Filmlivet lever videre

Filmlivet lever videre

En rekke filmarrangementer har oppstått på nettet under koronakrisen, og stadig flere etablerte aktører vurderer det samme. Men fysiske arrangementer er fortsatt mulig, noe Hølen filmklubb har vist med sin drive in-kino. Vi gir deg en oversikt over noe av det som rører seg i film-Norge i disse uvanlige tidene.

Foto: fra drive in-kinoen i Vestby

Kunstnere og arrangører er blant de som er hardest økonomisk rammet av koronakrisen med alt av avlysninger og sosiale begrensninger den fører med seg. Men det de strenge tiltakene, med karantene og sosial isolasjon, ikke har klart å legge en demper på, er formidlingsiveren innen kulturfeltet. Musikerne og konsertarrangørene var tidlig ute med tiltak som Digitalscenen og Brakkesyke – «den eneste kulturelle eventen du gleder deg til blir avlyst», ifølge gruppebeskrivelsen.

Filmfeltet er også i høyeste grad rammet av avlysninger. Kinoene er stengt, filmfestivaler er avlyst eller utsatt, og de fleste tyr til strømmegigantene Netflix og HBO for sin karanteneunderholdning. Men også i vår egen bransje fins det naturligvis folk som kan det å tenke utafor boksen, og som ser muligheter og alternativer også midt i en krisesituasjon. Nylig meldte Rushprint for eksempel om at strømmetjenesten Nettkino har kampanje på norske kinofilmer, med oppfordringen om å støtte norsk filmbransje som det første som møter deg på nettsiden. Landet rundt har mange vennegjenger kastet seg over Netflix Party, som lar brukerne se film «sammen», i hver sin stue, via internett. En av landets største festivaler, Bergen Internasjonale filmfestival (BIFF), har laget en oversikt over hvor en rekke av tidligere festivalfilmer kan ses på nett.

Kristine Tingvik Aas i Amandusfestivalen (foto: Amandusfestivalen)

Nettfestivaler

En av de første festivalene som meldte overgang til digitalt format for 2020-utgaven, var danske CPH:DOX, som startet 18. mars og varer fram til den 29. Ikke lenge etter kom den norske Amandusfestivalen også på banen og meldte om online filmfestival i starten av april. Amandus har med sin svært unge målgruppe en stor fordel med digital kompetanse blant både filmskapere og publikum, og meldte allerede 11. mars om at årets festival ville komme hjem i stua til publikum.

Amandus finner plass til mer enn kun digitale filmvisninger på sitt alternative festivalprogram, og vil blant annet inkludere en prat om video-appen TikTok, virtuelle panelsamtaler, og online gjennomføring av den tradisjonelle manuskonkurranse. Konkurransen inkluderer Skype-veiledning med manusforfatter Arild Tryggestad, og presentasjon av video-pitcher til årets jury.

Assisterende festivalsjef Kristine Tingvik Aas sier at festivalteamet er positivt innstilte til den digitale versjonen av Amandus.

– Mange unge har sett fram til Amandus, så vi er glade for å fremdeles kunne gi dem litt av festivalen – om enn i en helt annen drakt. Det er klart at omstillingen har vært brå, men folk har vært veldig positive og støttende! I år har vi dessuten satt søkelyset på klima og bærekraftig filmproduksjon, så sånn sett er det i grunnen passende at vi arrangerer vår mest klimavennlige utgave noensinne, sier Tingvik Aas.

De nasjonale tiltakene mot koronasmitte har blitt forlenget til og med 13. april i denne omgang, og ingen vet hva som vil skje deretter. Anita Svingen i Kortfilmfestivalen sier at de anser en digital løsning som et godt alternativ for å få avviklet festivalen i juni, dersom ikke en tradisjonell festival er mulig.

– Det viktigste for oss er å få vist fram det beste som lages av kortfilm i Norge, og sånn sett er det en enkel vurdering hvis alternativet er å avlyse. Vi hadde håpet at FHI i løpet av denne uka kanskje kunne gi en prognose for månedene fremover, men vi skjønner at det er vanskelig nå. Vi må ta en beslutning på hva vi vil kunne gjennomføre på best mulig måte.

