Filmsamtalen med Thomas Robsahm

Filmsamtalen med Thomas Robsahm

Thomas Robsahm var med på å skrive filmhistorie da «Verdens verste menneske» fikk pris i Cannes. Men det så en stund stygt ut for filmens deltakelse. Her forteller han om sitt travleste år midt under en pandemi – også som regissør av «A-ha – The movie» – og hvilke formidable utfordringer norsk film nå står overfor.

Da Thomas Robsahm fikk høre at Verdens verste menneske var tatt ut til Cannes, var det som forventet. Joachim Trier hører hjemme i Cannes. Men denne gangen ønsket de også en pris – og det fikk de. Her forteller han programleder Kjetil Lismoen om hvordan det føltes, hele Cannes-sirkuset, når han oppsummerer det som var en historisk bragd i norsk film.

I Cannes behandles regissørene som noen slags guder – i kontrast til hvordan det er her hjemme. Hvordan vurderer han sin rolle som produsent for noen av landets største regitalenter?

Vi går inn i en tid da tilskuddssystemet er under enda en overhaling, og Norsk filminstitutt skal komme med en ny plan for spillefilmen. Samtidig lever vi fortsatt med pandemien som holdt på å ta knekken på Verdens verste menneske. Hva blir de viktigste utfordringene framover, slik han opplever det?

Lydtekniker: Fridtjof Wesseltoft

Filmsamtalen med Thomas Robsahm

Filmsamtalen med Thomas Robsahm

Thomas Robsahm var med på å skrive filmhistorie da «Verdens verste menneske» fikk pris i Cannes. Men det så en stund stygt ut for filmens deltakelse. Her forteller han om sitt travleste år midt under en pandemi – også som regissør av «A-ha – The movie» – og hvilke formidable utfordringer norsk film nå står overfor.

Da Thomas Robsahm fikk høre at Verdens verste menneske var tatt ut til Cannes, var det som forventet. Joachim Trier hører hjemme i Cannes. Men denne gangen ønsket de også en pris – og det fikk de. Her forteller han programleder Kjetil Lismoen om hvordan det føltes, hele Cannes-sirkuset, når han oppsummerer det som var en historisk bragd i norsk film.

I Cannes behandles regissørene som noen slags guder – i kontrast til hvordan det er her hjemme. Hvordan vurderer han sin rolle som produsent for noen av landets største regitalenter?

Vi går inn i en tid da tilskuddssystemet er under enda en overhaling, og Norsk filminstitutt skal komme med en ny plan for spillefilmen. Samtidig lever vi fortsatt med pandemien som holdt på å ta knekken på Verdens verste menneske. Hva blir de viktigste utfordringene framover, slik han opplever det?

Lydtekniker: Fridtjof Wesseltoft

MENY