Asle Vatn blir ny spillefilm- og dramakonsulent i NFI

Asle Vatn blir ny spillefilm- og dramakonsulent i NFI

Det er en erfaren produsent som nå er ansatt som ny konsulent for spillefilm og dramaserier i Norsk filminstitutt.

Asle Vatn (51) var med på å starte opp og drive Friland Film i 18 år. Sammen med produsentkollega Christian Fredrik Martin sto han bak profilerte og prisvinnende filmer som Mordene i KongoHodejegerne, Sønner av NorgeUpperdogURO og Vinterkyss. De to produsentene skilte nylig lag.

Vatn blir en av to NFI-konsulenter som skal jobbe med spillefilm og dramaserier, og overtar jobben etter Ståle Stein Berg, som er ny seksjonsleder for kunstnerisk vurdering.

– Jeg er veldig fornøyd med å nå lande prosessen med Norsk filminstitutt, og gleder meg til å ta fatt på jobben som filmkonsulent. Forhåpentligvis har jeg erfaring som produsent som kan komme godt med i jobben i leting etter de gode ideene som skal ut på kino og i TV-ruta. I konkurransen mot strømmegigantene må vi bli enda flinkere til å finne frem og produsere gode filmer og serier publikum vil ha. Med de nye aktørene i markedet tror jeg vi alle ser et  behov for endring, og jeg gleder jeg meg til å være med på å sette agenda sammen med alle de flinke folkene på huset, sier Vatn i en pressemelding fra NFI.

Asle Vatn har tidligere erfaring som filmkonsulent i bransjen: han fungerte som konsulent i det som en gang het Norsk filmfond (senere fusjonert inn i NFI) og før det i Audiovisuelt produksjonsfond. Han har også vært styreleder i Norske film og TV-produsenters forening og gjestelærer på Filmskolen i Lillehammer.

– Det blir spennende å gå inn i jobben som filmkonsulent igjen, men først og fremst så er virkeligheten nå en helt annen enn den var for nesten 20 år siden. Norsk film- og TV-drama har utviklet seg i enormt positiv retning, og jobben som filmkonsulent er en helt annen i dag, sier Vatn.

– Profesjonaliseringen har gått i en rivende utvikling i alle ledd, fra idéutvikling og frem til distribusjon og salg. Derfor utvikles det også utrolig mange gode ideer, også i alternative miljøer. Det blir veldig interessant og lærerikt å følge de kreative prosessene fra en litt annen vinkel enn jeg har vært vant med som filmprodusent, sier Vatn.

(Kilde: NFI)

Asle Vatn blir ny spillefilm- og dramakonsulent i NFI

Asle Vatn blir ny spillefilm- og dramakonsulent i NFI

Det er en erfaren produsent som nå er ansatt som ny konsulent for spillefilm og dramaserier i Norsk filminstitutt.

Asle Vatn (51) var med på å starte opp og drive Friland Film i 18 år. Sammen med produsentkollega Christian Fredrik Martin sto han bak profilerte og prisvinnende filmer som Mordene i KongoHodejegerne, Sønner av NorgeUpperdogURO og Vinterkyss. De to produsentene skilte nylig lag.

Vatn blir en av to NFI-konsulenter som skal jobbe med spillefilm og dramaserier, og overtar jobben etter Ståle Stein Berg, som er ny seksjonsleder for kunstnerisk vurdering.

– Jeg er veldig fornøyd med å nå lande prosessen med Norsk filminstitutt, og gleder meg til å ta fatt på jobben som filmkonsulent. Forhåpentligvis har jeg erfaring som produsent som kan komme godt med i jobben i leting etter de gode ideene som skal ut på kino og i TV-ruta. I konkurransen mot strømmegigantene må vi bli enda flinkere til å finne frem og produsere gode filmer og serier publikum vil ha. Med de nye aktørene i markedet tror jeg vi alle ser et  behov for endring, og jeg gleder jeg meg til å være med på å sette agenda sammen med alle de flinke folkene på huset, sier Vatn i en pressemelding fra NFI.

Asle Vatn har tidligere erfaring som filmkonsulent i bransjen: han fungerte som konsulent i det som en gang het Norsk filmfond (senere fusjonert inn i NFI) og før det i Audiovisuelt produksjonsfond. Han har også vært styreleder i Norske film og TV-produsenters forening og gjestelærer på Filmskolen i Lillehammer.

– Det blir spennende å gå inn i jobben som filmkonsulent igjen, men først og fremst så er virkeligheten nå en helt annen enn den var for nesten 20 år siden. Norsk film- og TV-drama har utviklet seg i enormt positiv retning, og jobben som filmkonsulent er en helt annen i dag, sier Vatn.

– Profesjonaliseringen har gått i en rivende utvikling i alle ledd, fra idéutvikling og frem til distribusjon og salg. Derfor utvikles det også utrolig mange gode ideer, også i alternative miljøer. Det blir veldig interessant og lærerikt å følge de kreative prosessene fra en litt annen vinkel enn jeg har vært vant med som filmprodusent, sier Vatn.

(Kilde: NFI)

MENY