– Nå jobber vi med å kartlegge de forskjellige mulighetene som finnes. Vi ser også på hva som eventuelt vil være mulig å gjennomføre av en vanlig festival, og kanskje blir det en blanding. Det er viktig at vi får tatt en avgjørelse tidlig nok til at resultatet blir godt og gjennomført, uansett hvilken løsning vi lander på.

I hovedstaden er det fortsatt usikkert hva som vil skje med Oslo Pix, som vanligvis finner sted uka før Kortfilmfestivalen, men Festivalkontoret opplyser at Arabiske Filmdager utsettes til november, i dagene rundt Film Fra Sør-festivalen.

«Arrangementet gikk en del i minus, med kjøp av nytt lerret og filmrettigheter, men for en kveld det ble.»

Isolert drive-in-kino

Noen som klarte å lage et fysisk filmarrangement som allikevel var isolasonsvennlig, er ildsjelene i Hølen filmklubb i Vestby kommune. Lørdag 21. mars arrangerte de drive-in-kino med stumfilmklassikeren The Kid (Chaplin, 1921). Leder i filmklubben, Ole Thomas Evensen, forteller at de alltid forsøker å bidra i lokalsamfunnet med gode, sosiale filmopplevelser. Da koronaen førte til stengte dører landet rundt, ble han sittende og diskutere med sin 18 år gamle sønn rundt hvordan de kunne gjøre noe sosialt uten smitterisiko.

– Vi kom kjapt fram til at drive-in måtte være safe. Alle kan sette seg i bilen sin hjemme, kjøre til kinoen, se film og kjøre hjem igjen helt uten å være ute av bilen. Etter en rask avklaring med kommunens kultursjef måtte vi så finne ut av det praktiske rundt et slikt arrangement. Vi hadde projektor i filmklubben, og skolegården i Hølen ville ha plass til en del biler. Vi begynte å prøve oss fram.

– Heldigvis var projektoren vår lyssterk nok. Men vi innså at det måtte bli en stumfilm, for vi ville ikke klare å fikse lyd til dette. Vi var også redde for at det skulle bli en lang og kald kveld, men heldigvis er klassikeren The Kid, en av tidenes fineste filmer, bare en drøy time lang. Vi fikk ordnet rettigheter, og onsdag i forrige uke publiserte vi et Facebook-arrangement. Samme dag tok vi kontakt med kommunen for å få låne en mobil scenerigg som kunne løfte et stort lerret seks og en halv meter opp i lufta. På torsdagen gjorde vi en testrigg, og innså at lerretet vårt ikke fungerte. Fredag morgen, dagen før arrangementet, fant vi et firma i Moss som hadde én 7×5 meters presenning på lager som var helt super.

I informasjonen som filmklubben la ut på Facebook, står det klart og tydelig at alle som dukket opp måtte holde seg inne i sin egen bil under hele arrangementet. Publikum ble oppfordret til å ta med godt med varme tepper og snacks – og til å finne fram til filmens soundtrack på Spotify, som de kunne spille av i sin egen bil. Billettpenger, en hundrelapp per bil, kunne vippses direkte til filmklubben.

«Her må alle ta utfordringen med å få synkronisert lyd og bilde selv (det er her dere må bidra med entusiasme og godt humør),» heter det i infoteksten.

– Vi var nervøse på lørdag, sier Evensen. – Kom det noen i det hele tatt? Kom det for mange? Vi hadde anslått at skolegården hadde plass til cirka 20 biler, og det kom 21! Alle hørte lyd via egne anlegg i bilene, og kvelden var super. Arrangementet gikk en del i minus, med kjøp av nytt lerret og filmrettigheter, men for en kveld det ble. Det var godt å se at det går an å være sosiale også uten smitterisiko.

Noen av ildsjelene bak Matinéklubben.

Digital hjemmekino

 Av tiltakene som virkelig har tatt av i sosiale medier er Facebook-gruppa Matinéklubben. Dette er vanligvis navnet på utvalgte filmarrangementer på Bølgen kulturhus i Larvik, men nå arrangerer de landsomfattende digital hjemmekino. Kristian Bålsrød i Matinéklubben jobber til daglig som journalist, og forteller at hjemmekinokonseptet kom ut fra hans personlige behov for å dele film med en annen.

– Kjæresten min bor i en annen by, og da er vi nødt til å finne på litt annerledes ting vi kan gjøre sammen, uten å være på samme sted. Vi setter i gang Better Call Saul samtidig, eller den nye filmen til en regissør vi er glad i. Og så kan vi sende litt meldinger, eller være i ørepluggen med hverandre samtidig.

