Filmsamtalen med Ine Marie Wilmann

Filmsamtalen med Ine Marie Wilmann

Om kvinner hater eller ønsker hevn, så blir vi ukomfortable, konstaterer Ine Marie Wilmann som i thrillerserien «Furia» gir oss en rollefigur som lever med traumer etter 22.juli. Vi trenger flere kvinner som utløser ambivalens i fiksjonen, mener hun.

Premiereklare Furia er kanskje den norske serien i år som våger å gå rett på akutte problemstillinger knyttet til ekstremisme og terror, og som får det til virke faretruende nærme vår egen virkelighet. I hovedrollen møter vi Ine Marie Wilmann som nok en gang gir oss en rollefigur vi ikke umiddelbart vet hvor vi har eller liker. Og nettopp dette aspektet ved kvinnelige rollefigurer i norske film og serier, er noe Wilmann er opptatt av. I både Sonja og Exit har hun gitt oss motsetningsfulle kvinner som polariserer publikum, ved at de ikke nødvendigvis innfrir våre forventninger om hvordan en kvinne skal oppføre seg.

I Furia har hun en hovedrolle som knapt får tid til å puste ut, til å reflektere over hva hun holder på å vikle seg inn i. Det fikk imidlertid skuespilleren rikelig med tid til da hun forberedte seg til rollen. Her forteller hun Kjetil Lismoen om inspirasjonene til rollen og det dypdykket hun måtte ta i europeisk høyreekstremisme.

(Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen her)

 

Filmsamtalen med Ine Marie Wilmann

Filmsamtalen med Ine Marie Wilmann

Om kvinner hater eller ønsker hevn, så blir vi ukomfortable, konstaterer Ine Marie Wilmann som i thrillerserien «Furia» gir oss en rollefigur som lever med traumer etter 22.juli. Vi trenger flere kvinner som utløser ambivalens i fiksjonen, mener hun.

Premiereklare Furia er kanskje den norske serien i år som våger å gå rett på akutte problemstillinger knyttet til ekstremisme og terror, og som får det til virke faretruende nærme vår egen virkelighet. I hovedrollen møter vi Ine Marie Wilmann som nok en gang gir oss en rollefigur vi ikke umiddelbart vet hvor vi har eller liker. Og nettopp dette aspektet ved kvinnelige rollefigurer i norske film og serier, er noe Wilmann er opptatt av. I både Sonja og Exit har hun gitt oss motsetningsfulle kvinner som polariserer publikum, ved at de ikke nødvendigvis innfrir våre forventninger om hvordan en kvinne skal oppføre seg.

I Furia har hun en hovedrolle som knapt får tid til å puste ut, til å reflektere over hva hun holder på å vikle seg inn i. Det fikk imidlertid skuespilleren rikelig med tid til da hun forberedte seg til rollen. Her forteller hun Kjetil Lismoen om inspirasjonene til rollen og det dypdykket hun måtte ta i europeisk høyreekstremisme.

(Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen her)

 

MENY