Elle-Máijá Tailfeathers tildelt gjev pris på Hot Docs

Elle-Máijá Tailfeathers tildelt gjev pris på Hot Docs

Elle-Máijá Tailfeathers ble tildelt pris som «Emerging Filmmaker» under årets utgave av Hot Docs for hennes nye film, «Kímmapiiyipitssini: The Meaning of Empathy».

Foto av Tailfeathers er tatt av Katrin Braga

Elle-Máijá Tailfeathers er halvt samisk og halvt blackfoot, med tilhold i både Norge og Canada. Hun fikk Emerging Canadian Filmmaker-prisen for sin ferske film Kímmapiiyipitssini: The Meaning of Empathy. Den internasjonale Emerging Filmmaker-prisen gikk til Annabel Verbekes Four Seasons in a Day som har norsk coprodusent gjennom Karl-Emil Rikardsen.

Tailfeathers dokumentar skildrer hvordan opioidkrisen har rammet hennes mors folk, Kainai (Blood) Nation, etter at det narkotiske stoffet fentanyl flommet inn over dette Blackfoot-reservatet i Canada fra 2014, melder NRK. Det har ført til talløse overdoser og at helsearbeidere som filmskaperens legemor Esther Tailfeather står midt oppe i en epidemi.

«Elle-Máijá Tailfeathers løfter frem både menneskene bak avhengigheten så vel som helsearbeiderne som innfører nye metoder for å kjempe mot den økende avhengigheten – og der tittelens empati og omsorg står sentralt,» heter det i omtalen.

Juryen skriver også i sin begrunnelse at filmen portretterer tragediene med dyp kjennskap og omsorg: «Hvert klipp inneholder en følelse av kjærlighet og støtte for verdigheten til kulturen som har blitt såret og behandlet urettferdig.»

Da Rushprint møtte Tailfeathers i februar i fjor lanserte hun langfilmen The Body Remembers When The World Broke Open som hadde norsk premiere på filmfestivalen i Tromsø og senere internasjonal premiere på Berlinalen. Filmen fikk norsk kinopremiere en måned før pandemien stengte ned kinoene, og er coprodusert med Oslo Pictures og Tannhauser Film.  Filmen skildrer et tilfeldig møte mellom to unge urfolkskvinner i Vancouver, og er basert på et møte Tailfeathers selv hadde med en yngre kvinne.

– Jeg traff en ung kvinne på gata. Hun var bare 18 år gammel, og akkurat som Rosie i filmen sto hun barfot ute i regnet, hun var gravid, og kjæresten hennes sto på andre siden av veien. Jeg tok tak i henne og dro henne med meg.

The Body Rememembers forsøker Áila, spilt av Tailfeathers selv, å overtale Rosie til å få hjelp fra politiet, å dra til sykehuset, og til å ta inn på et krisesenter.

– Men Rosie er skeptisk til politi og andre autoriteter fordi det historisk er et forferdelig forhold mellom politi og urfolk. For eksempel ble selveste Royal Canadian Mounted Police, de berømte ridende politifolkene i røde uniformer, i sin tid grunnlagt for å «holde styr på» urbefolkningen i området.

Les hele intervjuet

 

Elle-Máijá Tailfeathers tildelt gjev pris på Hot Docs

Elle-Máijá Tailfeathers tildelt gjev pris på Hot Docs

Elle-Máijá Tailfeathers ble tildelt pris som «Emerging Filmmaker» under årets utgave av Hot Docs for hennes nye film, «Kímmapiiyipitssini: The Meaning of Empathy».

Foto av Tailfeathers er tatt av Katrin Braga

Elle-Máijá Tailfeathers er halvt samisk og halvt blackfoot, med tilhold i både Norge og Canada. Hun fikk Emerging Canadian Filmmaker-prisen for sin ferske film Kímmapiiyipitssini: The Meaning of Empathy. Den internasjonale Emerging Filmmaker-prisen gikk til Annabel Verbekes Four Seasons in a Day som har norsk coprodusent gjennom Karl-Emil Rikardsen.

Tailfeathers dokumentar skildrer hvordan opioidkrisen har rammet hennes mors folk, Kainai (Blood) Nation, etter at det narkotiske stoffet fentanyl flommet inn over dette Blackfoot-reservatet i Canada fra 2014, melder NRK. Det har ført til talløse overdoser og at helsearbeidere som filmskaperens legemor Esther Tailfeather står midt oppe i en epidemi.

«Elle-Máijá Tailfeathers løfter frem både menneskene bak avhengigheten så vel som helsearbeiderne som innfører nye metoder for å kjempe mot den økende avhengigheten – og der tittelens empati og omsorg står sentralt,» heter det i omtalen.

Juryen skriver også i sin begrunnelse at filmen portretterer tragediene med dyp kjennskap og omsorg: «Hvert klipp inneholder en følelse av kjærlighet og støtte for verdigheten til kulturen som har blitt såret og behandlet urettferdig.»

Da Rushprint møtte Tailfeathers i februar i fjor lanserte hun langfilmen The Body Remembers When The World Broke Open som hadde norsk premiere på filmfestivalen i Tromsø og senere internasjonal premiere på Berlinalen. Filmen fikk norsk kinopremiere en måned før pandemien stengte ned kinoene, og er coprodusert med Oslo Pictures og Tannhauser Film.  Filmen skildrer et tilfeldig møte mellom to unge urfolkskvinner i Vancouver, og er basert på et møte Tailfeathers selv hadde med en yngre kvinne.

– Jeg traff en ung kvinne på gata. Hun var bare 18 år gammel, og akkurat som Rosie i filmen sto hun barfot ute i regnet, hun var gravid, og kjæresten hennes sto på andre siden av veien. Jeg tok tak i henne og dro henne med meg.

The Body Rememembers forsøker Áila, spilt av Tailfeathers selv, å overtale Rosie til å få hjelp fra politiet, å dra til sykehuset, og til å ta inn på et krisesenter.

– Men Rosie er skeptisk til politi og andre autoriteter fordi det historisk er et forferdelig forhold mellom politi og urfolk. For eksempel ble selveste Royal Canadian Mounted Police, de berømte ridende politifolkene i røde uniformer, i sin tid grunnlagt for å «holde styr på» urbefolkningen i området.

Les hele intervjuet

 

MENY