«Nattebarn» med suksess på TikTok

«Nattebarn» med suksess på TikTok

Lenge før den norske premieren er spesialproduserte scener fra «Nattebarn» sett av 400 000 brukere på TikTok. – Vi er ganske overveldet over responsen, forteller kampanjeansvarlige Guro Sollie Hansebakken. – Jeg tror vi treffer godt fordi innholdet vårt er usminket, men konstruktivt og positivt.

Foto: filmskaperne Petter Aaberg og Sverre Kvamme

Nattebarn får sin Norges-premiere under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Men lenge før filmskaperne Petter Aaberg og Sverre Kvamme går opp den røde løperen i Haugesund har filmen oppnådd bred kontakt med sitt publikum. Gjennom aktiv tilstedeværelse på videodeletjenesten TikTok har Nattebarn blitt sett av 400 000 brukere og fått 33 000 «likes». Årsaken til den store pågangen synes å være den usminkede skildringen av unge mennesker med psykiske problemer. Det uvanlige med Nattebarn er hvordan folk med psykiske problemer bidrar både foran og bak kamera. Det skaper en gjensidighet mellom filmskaperne og de medvirkende. Regissør Aaberg opplevde å bli reddet da han forsøkte å ta sitt eget liv. Dette blir starten på en terapeutisk reise sammen med bestevenn og medregissør Kvamme. Utstyrt med filmkamera søker de rundt i Oslos gater for å belyse hvordan andre unge menneskene takler liknende utfordringer og kriser.

Guro Sollie Hansebakken er Indie Films kampanjeansvarlige for sosiale medier på Nattebarn. Hun kan fortelle at de er ganske overveldet over responsen på TikTok.

– De fem videoene vi har lagt ut har fått over 400.000 views, 33 000 likes og flere hundre positive kommentarer. Som en følger skrev: «Jeg finner ingen hatkommentarer, fantastisk». Det er virkelig oppmuntrende og gøy å få så god respons fra målgruppa! Det er også flere som påpeker at de aldri har sett en film bli promotert på denne måten før. Vi har altså tråkket inn i et område der vi på egen hånd får utforske hva som funker og hva som ikke funker. Det er utfordrende, men også ekstra givende når det vi gjør treffer så godt.

Så mange som 65 prosent av norske barn og unge mellom 9-18 år er på TikTok hver dag. 12 % av alle nordmenn over 18 år bruker appen (iflg Medietilsynet – Barn og Medier: 2020). På TikTok har Hansebakken og Indiefilm lagt ut klipp som regissørene spesiallaget for kanalen og filmens kampanje #deldritten. Gjennom kampanjen forteller de i korte trekk Petters historie med selvmordsforsøket, diagnoser og liknende. De forteller om filmen, gjengir korte klipp, samt scener som ikke kom med i «final cut». Mange av kommentarene handler om personlige opplevelser og erfaringer. Veldig mange kan relatere seg til Petters historie, forteller Hansebakken.

– Den første videoen vi la ut har per dags dato 157 000 views. Det er helt unikt at den første videoen på en ny profil får så mange visninger. Jeg vil si at vi nådde målgruppa raskt på denne måten. Dette tyder på at ungdom opplever innholdet vårt som relevant for dem. Til tross for at det har blitt et større fokus på psykisk uhelse de siste årene, tror jeg ungdom savner at det blir snakket om på en ærlig og ufiltrert måte av mennesker i deres egen situasjon. Å høre at andre som likner på deg opplever de samme forvirrende og vanskelige tingene, kan virke motiverende og terapeutisk. Jeg tror også vi treffer godt fordi innholdet vårt på TikTok er konstruktivt og positivt. Målet vårt er at de som ser filmen og følger oss på sosiale medier, som sitter alene med tankene sine, skal klare å bygge opp mot til å dele det som er vanskelig med en trygg person. Dette er bakgrunnen for #deldritten-kampanjen, som er utgangspunktet for vårt arbeid på sosiale medier.

Nattebarn har Norgespremiere på Den norske filmfestivalen 25.august.


