Pandemien har hentet fram det beste i filmbransjen, istemmer Åse Kringstad, Monica Boracco og Elisabeth Sjaastad. Hva annet har de lært av disse årenes unntakstilstand og hvor går veien videre etter de siste koronatiltakene?

Det nærmer seg utgangen på året og vi er på nytt inne i en delvis nedstengning som følge av nye koronatiltak. Hvordan har det vært å drive fagforening og lobbyvirksomhet under så spesielle omstendigheter som filmbransjen har levd under de siste par årene?
Filmsamtalen har denne gangen samlet tre av the usual suspects fra bransjelobbyen til en samtale om disse utfordrende tidene: Elisabeth Sjaastad (Norsk filmforbund), Åse Kringstad (Virke Produsentforeningen) og Monica Boracco (Dramatikerforbundet).
Her forteller de om hvordan bransjen nok en gang må ned i knestående etter en ny nedstengning. Hva skiller denne nedstengningen fra de foregående? Det er i første omgang kinoene og teatrene som rammes hardest, men det vil forplante seg. Hvordan står vi i forhold til en kompensasjonsordning, hva slags signaler kommer fra regjeringen? Hva må nå til?
De siste årenes erfaringer har i hvert fall lært dem én ting: Krisen har fått fram det beste i bransjen som har vist seg motstandsdyktig og fleksibel.
Samtidig har hele Norge med egne øyne sett hvordan frilanserne innen kreative næringer har falt mellom flere stoler, og ikke har noen sikkerhet. Hva kan det bety for rekrutteringen framover?
Programleder er Kjetil Lismoen.
Det nærmer seg utgangen på året og vi er på nytt inne i en delvis nedstengning som følge av nye koronatiltak. Hvordan har det vært å drive fagforening og lobbyvirksomhet under så spesielle omstendigheter som filmbransjen har levd under de siste par årene?
Filmsamtalen har denne gangen samlet tre av the usual suspects fra bransjelobbyen til en samtale om disse utfordrende tidene: Elisabeth Sjaastad (Norsk filmforbund), Åse Kringstad (Virke Produsentforeningen) og Monica Boracco (Dramatikerforbundet).
Her forteller de om hvordan bransjen nok en gang må ned i knestående etter en ny nedstengning. Hva skiller denne nedstengningen fra de foregående? Det er i første omgang kinoene og teatrene som rammes hardest, men det vil forplante seg. Hvordan står vi i forhold til en kompensasjonsordning, hva slags signaler kommer fra regjeringen? Hva må nå til?
De siste årenes erfaringer har i hvert fall lært dem én ting: Krisen har fått fram det beste i bransjen som har vist seg motstandsdyktig og fleksibel.
Samtidig har hele Norge med egne øyne sett hvordan frilanserne innen kreative næringer har falt mellom flere stoler, og ikke har noen sikkerhet. Hva kan det bety for rekrutteringen framover?
Programleder er Kjetil Lismoen.