Den samiske filmskaperen Marja Bål Nango ble i går tildelt Merata Mita-stipendet fra Sundance Film Institute.
Sundance Film Institute deler hvert år ut Merata Mita-stipendet til en kvinnelig filmskaper med urfolksbakgrunn. Det er et intensivt støtteprogram for filmskaperen, med et stipend, mentorskap og deltakelse på filmfestivalen, melder Internasjonalt Samisk Filminstitutt i en pressemelding.
Sundance har fra starten av løftet frem filmskapere med urfolksbakgrunn, blant andre Oscar- vinneren Taika Waititi som er Maori og Elle-Máijá Tailfeathers som er samisk og blackfoot fra Canada.
Merata Mita-stipendet er opprettet til ære for den legendariske filmskaperen Merata Mita (1942-2010). Hun var den første kvinnelige filmskaperen med urfolksbakgrunn fra New Zealand. Hun var rådgiver og kunstnerisk leder for Sundance Film Institutts Native Lab 2000-2009, der hun veiledet nye talenter innen urfolksfilm.
Marja Bål Nango markerte seg sterkt med den selvreflekterende dokumentaren Halvt ditt og halvt datt? (2012) – om sin egen samiske identitet og forsøket på å avgrense og definere denne. Hun gikk videre til Nordland kunst- og filmfagskole, i Kabelvåg i Lofoten, der hun lagde Før hun kom, etter han dro som en eksamensbesvarelse. I 2015 fikk Nango debutantprisen Skårungen under Tromsø filmfestival for Hilbes biigá, en kortfilm som skildrer ungdomsliv i Finnmark på en måte juryen berømmet som modig.
Sammen med søsteren Ingir Bål regissserte hun Tungene (Njuokčamat) som Mer film produserte. ”En symbolladet film om hvordan Rovvi, en ung samisk kvinne, opplever de psykiske og fysiske følgende av en mørk hendelse og hvordan hun tar opp kampen for å bevare sitt rykte”. Tungene ble tildelt prisen for beste internasjonale kortfilm under Palm Springs Internasjonale film festival. Senere ble filmen tildelt regiprisen under amerikanske Rhode Island International Film festival, noe som kvalifiserte til innspurten for en Oscarnominasjon. Marja Bål Nango deltok også på antologifilmprosjektet Sweet Home – der 18 samiske regissører skildrer en hverdag med pandemien, også den filmen med støtte fra Internasjonalt Samisk Filminstitutt.
Sundance Film Institute deler hvert år ut Merata Mita-stipendet til en kvinnelig filmskaper med urfolksbakgrunn. Det er et intensivt støtteprogram for filmskaperen, med et stipend, mentorskap og deltakelse på filmfestivalen, melder Internasjonalt Samisk Filminstitutt i en pressemelding.
Sundance har fra starten av løftet frem filmskapere med urfolksbakgrunn, blant andre Oscar- vinneren Taika Waititi som er Maori og Elle-Máijá Tailfeathers som er samisk og blackfoot fra Canada.
Merata Mita-stipendet er opprettet til ære for den legendariske filmskaperen Merata Mita (1942-2010). Hun var den første kvinnelige filmskaperen med urfolksbakgrunn fra New Zealand. Hun var rådgiver og kunstnerisk leder for Sundance Film Institutts Native Lab 2000-2009, der hun veiledet nye talenter innen urfolksfilm.
Marja Bål Nango markerte seg sterkt med den selvreflekterende dokumentaren Halvt ditt og halvt datt? (2012) – om sin egen samiske identitet og forsøket på å avgrense og definere denne. Hun gikk videre til Nordland kunst- og filmfagskole, i Kabelvåg i Lofoten, der hun lagde Før hun kom, etter han dro som en eksamensbesvarelse. I 2015 fikk Nango debutantprisen Skårungen under Tromsø filmfestival for Hilbes biigá, en kortfilm som skildrer ungdomsliv i Finnmark på en måte juryen berømmet som modig.
Sammen med søsteren Ingir Bål regissserte hun Tungene (Njuokčamat) som Mer film produserte. ”En symbolladet film om hvordan Rovvi, en ung samisk kvinne, opplever de psykiske og fysiske følgende av en mørk hendelse og hvordan hun tar opp kampen for å bevare sitt rykte”. Tungene ble tildelt prisen for beste internasjonale kortfilm under Palm Springs Internasjonale film festival. Senere ble filmen tildelt regiprisen under amerikanske Rhode Island International Film festival, noe som kvalifiserte til innspurten for en Oscarnominasjon. Marja Bål Nango deltok også på antologifilmprosjektet Sweet Home – der 18 samiske regissører skildrer en hverdag med pandemien, også den filmen med støtte fra Internasjonalt Samisk Filminstitutt.