetak, samt mottakere av Statens kunstnerstipend, i perioden september-oktober 2020 (For en mer oppdatert oversikt over tingenes tilstand i filmbransjen, sjekk ut denne utgaven av Filmsamtalen).

– I denne undersøkelsen kommer kunstnerne selv til orde, og de forteller oss i klartekst hvilken situasjon mange av dem befinner seg i. Det er forskjeller internt i kultursektoren, og det er ingen tvil om at mange enkeltkunstnere er hardt rammet av pandemien, sier Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet.

Det mest iøynefallende er de store forskjellene mellom de ulike bransjene, hvor det er kunstnere innenfor musikk og scenekunst som rapporterer om størst nedgang i inntekter. Dette bildet samsvarer godt med funnene for omsetning på bransjenivå i rapporten «Kunst i tall 2020», heter det i Kulturrådets omtale av rapporten.

Musikerne rapporterer om en nedgang på nesten 200 arbeidstimer fra 2019 til 2020. Utøvere innen populærmusikk rapporterer om en spesielt stor nedgang, på 379 timer – nesten to og et halvt månedsverk. Samtidig har musikerne sett under ett hatt et fall i kunstnerisk inntekt på 17 prosent. Også her er det populærmusikerne som rapporterer om den største nedgangen, på 22 prosent for kunstnerisk inntekt.

Blant scenekunstnere er den største nedgangen i kunstnerisk inntekt hos dem som utøver kunst i umiddelbar relasjon til publikum. Film- og scenekunstnere rapporterer om en nedgang i kunstnerisk inntekt på 8 prosent. Skuespillerne er den gruppen scenekunstnere som har den største inntektsnedgangen.

Samlet, for alle kunstbransjene sett under ett, har nedgangen i arbeidstid for kunstnerisk arbeid i snitt vært på 98 timer, som tilsvarer 6 prosent. Funnene viser også at den kunstneriske inntekten i snitt sank med 34 213 kroner fra 2019 til 2020, eller 11 prosent.

Et annet fremtredende funn i rapporten er forskjellen mellom menn og kvinner, og som gjør seg gjeldende i nær alle kunstnergrupper.

To eksempler fra rapporten illustrerer forskjellen godt; mens kvinnelige musikere har hatt en nedgang i kunstneriske inntekter på 24 500, har tilsvarende nedgang for menn vært nesten 70 000. Kvinnelige scenekunstnere har hatt en økning i kunstneriske inntekter på om lag 3000 kroner, mens mannlige scenekunstnere har hatt en nedgang på 64 000 kroner.

Analysen viser at det er grunn til å tro at noe av forklaringen knytter seg til hvilke markeder menn og kvinner henvender seg til. Menn henter sin inntekt i større grad enn kvinner fra privatmarkedet, mens kvinner har flere offentlige oppdrag enn menn. Under pandemien har privatmarkedet blitt særlig berørt, mens offentlige tilskudd til kultur har i langt større grad bestått. Mannlige kunstnere har i hovedsak høyere inntekter enn kvinnelige også etter pandemien.

Les mer om rapporten


Relatert sak: Filmsamtalen: Annus horribilis?


 

MENY