Filmsamtalen: Aslaug Holm

Filmsamtalen: Aslaug Holm

Aslaug Holm er aktuell som fotograf og co-regissør på «Generasjon Utøya» og «A-ha The Movie». Her forteller hun om å balansere som fotograf mellom terrorofre og drevne popstjerner; om hvordan tid spiller inn i filmskapingen hennes og hva som skal til for å få intervjuobjekter til å senke guarden.

Aslaug Holm er en av våre fremste dokumentarister som i flere tiår har vekslet mellom det personlige og allmenngyldige. Hun er for tiden aktuell som co-regissør og fotograf på kinofilmen Generasjon Utøya og dokumentarportrettet A-ha The Movie som i disse dager deltar på Tribeca Filmfestival.

Det spesielle med Holms dokumentarprosjekter er at de ofte tar tid, også fordi tiden er en sentral del av tematikken. Hun fulgte sine sønner gjennom sju år i Brødre. Men også på Generasjon Utøya var tidsperspektivet en del av filmskapernes tilnærming til stoffet. Hun utdyper hvordan i samtalen med programleder Kjetil Lismoen.

Hun forteller også om hvordan drevne pop-ikoner forholder seg til pågående dokumentarister og hva som skal til for å få dem til å senke guarden. Og sist, men ikke minst: Er nordmenn for høflige til å lage gode dokumentarfilmer? Dessuten: Stemmer det at hun lærte å forfalske dokumenter og dirke opp låser av Werner Herzog? Og ville en mannlig fotograf fått mannskoret fra Berlevåg til å oppføre seg såpass lekent foran kamera?

Lydtekniker: Fridtjof Wesseltoft

Filmsamtalen: Aslaug Holm

Filmsamtalen: Aslaug Holm

Aslaug Holm er aktuell som fotograf og co-regissør på «Generasjon Utøya» og «A-ha The Movie». Her forteller hun om å balansere som fotograf mellom terrorofre og drevne popstjerner; om hvordan tid spiller inn i filmskapingen hennes og hva som skal til for å få intervjuobjekter til å senke guarden.

Aslaug Holm er en av våre fremste dokumentarister som i flere tiår har vekslet mellom det personlige og allmenngyldige. Hun er for tiden aktuell som co-regissør og fotograf på kinofilmen Generasjon Utøya og dokumentarportrettet A-ha The Movie som i disse dager deltar på Tribeca Filmfestival.

Det spesielle med Holms dokumentarprosjekter er at de ofte tar tid, også fordi tiden er en sentral del av tematikken. Hun fulgte sine sønner gjennom sju år i Brødre. Men også på Generasjon Utøya var tidsperspektivet en del av filmskapernes tilnærming til stoffet. Hun utdyper hvordan i samtalen med programleder Kjetil Lismoen.

Hun forteller også om hvordan drevne pop-ikoner forholder seg til pågående dokumentarister og hva som skal til for å få dem til å senke guarden. Og sist, men ikke minst: Er nordmenn for høflige til å lage gode dokumentarfilmer? Dessuten: Stemmer det at hun lærte å forfalske dokumenter og dirke opp låser av Werner Herzog? Og ville en mannlig fotograf fått mannskoret fra Berlevåg til å oppføre seg såpass lekent foran kamera?

Lydtekniker: Fridtjof Wesseltoft

MENY