«De Uskyldige» er ikke sett av mange her hjemme, men skaper begeistring ute – ikke minst i Danmark. Der er den på de fleste ti på topp-lister.

Det blir feil å påstå at De Uskyldige har havnet helt i skyggen av Verdens verste menneske – Eskil Vogt har tross alt vært med på å skrive manuset til sistnevnte. Men det er interessant å se hvor ulike skjebner de to filmene har fått på norske kinoer. Mens Verdens verste menneske for lengst har rundet 200 000 på kino, ble De Uskyldige sett av drøyt 15 000 før den ble tatt av plakaten. Begge filmer ble overrøst med superlativer fra kritikerne da de deltok i Cannes. Ja, du skal lete lenge etter en film i Cannes som høstet like mange lovord som Vogts film.
Det var ikke nok til å gi den et løft på kino her hjemme. Likevel har filmet gått sin seiersgang på internasjonale nisjefestivaler og har fått distribusjonsavtaler i uvanlig mange land. Etter filmens premiere i Cannes er den solgt til store kinodistributører i blant annet USA og Canada, alle land i Europa, hele Latin-Amerika og store deler av Asia. Den oppnådde suksess på verdens største skrekkfilmfestivaler, Sitges Film Festival og Fantastic Fest i USA, og bidro til priser til Gisle Tveito og Gustaf Berger (for beste lyddesign) og produsentpris til Maria Ekerhovd under European Film Awards.
I Danmark har filmen blitt noe langt mer enn et nisjefenomen. Ved utgangen av året har filmen endt opp på de fleste toneangivende topplister. Dagbladet Information har filmen øverst på sin liste, mens både Politiken og Jyllands-Posten har den med på sine årets beste-lister. Også filmpublikasjonene Filmmagasinet EKKO, Sound Venue og Moviemaniac har den på sine lister, mens dansk TV2 har den blant sine tre største filmopplevelser.
Som ikke det er nok, havnet Eskil Vogt denne uken på Hollywood Reporters europeiske breakout-liste for 2021. Alt ligger dermed til rette for at 2021 blir stående som Vogts store internasjonale gjennombrudd.
Det svake kinobesøket her hjemme hadde nok flere årsaker. Det tok tid før kinopublikummet kom tilbake på kino i høst (filmen hadde premiere i 27.8). Sannsynligvis er heller ikke det lokale publikumspotensiale på en så unik horrorhybrid så mye høyere enn 15 000 som vi kanskje tror.
Men Vogt har ingen grunn til å henge med hodet. Filmen vil få mer oppmerksomhet etter hvert som den kommer på kino i mange land gjennom vinteren og våren. Filmens norske distributør, Øistein Refseth i Mer distribusjon, forteller i en epost at filmen har akkurat begynt på en større reise.
«Filmen har store og brede distributører i mange land, så kampanjene vi har sett utkast til retter seg mot et urbant horror-interessert publikum, med Hereditary og La den rette komme inn som sammenlignbare titler. Spesielt spennende blir det selvsagt med USA og England, men Frankrike og spansktalende land satser også veldig.»
Det blir feil å påstå at De Uskyldige har havnet helt i skyggen av Verdens verste menneske – Eskil Vogt har tross alt vært med på å skrive manuset til sistnevnte. Men det er interessant å se hvor ulike skjebner de to filmene har fått på norske kinoer. Mens Verdens verste menneske for lengst har rundet 200 000 på kino, ble De Uskyldige sett av drøyt 15 000 før den ble tatt av plakaten. Begge filmer ble overrøst med superlativer fra kritikerne da de deltok i Cannes. Ja, du skal lete lenge etter en film i Cannes som høstet like mange lovord som Vogts film.
Det var ikke nok til å gi den et løft på kino her hjemme. Likevel har filmet gått sin seiersgang på internasjonale nisjefestivaler og har fått distribusjonsavtaler i uvanlig mange land. Etter filmens premiere i Cannes er den solgt til store kinodistributører i blant annet USA og Canada, alle land i Europa, hele Latin-Amerika og store deler av Asia. Den oppnådde suksess på verdens største skrekkfilmfestivaler, Sitges Film Festival og Fantastic Fest i USA, og bidro til priser til Gisle Tveito og Gustaf Berger (for beste lyddesign) og produsentpris til Maria Ekerhovd under European Film Awards.
I Danmark har filmen blitt noe langt mer enn et nisjefenomen. Ved utgangen av året har filmen endt opp på de fleste toneangivende topplister. Dagbladet Information har filmen øverst på sin liste, mens både Politiken og Jyllands-Posten har den med på sine årets beste-lister. Også filmpublikasjonene Filmmagasinet EKKO, Sound Venue og Moviemaniac har den på sine lister, mens dansk TV2 har den blant sine tre største filmopplevelser.
Som ikke det er nok, havnet Eskil Vogt denne uken på Hollywood Reporters europeiske breakout-liste for 2021. Alt ligger dermed til rette for at 2021 blir stående som Vogts store internasjonale gjennombrudd.
Det svake kinobesøket her hjemme hadde nok flere årsaker. Det tok tid før kinopublikummet kom tilbake på kino i høst (filmen hadde premiere i 27.8). Sannsynligvis er heller ikke det lokale publikumspotensiale på en så unik horrorhybrid så mye høyere enn 15 000 som vi kanskje tror.
Men Vogt har ingen grunn til å henge med hodet. Filmen vil få mer oppmerksomhet etter hvert som den kommer på kino i mange land gjennom vinteren og våren. Filmens norske distributør, Øistein Refseth i Mer distribusjon, forteller i en epost at filmen har akkurat begynt på en større reise.
«Filmen har store og brede distributører i mange land, så kampanjene vi har sett utkast til retter seg mot et urbant horror-interessert publikum, med Hereditary og La den rette komme inn som sammenlignbare titler. Spesielt spennende blir det selvsagt med USA og England, men Frankrike og spansktalende land satser også veldig.»