Sara Johnsen ble i kveld tildelt manusprisen for beste nordiske dramaserie for NRK-serien ”22.juli”. Utdelingen fant sted på filmfestivalen i Gøteborg.
Det er fjerde gang prisen deles ut, og det skjedde under en seremoni på Gøteborg Internasjonale Film Festival.
Fem serier fra de nordiske landene var nominert. Det er Nordisk Film & TV Fond som finansierer prisen på 200 000 norske kroner.
Juryen ga følgende begrunnelse for tildelingen:
”Drama är ett effektfullt verktyg, som bör användas med eftertänksamhet, i synnerhet när det gäller porträttering av verkliga händelser. Juryn blev förbluffade av författarens modiga tillvägagångsätt att förmedla berättelsen med respekt och på samma gång behålla dess känslomässiga kärna. Årets vinnare av nordisk Film & TV Fond Prize är 22 July!”
22.juli er skrevet av Sara Johnsen, med Pål Sletaune som regissør, mens begge står oppført som serieskapere. Serien er blitt kritikerrost i både Norge og Danmark, og har rundet sin femte episode på NRK tv. Da Rushprint snakket med dem tidligere i høst kunne de fortelle at de ikke har ønsket gi terroristen Breivik plass i sin skildring. Isteden er det ringvirkningene av terrorhandlingen ute i det sivile samfunnet de har villet berøre.
– Vi begynte å jobbe med denne serien for fem år siden. Som så mange andre nordmenn var vi veldig opptatt av 22.juli, men vi gikk bort fra å skildre de som var direkte berørt. På den tiden da vi begynte å utvikle idéen virket det veldig feil, nettopp fordi historien jo tilhører ofrene.
De gjorde nøye research, og de ville skildre folk i reelle yrker. Sletaune utdypet med å beskrive hvordan akutt-teamet på Ullevål klarte å redde 30 av 31 pasientene som kom inn den dagen terroren rammet. Hvor sensasjonelt det var å klare dette i en slik krise.
– Vi prøvde å forstå hvordan de jobba. Når vi spilte inn var vi der mange dager og øvde inn med leger og sykepleiere som hadde vært der da det skjedde. Vi gjorde det for å oppnå en dokumentarisk autensitet. Samtidig er utfordringen at det er en dramaserie, så vi må forenkle. Det er ikke en instruksjonsfilm, vi må gjøre det til noe som er visuelt virkningsfullt å se på.
Produsenter for NRK Drama på serien er Elisabeth Tangen and Per Berge Engebretsen.
Årets jury har bestått av skuespillerne Jakob Oftebro (Agent Hamilton, Kon-Tiki) og Moa Gammel (Jordskott, Tommy), den polske produsenten og regissøren Dariusz Jabłoński (Photographer, The Pleasure Principle) og den norske journalisten Cecilie Asker (Aftenposten).
Tidligere vinnere av prisen er blant annet den norske serien Nobel (2017).
Les også: Hvordan trå varsomt ut i et nasjonalt traume
Det er fjerde gang prisen deles ut, og det skjedde under en seremoni på Gøteborg Internasjonale Film Festival.
Fem serier fra de nordiske landene var nominert. Det er Nordisk Film & TV Fond som finansierer prisen på 200 000 norske kroner.
Juryen ga følgende begrunnelse for tildelingen:
”Drama är ett effektfullt verktyg, som bör användas med eftertänksamhet, i synnerhet när det gäller porträttering av verkliga händelser. Juryn blev förbluffade av författarens modiga tillvägagångsätt att förmedla berättelsen med respekt och på samma gång behålla dess känslomässiga kärna. Årets vinnare av nordisk Film & TV Fond Prize är 22 July!”
22.juli er skrevet av Sara Johnsen, med Pål Sletaune som regissør, mens begge står oppført som serieskapere. Serien er blitt kritikerrost i både Norge og Danmark, og har rundet sin femte episode på NRK tv. Da Rushprint snakket med dem tidligere i høst kunne de fortelle at de ikke har ønsket gi terroristen Breivik plass i sin skildring. Isteden er det ringvirkningene av terrorhandlingen ute i det sivile samfunnet de har villet berøre.
– Vi begynte å jobbe med denne serien for fem år siden. Som så mange andre nordmenn var vi veldig opptatt av 22.juli, men vi gikk bort fra å skildre de som var direkte berørt. På den tiden da vi begynte å utvikle idéen virket det veldig feil, nettopp fordi historien jo tilhører ofrene.
De gjorde nøye research, og de ville skildre folk i reelle yrker. Sletaune utdypet med å beskrive hvordan akutt-teamet på Ullevål klarte å redde 30 av 31 pasientene som kom inn den dagen terroren rammet. Hvor sensasjonelt det var å klare dette i en slik krise.
– Vi prøvde å forstå hvordan de jobba. Når vi spilte inn var vi der mange dager og øvde inn med leger og sykepleiere som hadde vært der da det skjedde. Vi gjorde det for å oppnå en dokumentarisk autensitet. Samtidig er utfordringen at det er en dramaserie, så vi må forenkle. Det er ikke en instruksjonsfilm, vi må gjøre det til noe som er visuelt virkningsfullt å se på.
Produsenter for NRK Drama på serien er Elisabeth Tangen and Per Berge Engebretsen.
Årets jury har bestått av skuespillerne Jakob Oftebro (Agent Hamilton, Kon-Tiki) og Moa Gammel (Jordskott, Tommy), den polske produsenten og regissøren Dariusz Jabłoński (Photographer, The Pleasure Principle) og den norske journalisten Cecilie Asker (Aftenposten).
Tidligere vinnere av prisen er blant annet den norske serien Nobel (2017).
Les også: Hvordan trå varsomt ut i et nasjonalt traume