– Når hele landet nå isolerer seg, er det så mange filmklubbkvelder vi mister, spennende regissørbesøk som ikke blir noe av, og filmer vi ikke får sett. Vi filmnerder har fortsatt behov for å se kvalitetsfilm, og helst både se den og behandle den sammen med andre.

Fremgangsmåten for Matinéklubben er at dagens filmvalg blir lagt ut i Facebook-gruppa, sammen med en skriftlig innledning fra en filmkritiker, formidler eller annen filmkjenner. Så oppfordres folk til å sette på filmen samtidig, klokka ni på kvelden (tidligere var det kl. 20, men for småbarnsforeldrenes skyld ble dette nylig forandret på).

– Det er fritt fram å kommentere filmen underveis, enten i kommentarfeltet i gruppa eller gjennom Messenger. Foreløpig har det vært mest av det siste, men nå har vi også begynt å teste Netflix Party, sånn at filmen er helt synkronisert for alle som ser på, og har et eget kommentarfelt ved siden av.

Konseptet har blitt svært populært de siste ukene, og Bålsrud melder om en fordobling av antall medlemmer.

– Vi har gått fra å være en liten lokal klubb, til å ha folk innom gruppa fra hele landet, hver eneste dag. Nøyaktig hvor mange som ser på hver dag er det vanskelig å måle i forhold til i en vanlig kinosal, men det er veldig mange som forteller at de er inne og ser film med oss nesten hver dag. Vi opplever også at mange har blitt inspirert til å se andre filmer de har hatt lyst til å se, sammen med sine venner via nettet.

Hvorfor er kulturopplevelser så viktige for folk midt i krisetider og unntakstilstander?

 – Jeg tenker først og fremst at kulturopplevelser er viktig uansett. Også er det viktig at slike unormale perioder blir så normale som de kan. At vi mister minst mulig av våre vanlige liv. Vi som står bak dette gjør det vi kan og trenger for å ha verdifulle dager, og så gjør det oss veldig glade at flere kan få noe ut av det.

Filmlivet lever videre

Filmlivet lever videre

En rekke filmarrangementer har oppstått på nettet under koronakrisen, og stadig flere etablerte aktører vurderer det samme. Men fysiske arrangementer er fortsatt mulig, noe Hølen filmklubb har vist med sin drive in-kino. Vi gir deg en oversikt over noe av det som rører seg i film-Norge i disse uvanlige tidene.

Foto: fra drive in-kinoen i Vestby

Kunstnere og arrangører er blant de som er hardest økonomisk rammet av koronakrisen med alt av avlysninger og sosiale begrensninger den fører med seg. Men det de strenge tiltakene, med karantene og sosial isolasjon, ikke har klart å legge en demper på, er formidlingsiveren innen kulturfeltet. Musikerne og konsertarrangørene var tidlig ute med tiltak som Digitalscenen og Brakkesyke – «den eneste kulturelle eventen du gleder deg til blir avlyst», ifølge gruppebeskrivelsen.

Filmfeltet er også i høyeste grad rammet av avlysninger. Kinoene er stengt, filmfestivaler er avlyst eller utsatt, og de fleste tyr til strømmegigantene Netflix og HBO for sin karanteneunderholdning. Men også i vår egen bransje fins det naturligvis folk som kan det å tenke utafor boksen, og som ser muligheter og alternativer også midt i en krisesituasjon. Nylig meldte Rushprint for eksempel om at strømmetjenesten Nettkino har kampanje på norske kinofilmer, med oppfordringen om å støtte norsk filmbransje som det første som møter deg på nettsiden. Landet rundt har mange vennegjenger kastet seg over Netflix Party, som lar brukerne se film «sammen», i hver sin stue, via internett. En av landets største festivaler, Bergen Internasjonale filmfestival (BIFF), har laget en oversikt over hvor en rekke av tidligere festivalfilmer kan ses på nett.

Kristine Tingvik Aas i Amandusfestivalen (foto: Amandusfestivalen)

Nettfestivaler

En av de første festivalene som meldte overgang til digitalt format for 2020-utgaven, var danske CPH:DOX, som startet 18. mars og varer fram til den 29. Ikke lenge etter kom den norske Amandusfestivalen også på banen og meldte om online filmfestival i starten av april. Amandus har med sin svært unge målgruppe en stor fordel med digital kompetanse blant både filmskapere og publikum, og meldte allerede 11. mars om at årets festival ville komme hjem i stua til publikum.

