The Tower kaster seg inn i Oscar-oppløpet

The Tower kaster seg inn i Oscar-oppløpet

The Tower skal kjempe om en plass for å bli vurdert for en Oscar-nominasjon. Utfordringen blir å overbevise et miljø som er skeptisk til den palestinske frihetskampen.

Foto: Mats Grorud og Frode Søbstad med Hana Chamoun som gir stemme til den engelske versjonen

Mats Groruds The Tower er blant filmene som skal vises i Los Angeles i november for å bli vurdert som mulige kandidater til å komme gjennom nåløyet for en Oscarnominasjon. Det er 32 animasjonsfilmer fra hele verden som er funnet verdige til å bli vurdert – noe som er rekord i antall, melder Oscar-akademiet.

The Tower har fått oppmerksomhet ved å kombinere animasjon med en ganske mørk og kompleks tematikk som berører palestinske flyktningeskjebner gjennom flere generasjoner. Etter den internasjonale premieren under Annecy, verdens kanskje viktigste festival for animasjonsfilm, fulgte stort sett gode kritikker. Hollywood Reporter mente filmen var et verdig tilskudd til den spesielle ”sjangeren” av alvorstung animasjon som både Ari Folman’s Waltz With Bashir og Marjane Satrapi’s Persopolis har vært banebrytende eksponenter for.

Den store utfordringen blir å overbevise et filmmiljø i Hollywood som i hovedsak er ganske uforstående til den palestinske selvstendighetskampen, om at dette er en film som fortjener oppmerksomhet.

Det fremheves ofte at man mangler narrativer som viser det palestinske perspektivet på den nære felles og traumatiske historien med Israel. Vi kan jo håpe at animasjonen i The Tower vil virke som en såpass avvæpnende innpakning at de mest skeptiske senker guarden. Det har i hvert fall vært noe av intensjonen med å lage filmen som animasjonsfilm, kunne Grorud fortelle til Rushprint da filmen ble lansert i fjor.

– 2D-animasjonen tar for seg historiske sekvenser som ville vært vanskelig å iscenesette, fortalte Grorud til Rushprint. – Og noen av de historiske hendelsene, som massakrer i landsbyer i Palestina og barnedrap, kan fortelles i animasjon uten at det blir så blodig. Med animasjon kan vi fortelle noe som ellers ville vært vanskelig å vise.

Under forarbeidet til filmen tilbragte han tid i en palestinsk flyktningeleir, og filmen baserer seg på intervjuer og samtaler med flyktninger derfra.


Mer om The Tower:

Det er norske Tenk.tv som er hovedprodusent. Coprodusenter er svenske Cinenic Film AB ved Annika Hellstrøm og franske Les Contes Modernes ved Patrice Nezan. Filmen har et totalbudsjett på 18.394.344 kroner. Prosjektet har også mottatt støtte fra Eurimage, NFI og SFÌ.

Skuespillere: Romina Adl Kasravi, Mikhalis Koutsogiannakis, Aissa Maiga, Mohamed Bakri, Morad Hassan
Regi/manus: Mads Grorud
Produsenter: Frode Søbstad, Patrice Nezan, Laurent Versini, Annika Hellstrom
Filmfotografer: Sara Sponga, Nadine Buss
Klippere: Silje Nordseth, Karstein Meinich
Komponist: Nathanael Bergese
Art director: Rui Tenreiro
Animation supervisors: Pierre-Luc Granjon, Hefang Wei


The Tower kaster seg inn i Oscar-oppløpet

The Tower kaster seg inn i Oscar-oppløpet

The Tower skal kjempe om en plass for å bli vurdert for en Oscar-nominasjon. Utfordringen blir å overbevise et miljø som er skeptisk til den palestinske frihetskampen.

Foto: Mats Grorud og Frode Søbstad med Hana Chamoun som gir stemme til den engelske versjonen

Mats Groruds The Tower er blant filmene som skal vises i Los Angeles i november for å bli vurdert som mulige kandidater til å komme gjennom nåløyet for en Oscarnominasjon. Det er 32 animasjonsfilmer fra hele verden som er funnet verdige til å bli vurdert – noe som er rekord i antall, melder Oscar-akademiet.

The Tower har fått oppmerksomhet ved å kombinere animasjon med en ganske mørk og kompleks tematikk som berører palestinske flyktningeskjebner gjennom flere generasjoner. Etter den internasjonale premieren under Annecy, verdens kanskje viktigste festival for animasjonsfilm, fulgte stort sett gode kritikker. Hollywood Reporter mente filmen var et verdig tilskudd til den spesielle ”sjangeren” av alvorstung animasjon som både Ari Folman’s Waltz With Bashir og Marjane Satrapi’s Persopolis har vært banebrytende eksponenter for.

Den store utfordringen blir å overbevise et filmmiljø i Hollywood som i hovedsak er ganske uforstående til den palestinske selvstendighetskampen, om at dette er en film som fortjener oppmerksomhet.

Det fremheves ofte at man mangler narrativer som viser det palestinske perspektivet på den nære felles og traumatiske historien med Israel. Vi kan jo håpe at animasjonen i The Tower vil virke som en såpass avvæpnende innpakning at de mest skeptiske senker guarden. Det har i hvert fall vært noe av intensjonen med å lage filmen som animasjonsfilm, kunne Grorud fortelle til Rushprint da filmen ble lansert i fjor.

– 2D-animasjonen tar for seg historiske sekvenser som ville vært vanskelig å iscenesette, fortalte Grorud til Rushprint. – Og noen av de historiske hendelsene, som massakrer i landsbyer i Palestina og barnedrap, kan fortelles i animasjon uten at det blir så blodig. Med animasjon kan vi fortelle noe som ellers ville vært vanskelig å vise.

Under forarbeidet til filmen tilbragte han tid i en palestinsk flyktningeleir, og filmen baserer seg på intervjuer og samtaler med flyktninger derfra.


Mer om The Tower:

Det er norske Tenk.tv som er hovedprodusent. Coprodusenter er svenske Cinenic Film AB ved Annika Hellstrøm og franske Les Contes Modernes ved Patrice Nezan. Filmen har et totalbudsjett på 18.394.344 kroner. Prosjektet har også mottatt støtte fra Eurimage, NFI og SFÌ.

Skuespillere: Romina Adl Kasravi, Mikhalis Koutsogiannakis, Aissa Maiga, Mohamed Bakri, Morad Hassan
Regi/manus: Mads Grorud
Produsenter: Frode Søbstad, Patrice Nezan, Laurent Versini, Annika Hellstrom
Filmfotografer: Sara Sponga, Nadine Buss
Klippere: Silje Nordseth, Karstein Meinich
Komponist: Nathanael Bergese
Art director: Rui Tenreiro
Animation supervisors: Pierre-Luc Granjon, Hefang Wei


MENY