Fakta om Nattebarn:

REGISSØR: Petter Aaberg, Sverre Kvamme PRODUSENTER: Carsten Aaronsen, Even Benestad  MANUS: Sverre Kvamme, Petter Aaberg. FOTO: Sverre Kvamme, Petter Aaberg. SPILLETID 1 t 40 min. ÅR 2021. ALDERSGRENSE 15 år. PRODUKSJON Indie Film


 

«Nattebarn» med suksess på TikTok

«Nattebarn» med suksess på TikTok

Lenge før den norske premieren er spesialproduserte scener fra «Nattebarn» sett av 400 000 brukere på TikTok. – Vi er ganske overveldet over responsen, forteller kampanjeansvarlige Guro Sollie Hansebakken. – Jeg tror vi treffer godt fordi innholdet vårt er usminket, men konstruktivt og positivt.

Foto: filmskaperne Petter Aaberg og Sverre Kvamme

Nattebarn får sin Norges-premiere under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Men lenge før filmskaperne Petter Aaberg og Sverre Kvamme går opp den røde løperen i Haugesund har filmen oppnådd bred kontakt med sitt publikum. Gjennom aktiv tilstedeværelse på videodeletjenesten TikTok har Nattebarn blitt sett av 400 000 brukere og fått 33 000 «likes». Årsaken til den store pågangen synes å være den usminkede skildringen av unge mennesker med psykiske problemer. Det uvanlige med Nattebarn er hvordan folk med psykiske problemer bidrar både foran og bak kamera. Det skaper en gjensidighet mellom filmskaperne og de medvirkende. Regissør Aaberg opplevde å bli reddet da han forsøkte å ta sitt eget liv. Dette blir starten på en terapeutisk reise sammen med bestevenn og medregissør Kvamme. Utstyrt med filmkamera søker de rundt i Oslos gater for å belyse hvordan andre unge menneskene takler liknende utfordringer og kriser.

Guro Sollie Hansebakken er Indie Films kampanjeansvarlige for sosiale medier på Nattebarn. Hun kan fortelle at de er ganske overveldet over responsen på TikTok.

– De fem videoene vi har lagt ut har fått over 400.000 views, 33 000 likes og flere hundre positive kommentarer. Som en følger skrev: «Jeg finner ingen hatkommentarer, fantastisk». Det er virkelig oppmuntrende og gøy å få så god respons fra målgruppa! Det er også flere som påpeker at de aldri har sett en film bli promotert på denne måten før. Vi har altså tråkket inn i et område der vi på egen hånd får utforske hva som funker og hva som ikke funker. Det er utfordrende, men også ekstra givende når det vi gjør treffer så godt.

Så mange som 65 prosent av norske barn og unge mellom 9-18 år er på TikTok hver dag. 12 % av alle nordmenn over 18 år bruker appen (iflg Medietilsynet – Barn og Medier: 2020). På TikTok har Hansebakken og Indiefilm lagt ut klipp som regissørene spesiallaget for kanalen og filmens kampanje #deldritten. Gjennom kampanjen forteller de i korte trekk Petters historie med selvmordsforsøket, diagnoser og liknende. De forteller om filmen, gjengir korte klipp, samt scener som ikke kom med i «final cut». Mange av kommentarene handler om personlige opplevelser og erfaringer. Veldig mange kan relatere seg til Petters historie, forteller Hansebakken.

– Den første videoen vi la ut har per dags dato 157 000 views. Det er helt unikt at den første videoen på en ny profil får så mange visninger. Jeg vil si at vi nådde målgruppa raskt på denne måten. Dette tyder på at ungdom opplever innholdet vårt som relevant for dem. Til tross for at det har blitt et større fokus på psykisk uhelse de siste årene, tror jeg ungdom savner at det blir snakket om på en ærlig og ufiltrert måte av mennesker i deres egen situasjon. Å høre at andre som likner på deg opplever de samme forvirrende og vanskelige tingene, kan virke motiverende og terapeutisk. Jeg tror også vi treffer godt fordi innholdet vårt på TikTok er konstruktivt og positivt. Målet vårt er at de som ser filmen og følger oss på sosiale medier, som sitter alene med tankene sine, skal klare å bygge opp mot til å dele det som er vanskelig med en trygg person. Dette er bakgrunnen for #deldritten-kampanjen, som er utgangspunktet for vårt arbeid på sosiale medier.

Nattebarn har Norgespremiere på Den norske filmfestivalen 25.august.


Fakta om Nattebarn:

REGISSØR: Petter Aaberg, Sverre Kvamme PRODUSENTER: Carsten Aaronsen, Even Benestad  MANUS: Sverre Kvamme, Petter Aaberg. FOTO: Sverre Kvamme, Petter Aaberg. SPILLETID 1 t 40 min. ÅR 2021. ALDERSGRENSE 15 år. PRODUKSJON Indie Film


 

MENY