Amandus finner plass til mer enn kun digitale filmvisninger på sitt alternative festivalprogram, og vil blant annet inkludere en prat om video-appen TikTok, virtuelle panelsamtaler, og online gjennomføring av den tradisjonelle manuskonkurranse. Konkurransen inkluderer Skype-veiledning med manusforfatter Arild Tryggestad, og presentasjon av video-pitcher til årets jury.

Assisterende festivalsjef Kristine Tingvik Aas sier at festivalteamet er positivt innstilte til den digitale versjonen av Amandus.

– Mange unge har sett fram til Amandus, så vi er glade for å fremdeles kunne gi dem litt av festivalen – om enn i en helt annen drakt. Det er klart at omstillingen har vært brå, men folk har vært veldig positive og støttende! I år har vi dessuten satt søkelyset på klima og bærekraftig filmproduksjon, så sånn sett er det i grunnen passende at vi arrangerer vår mest klimavennlige utgave noensinne, sier Tingvik Aas.

De nasjonale tiltakene mot koronasmitte har blitt forlenget til og med 13. april i denne omgang, og ingen vet hva som vil skje deretter. Anita Svingen i Kortfilmfestivalen sier at de anser en digital løsning som et godt alternativ for å få avviklet festivalen i juni, dersom ikke en tradisjonell festival er mulig.

– Det viktigste for oss er å få vist fram det beste som lages av kortfilm i Norge, og sånn sett er det en enkel vurdering hvis alternativet er å avlyse. Vi hadde håpet at FHI i løpet av denne uka kanskje kunne gi en prognose for månedene fremover, men vi skjønner at det er vanskelig nå. Vi må ta en beslutning på hva vi vil kunne gjennomføre på best mulig måte.

– Nå jobber vi med å kartlegge de forskjellige mulighetene som finnes. Vi ser også på hva som eventuelt vil være mulig å gjennomføre av en vanlig festival, og kanskje blir det en blanding. Det er viktig at vi får tatt en avgjørelse tidlig nok til at resultatet blir godt og gjennomført, uansett hvilken løsning vi lander på.

I hovedstaden er det fortsatt usikkert hva som vil skje med Oslo Pix, som vanligvis finner sted uka før Kortfilmfestivalen, men Festivalkontoret opplyser at Arabiske Filmdager utsettes til november, i dagene rundt Film Fra Sør-festivalen.

«Arrangementet gikk en del i minus, med kjøp av nytt lerret og filmrettigheter, men for en kveld det ble.»

Isolert drive-in-kino

Noen som klarte å lage et fysisk filmarrangement som allikevel var isolasonsvennlig, er ildsjelene i Hølen filmklubb i Vestby kommune. Lørdag 21. mars arrangerte de drive-in-kino med stumfilmklassikeren The Kid (Chaplin, 1921). Leder i filmklubben, Ole Thomas Evensen, forteller at de alltid forsøker å bidra i lokalsamfunnet med gode, sosiale filmopplevelser. Da koronaen førte til stengte dører landet rundt, ble han sittende og diskutere med sin 18 år gamle sønn rundt hvordan de kunne gjøre noe sosialt uten smitterisiko.

– Vi kom kjapt fram til at drive-in måtte være safe. Alle kan sette seg i bilen sin hjemme, kjøre til kinoen, se film og kjøre hjem igjen helt uten å være ute av bilen. Etter en rask avklaring med kommunens kultursjef måtte vi så finne ut av det praktiske rundt et slikt arrangement. Vi hadde projektor i filmklubben, og skolegården i Hølen ville ha plass til en del biler. Vi begynte å prøve oss fram.

– Heldigvis var projektoren vår lyssterk nok. Men vi innså at det måtte bli en stumfilm, for vi ville ikke klare å fikse lyd til dette. Vi var også redde for at det skulle bli en lang og kald kveld, men heldigvis er klassikeren The Kid, en av tidenes fineste filmer, bare en drøy time lang. Vi fikk ordnet rettigheter, og onsdag i forrige uke publiserte vi et Facebook-arrangement. Samme dag tok vi kontakt med kommunen for å få låne en mobil scenerigg som kunne løfte et stort lerret seks og en halv meter opp i lufta. På torsdagen gjorde vi en testrigg, og innså at lerretet vårt ikke fungerte. Fredag morgen, dagen før arrangementet, fant vi et firma i Moss som hadde én 7×5 meters presenning på lager som var helt super.

