Maria Sødahls gripende relasjonsdrama, Sara Johnsen og Pål Sletaunes dramaserie om 22.juli og Pål Øies realistiske katastrofefilm, står på programmet under årets første Blått Lerret.
Blått Lerret er endelig tilbake – denne gangen på Vega Scene i Oslo. Årets første utgave kan by på tre dramaer som på hver sin måte utforsker grensene for hva mennesker kan makte under ekstreme omstendigheter.
Blant gjestene finner vi Maria Sødahl, Andrea Bræin Hovig og Thomas Robsam fra spillefilmen Håp; Pål Sletaune og Sara Johnsen vil fortelle om dramaserien 22.juli; mens Mikkel Bratt Silset og Kjersti Helen Rasmussen tar oss med inn i Tunnelen.
Det skjer i kveld, onsdag 30.oktober. Dørene åpner kl. 19:30. Programleder er Vanja Ødegård.
Blått Lerret skal som før være en faglig arena hvor man kan diskutere filmprosjekter og samtidig gi publikum en mulighet til å se og lære mer om norsk film. Arrangementet er et samarbeid mellom Vega Scene, Oslo Pix, Rushprint og Høyskolen Kristiania, og er støttet finansielt av NFI.
Det har gått ti år siden Maria Sødahls spillefilmdebut med Limbo, og noe av årsaken skyldes en kreftsykdom som på et tidspunkt rammet regissøren – og som det finnes selvbiografiske elementer fra i filmen.
Håp handler om Anja (Hovig) ”som midt i en aktiv karriere får en livstruende kreftdiagnose servert på lille julaften. Sammen med mannen Tomas (Skarsgård), deres tre barn, tre stebarn og sin egen far i en moderne storfamilie – kastes hun inn i en turbulent juleuke. En uke hvor sykdomsforløpet avdekker et skrantende forhold som setter en kjærlighetshistorie i sentrum av fortellingen”.
Sødahl er utdannet regissør fra Den danske filmskole. Før spillefilmdebuten med Limbo i 2010 (som hadde verdenspremiere i Montreal) laget hun en rekke prisbelønte kort- og novellefilmer, samt en dokumentar om lottomillionærer som ble sendt i hele i Norden.
PREMIERE: 22. november 2019 DRAMA 90 min REGISSØR Maria Sødahl MANUS Maria Sødahl FOTO Manuel Claro SKUESPILLERE Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård PRODUSENT Thomas Robsahm PRODUKSJONSSELSKAP Motlys AS DISTRIBUTØR SF Studios AS
«Noen av de sterkeste bildene har vi fått fra statister som var nær det som skjedde», kunne Sara Johnsen og Pål Sletaune fortelle til Rushprint om NRK-serien ”22.juli”.
De gjorde nøye research, og de ville skildre folk i reelle yrker. Som akutt-teamet på Ullevål som klarte å redde 30 av 31 pasientene som kom inn den dagen terroren rammet.
– Vi prøvde å forstå hvordan de jobba. Når vi spilte inn var vi der mange dager og øvde inn med leger og sykepleiere som hadde vært der da det skjedde. Vi gjorde det for å oppnå en dokumentarisk autensitet. Samtidig er utfordringen at det er en dramaserie, så vi må forenkle. Det er ikke en instruksjonsfilm, vi må gjøre det til noe som er visuelt virkningsfullt å se på.
Sletaune fortalte også om arbeidet med statistene – de som vanligvis pleier å være ”helt for jævlige” å holde styr på.
– Alle som jobber med statister vet jo at det er noe herk. At man sliter med å få de i troverdig spill. Her opplevde jeg at noen av de sterkeste bildene vi har fått er nettopp av statistene. Alle som var der hadde selv opplevelser fra det som skjedde den dagen, noe som gjorde at de raskt kom inn i emosjonene.
Serien er produsert av NRK Drama og får premiere på nyåret.
”Mens vinterstormen herjer i fjellet, og folk er på vei hjem til jul, bryter det ut en katastrofal tunnelbrann som stenger desperate reisende inne i et røykfylt inferno”.
