«Troll – kongens hale» på den kinesiske kinotoppen

«Troll – kongens hale» på den kinesiske kinotoppen

– I Norge solgte vi 70.000 kinobilletter på 3 måneder, i Kina solgte vi 128.616 billetter på én dag, forteller Kristian Kamp i Sagatoon om den norske filmens suksess på kinesiske kinoer.

Kristian Kamp og Sagatoon måtte som kjent dra ut av Norge for å få finansiert Troll – kongens hale til en prislapp på 120 millioner. Noen av de midlene fikk de gjennom kinesisk samprodusent. Nå kan Kamp fortelle at filmen havnet på 8.plass på den kinesiske kinotoppen etter premieren der 19.september. I går lå den på 7.plass, og nå er den nede på 9.plass.

– I Norge solgte vi 70.000 kinobilletter på 3 måneder, i Kina solgte vi 128.616 kinobilletter på én dag. Bruttoinntekter fra første dagen er 610.000 dollar, forteller han til Rushprint.

Som vi tidligere har beskrevet her på Rushprint måtte Kamp og Hamar-baserte Sagatoon dra ut på en jordomseiling med prosjektet før de landet en rekke internasjonale avtaler som gjorde finansieringen mulig.

– Vi hadde med oss prosjektet til forskjellige partnere og finansieringsmodeller i Tyskland, USA, India og diverse andre land. Men vi endte opp i Canada; i Montreal og provinsen Quebec. Her fant vi en produsentpartner som fortalte om landets skatteinsentivordninger.

Han er co-regissør av filmen sammen med kanadieren Kevin Munroe, som blant annet har regissert Teenage Mutant Ninja Turles-filmen TMNT fra 2007. Kamp er i tillegg en av filmens produsenter, og har skrevet manuskriptet sammen med blant andre Johnny CarlsenJonny Westernes og Jørn Kolsrud, alle tilknyttet Sagatoon.

Familiefilmen handler om «den unge trollprinsen Trym, som sammen med sine unge venner må redde kongen, etter at han har blitt frosset til stein i et komplott av en misunnelig bror som ønsker å overta kronen blant trollene.»

De jobbet med svært erfarne og dyktige folk, både kreativt og på produsentsiden.

– Eric Lessard, som var animasjonsregissør i Quebec, har arbeidet på store Hollywood-produksjoner som Shrek og Madagaskar. Også VFX-supervisor Eric Gervais-Despres har jobbet med Dreamworks og Pixar. Sammen med vår designer, Johnny Carlsen, hadde vi også en særdeles dyktig karakterdesigner, Jean-Baptise Monge, som blant annet var designer på Ballerina. Og Claudio Castravelli, som er en av produsentene på Troll – Kongens hale, er en gammel ringrev i bransjen i Canada, som har produsert flere titalls filmer.

Mange tror filmen er en coproduksjon, men det er en ren norsk produksjon, understreket Kamp.

– Vi i Sagatoon eier hele prosjektet, og er ansvarlige produsenter. De vi samarbeidet med i Canada er underleverandører. Vi fikk en såkalt production service credit. Øvrige land er kun inne på finanseringssiden, forteller han.

Produksjonen har ikke mottatt noe offentlig støtte i Norge til prosjektet, men rundt 30 millioner av budsjettet er finansiert av private investorer fra Hamar.

– I tillegg fikk vi med noen kinesiske partnere som gikk inn med hele fem millioner dollar mot at de sikret seg visningsrettigheter for Kina og en del andre asiatiske land. Da dette kom inn var vi fullfinansiert, og vi kunne for alvor sette i gang med produksjonen.

Troll 2 er allerede under planlegging.

– Nå har vi jobbet med dette prosjektet i mange år, og har bygget opp et nettverk av nasjonale og internasjonale partnere – både kreativt og innen finansiering. Vi ønsker å bruke erfaringen vi har fått, og bruke noe av samme finansieringsmodell som vi gjorde på denne filmen.

Teambilde Sagatoon: fra venstre Jørn Martin Kolsrud, Jonny Westernes, Johnny Carlsen og Kristian Kamp.

