Kostymedesigner Karen Fabritius Gram er årets vinner av Edith Carlmar-prisen.
Kostymedesigner Karen Fabritius Gram er tildelt Edith Carlmar-prisen. Prisen skal gå til en kvinnelig filmarbeider som har vist integritet, nytenkning og vilje til å bryte grenser. Den deles ut under Kosmorama – Trondheim internasjonale filmfestival hvert år og vinneren får 25.000,- i prispenger og et trofé.
«Få, om noen, norske filmarbeidere har satt sitt synlige preg på så mange norske fiksjonsfilmer og serier som årets prisvinner», heter det i juryens begrunnelse:
«Hennes arbeid er synlig både i kvantitet, kvalitet og bredde. Genremessig har hun dekket alt fra barnefilm, actionfilm til historiske fjernsynsserier, og hun har framstilt vår samtid og nære fortid, Stavanger på 1970-tallet, Norge under krigen, Sverige i begynnelsen på 1900-tallet, norsk middelalder og eventyrland. Med årets prisvinner ønsker vi også å synliggjøre en fagfunksjon som til tross for sin viktighet ikke bruker å stå på podiet når priser skal deles ut. Siden 1990-tallet har prisvinneren vært ledende på sitt felt, og hun har de siste årene levert kvalitet og klesdrakt til sentrale produksjoner som Lykkeland, Kongens nei, Kampen om tungtvannet, Atlantic Crossing, og Bølgen. Juryen er imponert over kvaliteten og spennet i årets prisvinners arbeid, og synes det er en glede å kunne tildele Edith Carlmars pris for profesjonelt virke i norsk film til en av Norges fremste kostymedesignere: Karen Fabritius Gram.»
Karen Fabritius Gram har vært en gjenganger her på rushprint.no. Sist gang vi snakket med henne var hun bekymret for at kostymedesignerne skulle få mindre tilgang til det norske folkets garderobe fra 1960- og 70-tallet. Det skjedde i forbindelse med arbeidet hennes på første sesongen av tv-serien Lykkeland.
– Ektheten av norsk drama fremover står på spill. Den avhenger av bevaring og oppgradering av nåværende kostymelager på NRK og Norsk Film Kostyme, sa hun (les våre intervjuer med henne om arbeidet på Lykkeland og Kongens nei).
Årets jury har bestått av professor i filmvitenskap Anne Gjelsvik, rådgiver seksjon for kunst og kultur i Trøndelag fylkeskommune og filmviter Marit Bakken og regissør og produsent Line Klungtveit Johansen.
Om prisen: Edith Carlmar var Norges første kvinnelige regissør. Hun sto bak filmer som Ung flukt (1959), Fjolls til fjells (1957) og Døden er et kjærtegn (1949). Edith Carlmar-prisen ble tidligere delt ut Femmina filmfestival i Verdal. Da filmfestivalen la ned i 2017, tok Kosmorama over stafettpinnen. Tidligere vinnere av prisen er Žaklina Stojcevska, Margreth Olin, Maria Ekerhovd, Solveig Melkeraaen, Anne Sewitsky, Sara Johnsen, Iram Haq, Tuva Novotny og Andrea Bræin Hovig.
Om Kosmorama: Kosmorama er hvert år i 8.marsuka og denne gangen offentliggjøres prisen i digitale kanaler på selveste Kvinnedagen som også er festivalens første offisielle dag. I år gjennomføres Kosmorama heldigitalt og det gjør det mulig for folk i hele Norge å se håndplukket festivalfilm hele uka som kommer. Flere av filmene vil også være tilgjengelig i Kosmoramas spiller fram til 28.mars.
Kostymedesigner Karen Fabritius Gram er tildelt Edith Carlmar-prisen. Prisen skal gå til en kvinnelig filmarbeider som har vist integritet, nytenkning og vilje til å bryte grenser. Den deles ut under Kosmorama – Trondheim internasjonale filmfestival hvert år og vinneren får 25.000,- i prispenger og et trofé.
«Få, om noen, norske filmarbeidere har satt sitt synlige preg på så mange norske fiksjonsfilmer og serier som årets prisvinner», heter det i juryens begrunnelse:
«Hennes arbeid er synlig både i kvantitet, kvalitet og bredde. Genremessig har hun dekket alt fra barnefilm, actionfilm til historiske fjernsynsserier, og hun har framstilt vår samtid og nære fortid, Stavanger på 1970-tallet, Norge under krigen, Sverige i begynnelsen på 1900-tallet, norsk middelalder og eventyrland. Med årets prisvinner ønsker vi også å synliggjøre en fagfunksjon som til tross for sin viktighet ikke bruker å stå på podiet når priser skal deles ut. Siden 1990-tallet har prisvinneren vært ledende på sitt felt, og hun har de siste årene levert kvalitet og klesdrakt til sentrale produksjoner som Lykkeland, Kongens nei, Kampen om tungtvannet, Atlantic Crossing, og Bølgen. Juryen er imponert over kvaliteten og spennet i årets prisvinners arbeid, og synes det er en glede å kunne tildele Edith Carlmars pris for profesjonelt virke i norsk film til en av Norges fremste kostymedesignere: Karen Fabritius Gram.»
Karen Fabritius Gram har vært en gjenganger her på rushprint.no. Sist gang vi snakket med henne var hun bekymret for at kostymedesignerne skulle få mindre tilgang til det norske folkets garderobe fra 1960- og 70-tallet. Det skjedde i forbindelse med arbeidet hennes på første sesongen av tv-serien Lykkeland.
– Ektheten av norsk drama fremover står på spill. Den avhenger av bevaring og oppgradering av nåværende kostymelager på NRK og Norsk Film Kostyme, sa hun (les våre intervjuer med henne om arbeidet på Lykkeland og Kongens nei).
Årets jury har bestått av professor i filmvitenskap Anne Gjelsvik, rådgiver seksjon for kunst og kultur i Trøndelag fylkeskommune og filmviter Marit Bakken og regissør og produsent Line Klungtveit Johansen.
Om prisen: Edith Carlmar var Norges første kvinnelige regissør. Hun sto bak filmer som Ung flukt (1959), Fjolls til fjells (1957) og Døden er et kjærtegn (1949). Edith Carlmar-prisen ble tidligere delt ut Femmina filmfestival i Verdal. Da filmfestivalen la ned i 2017, tok Kosmorama over stafettpinnen. Tidligere vinnere av prisen er Žaklina Stojcevska, Margreth Olin, Maria Ekerhovd, Solveig Melkeraaen, Anne Sewitsky, Sara Johnsen, Iram Haq, Tuva Novotny og Andrea Bræin Hovig.
Om Kosmorama: Kosmorama er hvert år i 8.marsuka og denne gangen offentliggjøres prisen i digitale kanaler på selveste Kvinnedagen som også er festivalens første offisielle dag. I år gjennomføres Kosmorama heldigitalt og det gjør det mulig for folk i hele Norge å se håndplukket festivalfilm hele uka som kommer. Flere av filmene vil også være tilgjengelig i Kosmoramas spiller fram til 28.mars.