Denne uken ble tre kinoer tildelt priser for sin innsats i et usedvanlig krevende kinoår.
Foto av Renee Katrin Bjørstad som fikk pris på vegne av Aurora kino i Narvik
Det har vært et krevende år for kinobransjen. Likevel hadde bransjen denne uken satt av tid til å feire seg selv under årets bransjetreff. Det ble delt ut priser, henholdsvis til den kinoen som i 2021 har gjort mest for å få ungdom på kino, den som i år har hatt det beste og mest gjennomførte markedsopplegget og til årets kino i teknikk og design.
UNGDOMSPRISEN gikk til Kimen kino, Stjørdal og Gro Langnes
Begrunnelsen er blant annet som følger:
«Kinoen har skapt et tydelig og godt konsept som det er enkelt for andre å la seg inspirere av. «Etter skoletid-kino» gjennomføres en gang i måneden og henvender seg til ungdom mellom 13 og 19 år. Konseptet blir godt markedsført i SOME via både Facebook og snap, og de har gode lokale samarbeidspartnere og ambassadører som er med på å spre budskapet; Foreldreutvalg, kommunen, fritidsklubben, ungdomshelsesøster, ungdomskontakten, ungdomsdiakonen samt ungdomsarbeidere. Konseptet har også fått omtale i lokale medier.»
MARKEDSPRISEN gikk til Aurora kino Narvik og Renee Katrin Bjørstad
«Kinoen har en klar og tydelig strategi for SOME og det er flust av innlegg på både Facebook og Instagram. I perioder hvor de var helt stengt eller ikke hadde filmer å vise, promoterte de egne ansatte i stedet og klarte dermed å skape engasjement rundt kino til tross for virus.
De har hatt et vell av aktiviteter og arrangementer, og juryen sitter igjen med følelsen av at de har benyttet seg av alle muligheter som har vært tilgjengelige til å gjøre noe ekstra ut av kinobesøket. Både den store skolekinodagen og den store kinodagen ble gjennomført til tross for koronatiltak og tilpasning, med både aktiviteter og godt besøk.»
TEKNIKK OG DESIGNPRISEN gikk til Bryne Kino og Erlend Serigstad
«Årets vinner har utmerket seg på mange måter når det gjelder å søke de beste løsninger og kvaliteter for en god kinoopplevelse. Kinosjefen er en klar og tydelig stemme på ikke bare det leverandører og Film og Kino kan kommer med av løsninger for å lage gode kinoer og saler, men har en enorm kinoteknisk kompetanse, vilje og evne til å hele tiden søke det beste.
Da de bygget ny kino ble grensen for investering i kinoteknisk utstyr flyttet, spesielt mht til projektorer og lyd. Vi har kanskje aldri opplevd noen som har satset så mye på filmopplevelsen. Kinoen har fått veldig stor oppmerksomhet på denne satsingen, og kinosjefen er en av de mest kompetente kinosjefene på teknisk utstyr og løsninger.
Salene har Dolby Atmos med flere høyttalere per meter enn noen annen kino (kanskje i hele verden?). De har 2 saler med 6P RGB laserprojektorer, og har nettopp kjøpt nytt lerret i den største salen, av samme type som brukes for grading av film.
Kinoen har satset på høy sittekomfort, bl.a. med reclinere i flere saler og er de første i Skandinavia med en gjennomført lounge-løsning i en hel kinosal. Kinoen var først ute med selvbetjente kasser i kiosken, og har skaffet bransjen verdifull erfaring på dette området. De har også satset på skjermer i foajéen, bl.a. med en LED-skjerm som dekker et hjørne ved inngangen til kinoanlegget.»
Alle fotos: Sigurd Moe Hetland
Foto av Renee Katrin Bjørstad som fikk pris på vegne av Aurora kino i Narvik
Det har vært et krevende år for kinobransjen. Likevel hadde bransjen denne uken satt av tid til å feire seg selv under årets bransjetreff. Det ble delt ut priser, henholdsvis til den kinoen som i 2021 har gjort mest for å få ungdom på kino, den som i år har hatt det beste og mest gjennomførte markedsopplegget og til årets kino i teknikk og design.
UNGDOMSPRISEN gikk til Kimen kino, Stjørdal og Gro Langnes
Begrunnelsen er blant annet som følger:
«Kinoen har skapt et tydelig og godt konsept som det er enkelt for andre å la seg inspirere av. «Etter skoletid-kino» gjennomføres en gang i måneden og henvender seg til ungdom mellom 13 og 19 år. Konseptet blir godt markedsført i SOME via både Facebook og snap, og de har gode lokale samarbeidspartnere og ambassadører som er med på å spre budskapet; Foreldreutvalg, kommunen, fritidsklubben, ungdomshelsesøster, ungdomskontakten, ungdomsdiakonen samt ungdomsarbeidere. Konseptet har også fått omtale i lokale medier.»
MARKEDSPRISEN gikk til Aurora kino Narvik og Renee Katrin Bjørstad
«Kinoen har en klar og tydelig strategi for SOME og det er flust av innlegg på både Facebook og Instagram. I perioder hvor de var helt stengt eller ikke hadde filmer å vise, promoterte de egne ansatte i stedet og klarte dermed å skape engasjement rundt kino til tross for virus.
De har hatt et vell av aktiviteter og arrangementer, og juryen sitter igjen med følelsen av at de har benyttet seg av alle muligheter som har vært tilgjengelige til å gjøre noe ekstra ut av kinobesøket. Både den store skolekinodagen og den store kinodagen ble gjennomført til tross for koronatiltak og tilpasning, med både aktiviteter og godt besøk.»
TEKNIKK OG DESIGNPRISEN gikk til Bryne Kino og Erlend Serigstad
«Årets vinner har utmerket seg på mange måter når det gjelder å søke de beste løsninger og kvaliteter for en god kinoopplevelse. Kinosjefen er en klar og tydelig stemme på ikke bare det leverandører og Film og Kino kan kommer med av løsninger for å lage gode kinoer og saler, men har en enorm kinoteknisk kompetanse, vilje og evne til å hele tiden søke det beste.
Da de bygget ny kino ble grensen for investering i kinoteknisk utstyr flyttet, spesielt mht til projektorer og lyd. Vi har kanskje aldri opplevd noen som har satset så mye på filmopplevelsen. Kinoen har fått veldig stor oppmerksomhet på denne satsingen, og kinosjefen er en av de mest kompetente kinosjefene på teknisk utstyr og løsninger.
Salene har Dolby Atmos med flere høyttalere per meter enn noen annen kino (kanskje i hele verden?). De har 2 saler med 6P RGB laserprojektorer, og har nettopp kjøpt nytt lerret i den største salen, av samme type som brukes for grading av film.
Kinoen har satset på høy sittekomfort, bl.a. med reclinere i flere saler og er de første i Skandinavia med en gjennomført lounge-løsning i en hel kinosal. Kinoen var først ute med selvbetjente kasser i kiosken, og har skaffet bransjen verdifull erfaring på dette området. De har også satset på skjermer i foajéen, bl.a. med en LED-skjerm som dekker et hjørne ved inngangen til kinoanlegget.»
Alle fotos: Sigurd Moe Hetland