I informasjonen som filmklubben la ut på Facebook, står det klart og tydelig at alle som dukket opp måtte holde seg inne i sin egen bil under hele arrangementet. Publikum ble oppfordret til å ta med godt med varme tepper og snacks – og til å finne fram til filmens soundtrack på Spotify, som de kunne spille av i sin egen bil. Billettpenger, en hundrelapp per bil, kunne vippses direkte til filmklubben.

«Her må alle ta utfordringen med å få synkronisert lyd og bilde selv (det er her dere må bidra med entusiasme og godt humør),» heter det i infoteksten.

– Vi var nervøse på lørdag, sier Evensen. – Kom det noen i det hele tatt? Kom det for mange? Vi hadde anslått at skolegården hadde plass til cirka 20 biler, og det kom 21! Alle hørte lyd via egne anlegg i bilene, og kvelden var super. Arrangementet gikk en del i minus, med kjøp av nytt lerret og filmrettigheter, men for en kveld det ble. Det var godt å se at det går an å være sosiale også uten smitterisiko.

Noen av ildsjelene bak Matinéklubben.

Digital hjemmekino

 Av tiltakene som virkelig har tatt av i sosiale medier er Facebook-gruppa Matinéklubben. Dette er vanligvis navnet på utvalgte filmarrangementer på Bølgen kulturhus i Larvik, men nå arrangerer de landsomfattende digital hjemmekino. Kristian Bålsrød i Matinéklubben jobber til daglig som journalist, og forteller at hjemmekinokonseptet kom ut fra hans personlige behov for å dele film med en annen.

– Kjæresten min bor i en annen by, og da er vi nødt til å finne på litt annerledes ting vi kan gjøre sammen, uten å være på samme sted. Vi setter i gang Better Call Saul samtidig, eller den nye filmen til en regissør vi er glad i. Og så kan vi sende litt meldinger, eller være i ørepluggen med hverandre samtidig.

– Når hele landet nå isolerer seg, er det så mange filmklubbkvelder vi mister, spennende regissørbesøk som ikke blir noe av, og filmer vi ikke får sett. Vi filmnerder har fortsatt behov for å se kvalitetsfilm, og helst både se den og behandle den sammen med andre.

Fremgangsmåten for Matinéklubben er at dagens filmvalg blir lagt ut i Facebook-gruppa, sammen med en skriftlig innledning fra en filmkritiker, formidler eller annen filmkjenner. Så oppfordres folk til å sette på filmen samtidig, klokka ni på kvelden (tidligere var det kl. 20, men for småbarnsforeldrenes skyld ble dette nylig forandret på).

– Det er fritt fram å kommentere filmen underveis, enten i kommentarfeltet i gruppa eller gjennom Messenger. Foreløpig har det vært mest av det siste, men nå har vi også begynt å teste Netflix Party, sånn at filmen er helt synkronisert for alle som ser på, og har et eget kommentarfelt ved siden av.

Konseptet har blitt svært populært de siste ukene, og Bålsrud melder om en fordobling av antall medlemmer.

– Vi har gått fra å være en liten lokal klubb, til å ha folk innom gruppa fra hele landet, hver eneste dag. Nøyaktig hvor mange som ser på hver dag er det vanskelig å måle i forhold til i en vanlig kinosal, men det er veldig mange som forteller at de er inne og ser film med oss nesten hver dag. Vi opplever også at mange har blitt inspirert til å se andre filmer de har hatt lyst til å se, sammen med sine venner via nettet.

Hvorfor er kulturopplevelser så viktige for folk midt i krisetider og unntakstilstander?

 – Jeg tenker først og fremst at kulturopplevelser er viktig uansett. Også er det viktig at slike unormale perioder blir så normale som de kan. At vi mister minst mulig av våre vanlige liv. Vi som står bak dette gjør det vi kan og trenger for å ha verdifulle dager, og så gjør det oss veldig glade at flere kan få noe ut av det.

MENY