«Frost 2» er nå sett av hele 342 815 besøkende på kino etter fem dager. Men også «Tunnelen» kan vise til godt besøk etter premieren i romjulen.
Det er distributøren Disney Norge som melder om den amerikanske filmens spektakulære åpningshelg som strekker seg over 5 dager. For en kinobransje som har beklaget seg over fraværet av norske blockbustere, er dette gode nyheter og vil bidra til at det samlede besøket ikke havner så langt bak fjoråret som bransjen fryktet.
Frozen 2 ble omfavnet av 112 000 besøkende på premieredagen, og står alene for en uforholdsmessig stor andel av julas kinobesøk. Og kanskje har de norske innslagene bidratt til ekstra interesse her hjemme: I likhet med den første Frozen-filmen har animasjonsfilmskaperne hentet inspirasjon fra samisk kultur og nordområdene. Disney har samarbeidet med Sametinget om en samiskspråklig versjon der også handlingen er tilrettelagt for det.
Blant de norske filmene er det ikke overraskende Tunnelen som går best på kino akkurat nå. Som en «blockbuster light» har den landet omtrent der man kunne forvente: den har ikke like store markedsmuskler eller profilerte skuespillere som Bølgen og Skjelvet hadde, ei heller samme grad av spesialeffekter. Men den kan vise til gode kritikker og mye medieomtale. Da er ikke 72 000 solgte billetter etter fem dager noe å klage over. Tunnelen er kanskje ikke den norske storfilmen kinoene hadde håpet på skulle bidra til å tangere fjorårets rekordhøye besøk på norske kinofilmer. Men som vi har vært inne på her på rushprint.no, er det kanskje urealistiske forventninger? (Oppdatering: Tunnelen har per 3.januar rundet 100 000 besøkende).
Maria Sødahls Håp har på sin side rundet 40 000 på kino i julen, og Snekker Andersen og Julenissen holder stand på en femteplass på kinotoppen.
Det er distributøren Disney Norge som melder om den amerikanske filmens spektakulære åpningshelg som strekker seg over 5 dager. For en kinobransje som har beklaget seg over fraværet av norske blockbustere, er dette gode nyheter og vil bidra til at det samlede besøket ikke havner så langt bak fjoråret som bransjen fryktet.
Frozen 2 ble omfavnet av 112 000 besøkende på premieredagen, og står alene for en uforholdsmessig stor andel av julas kinobesøk. Og kanskje har de norske innslagene bidratt til ekstra interesse her hjemme: I likhet med den første Frozen-filmen har animasjonsfilmskaperne hentet inspirasjon fra samisk kultur og nordområdene. Disney har samarbeidet med Sametinget om en samiskspråklig versjon der også handlingen er tilrettelagt for det.
Blant de norske filmene er det ikke overraskende Tunnelen som går best på kino akkurat nå. Som en «blockbuster light» har den landet omtrent der man kunne forvente: den har ikke like store markedsmuskler eller profilerte skuespillere som Bølgen og Skjelvet hadde, ei heller samme grad av spesialeffekter. Men den kan vise til gode kritikker og mye medieomtale. Da er ikke 72 000 solgte billetter etter fem dager noe å klage over. Tunnelen er kanskje ikke den norske storfilmen kinoene hadde håpet på skulle bidra til å tangere fjorårets rekordhøye besøk på norske kinofilmer. Men som vi har vært inne på her på rushprint.no, er det kanskje urealistiske forventninger? (Oppdatering: Tunnelen har per 3.januar rundet 100 000 besøkende).
Maria Sødahls Håp har på sin side rundet 40 000 på kino i julen, og Snekker Andersen og Julenissen holder stand på en femteplass på kinotoppen.