Hver fjerde film forsvant fra festivalene

Hver fjerde film forsvant fra festivalene

Hver fjerde dokumentarfilm forsvant fra de europeiske filmfestivalene som følge av pandemien, viser en ny undersøkelse.

Foto: fra Kortfilmfestivalen i Grimstad (før pandemien).

En undersøkelse blant 14 europeiske filmfestivaler viser at hver fjerde dokumentarfilm forsvant fra programflatene deres i 2020 som følge av pandemien. Det var under Marché du Films debatt «Back to Normal?» under Cannesfestivalen at tallene ble presentert av dokumentarfestivalen Ji.hlava IDFF som har gjennomført undersøkelsen.

Under pandemien måtte de fleste dokumentarfilmfestivaler nedskalere. Det førte i snitt til 22 prosents redusert program. I noen tilfeller, som med store festivaler som IDFA og DOK Leipzig, var reduksjonen enda mer omfattende, nær en halvering av normal kapasitet.

– Vi ser her hvor farlig det er å redusere et festivalprogram, sa lederen for Ji.hlava IDFF, Marek Hovorka, som har stått bak undersøkelsen. Det gikk ikke overraskende hardest utover de landene og regionene som fra før var sterkest underrepresentert. Det går ikke bare utover mangfoldet, men også nye filmskaperes mulighet til å nå ut og i siste instans sjansene for å få finansiert sine filmer.

Undersøkelsen viser også at enkelte europeiske festivaler endret sitt fokus fra en internasjonal til en mer nasjonal og regional orientering.

Dette er også noe vi kunne merke her hjemme. De fleste festivalene reduserte sine program i overgangen fra fysisk til digital gjennomføring. I hvilken grad det har gått utover enkeltsjangere eller filmer fra spesifikke regioner, vet vi foreløpig lite om.

Les hele rapporten

Hver fjerde film forsvant fra festivalene

Hver fjerde film forsvant fra festivalene

Hver fjerde dokumentarfilm forsvant fra de europeiske filmfestivalene som følge av pandemien, viser en ny undersøkelse.

Foto: fra Kortfilmfestivalen i Grimstad (før pandemien).

En undersøkelse blant 14 europeiske filmfestivaler viser at hver fjerde dokumentarfilm forsvant fra programflatene deres i 2020 som følge av pandemien. Det var under Marché du Films debatt «Back to Normal?» under Cannesfestivalen at tallene ble presentert av dokumentarfestivalen Ji.hlava IDFF som har gjennomført undersøkelsen.

Under pandemien måtte de fleste dokumentarfilmfestivaler nedskalere. Det førte i snitt til 22 prosents redusert program. I noen tilfeller, som med store festivaler som IDFA og DOK Leipzig, var reduksjonen enda mer omfattende, nær en halvering av normal kapasitet.

– Vi ser her hvor farlig det er å redusere et festivalprogram, sa lederen for Ji.hlava IDFF, Marek Hovorka, som har stått bak undersøkelsen. Det gikk ikke overraskende hardest utover de landene og regionene som fra før var sterkest underrepresentert. Det går ikke bare utover mangfoldet, men også nye filmskaperes mulighet til å nå ut og i siste instans sjansene for å få finansiert sine filmer.

Undersøkelsen viser også at enkelte europeiske festivaler endret sitt fokus fra en internasjonal til en mer nasjonal og regional orientering.

Dette er også noe vi kunne merke her hjemme. De fleste festivalene reduserte sine program i overgangen fra fysisk til digital gjennomføring. I hvilken grad det har gått utover enkeltsjangere eller filmer fra spesifikke regioner, vet vi foreløpig lite om.

Les hele rapporten

MENY