«Troll – kongens hale» på den kinesiske kinotoppen

«Troll – kongens hale» på den kinesiske kinotoppen

– I Norge solgte vi 70.000 kinobilletter på 3 måneder, i Kina solgte vi 128.616 billetter på én dag, forteller Kristian Kamp i Sagatoon om den norske filmens suksess på kinesiske kinoer.

Kristian Kamp og Sagatoon måtte som kjent dra ut av Norge for å få finansiert Troll – kongens hale til en prislapp på 120 millioner. Noen av de midlene fikk de gjennom kinesisk samprodusent. Nå kan Kamp fortelle at filmen havnet på 8.plass på den kinesiske kinotoppen etter premieren der 19.september. I går lå den på 7.plass, og nå er den nede på 9.plass.

– I Norge solgte vi 70.000 kinobilletter på 3 måneder, i Kina solgte vi 128.616 kinobilletter på én dag. Bruttoinntekter fra første dagen er 610.000 dollar, forteller han til Rushprint.

Som vi tidligere har beskrevet her på Rushprint måtte Kamp og Hamar-baserte Sagatoon dra ut på en jordomseiling med prosjektet før de landet en rekke internasjonale avtaler som gjorde finansieringen mulig.

– Vi hadde med oss prosjektet til forskjellige partnere og finansieringsmodeller i Tyskland, USA, India og diverse andre land. Men vi endte opp i Canada; i Montreal og provinsen Quebec. Her fant vi en produsentpartner som fortalte om landets skatteinsentivordninger.

Han er co-regissør av filmen sammen med kanadieren Kevin Munroe, som blant annet har regissert Teenage Mutant Ninja Turles-filmen TMNT fra 2007. Kamp er i tillegg en av filmens produsenter, og har skrevet manuskriptet sammen med blant andre Johnny CarlsenJonny Westernes og Jørn Kolsrud, alle tilknyttet Sagatoon.

Familiefilmen handler om «den unge trollprinsen Trym, som sammen med sine unge venner må redde kongen, etter at han har blitt frosset til stein i et komplott av en misunnelig bror som ønsker å overta kronen blant trollene.»

De jobbet med svært erfarne og dyktige folk, både kreativt og på produsentsiden.

– Eric Lessard, som var animasjonsregissør i Quebec, har arbeidet på store Hollywood-produksjoner som Shrek og Madagaskar. Også VFX-supervisor Eric Gervais-Despres har jobbet med Dreamworks og Pixar. Sammen med vår designer, Johnny Carlsen, hadde vi også en særdeles dyktig karakterdesigner, Jean-Baptise Monge, som blant annet var designer på Ballerina. Og Claudio Castravelli, som er en av produsentene på Troll – Kongens hale, er en gammel ringrev i bransjen i Canada, som har produsert flere titalls filmer.

Mange tror filmen er en coproduksjon, men det er en ren norsk produksjon, understreket Kamp.

– Vi i Sagatoon eier hele prosjektet, og er ansvarlige produsenter. De vi samarbeidet med i Canada er underleverandører. Vi fikk en såkalt production service credit. Øvrige land er kun inne på finanseringssiden, forteller han.

Produksjonen har ikke mottatt noe offentlig støtte i Norge til prosjektet, men rundt 30 millioner av budsjettet er finansiert av private investorer fra Hamar.

– I tillegg fikk vi med noen kinesiske partnere som gikk inn med hele fem millioner dollar mot at de sikret seg visningsrettigheter for Kina og en del andre asiatiske land. Da dette kom inn var vi fullfinansiert, og vi kunne for alvor sette i gang med produksjonen.

Troll 2 er allerede under planlegging.

– Nå har vi jobbet med dette prosjektet i mange år, og har bygget opp et nettverk av nasjonale og internasjonale partnere – både kreativt og innen finansiering. Vi ønsker å bruke erfaringen vi har fått, og bruke noe av samme finansieringsmodell som vi gjorde på denne filmen.

Teambilde Sagatoon: fra venstre Jørn Martin Kolsrud, Jonny Westernes, Johnny Carlsen og Kristian Kamp.

MENY