– Tunnelen er et spenningsdrama, som skiller seg fra de tidligere spillefilmene mine, kunne Pål Øie nylig fortelle til Rushprint. – Både i sjanger, og ved å være en større produksjon med et større skuespillerensemble. Å stenge av en tunnel er ingen enkel sak, så det har vært mange produksjonsmessige utfordringer – men vi var en bra gjeng, og fikk det til.
– Det er rundt 60 tunneler mellom Bergen og mitt oppvekststed Stranda på Sunnmøre, så konseptet lå meg på en måte nært. Ideen om at noen er fanget i en tunnel var veldig tiltalende, et klassisk scenario med rom for mange ulike menneskelige reaksjoner. Det er en enkelhet i det, samtidig som fjellet også gir noen visuelle muligheter
Pål Øie er utdannet innen dokumentarfilm fra Høgskulen i Volda og fjernsynsproduksjon fra Universitetet i Bergen. Han er en erfaren regissør som har laget flere dokumentarfilmer og kortfilmer, men er kanskje mest kjent for filmene Villmark, Villmark 2 og Skjult. Pål Øie er medeier i Handmade Films In Norwegian Woods. Kjersti Helen Rasmussen er utdannet manusforfatter fra den danske filmskolen, og har skrevet manus til en rekke kortfilmer, reklamer og spillefilmer, blant annet Varg Veum Din til døden og Villmark 2 – også der med Pål Øie som regissør. Rasmussen er deleier, manusforfatter og utviklingsprodusent i Handmade Films in Norwegian Woods i Bergen.
PREMIERE 25. desember 2019 THRILLER 105 min REGISSØR Pål Øie MANUS Kjersti Helen Rasmussen FOTO Sjur Aarthun SKUESPILLERE Thorbjørn Harr, Lisa Carlehed, Ingvild Holthe Bygdnes PRODUSENTER John Einar Hagen og Einar Loftesnes PRODUKSJONSSELSKAP Nordisk Film Production AS DISTRIBUTØR Nordisk Film Distribusjon
Blått Lerret er endelig tilbake – denne gangen på Vega Scene i Oslo. Årets første utgave kan by på tre dramaer som på hver sin måte utforsker grensene for hva mennesker kan makte under ekstreme omstendigheter.
Blant gjestene finner vi Maria Sødahl, Andrea Bræin Hovig og Thomas Robsam fra spillefilmen Håp; Pål Sletaune og Sara Johnsen vil fortelle om dramaserien 22.juli; mens Mikkel Bratt Silset og Kjersti Helen Rasmussen tar oss med inn i Tunnelen.
Det skjer i kveld, onsdag 30.oktober. Dørene åpner kl. 19:30. Programleder er Vanja Ødegård.
Blått Lerret skal som før være en faglig arena hvor man kan diskutere filmprosjekter og samtidig gi publikum en mulighet til å se og lære mer om norsk film. Arrangementet er et samarbeid mellom Vega Scene, Oslo Pix, Rushprint og Høyskolen Kristiania, og er støttet finansielt av NFI.
Det har gått ti år siden Maria Sødahls spillefilmdebut med Limbo, og noe av årsaken skyldes en kreftsykdom som på et tidspunkt rammet regissøren – og som det finnes selvbiografiske elementer fra i filmen.
Håp handler om Anja (Hovig) ”som midt i en aktiv karriere får en livstruende kreftdiagnose servert på lille julaften. Sammen med mannen Tomas (Skarsgård), deres tre barn, tre stebarn og sin egen far i en moderne storfamilie – kastes hun inn i en turbulent juleuke. En uke hvor sykdomsforløpet avdekker et skrantende forhold som setter en kjærlighetshistorie i sentrum av fortellingen”.
Sødahl er utdannet regissør fra Den danske filmskole. Før spillefilmdebuten med Limbo i 2010 (som hadde verdenspremiere i Montreal) laget hun en rekke prisbelønte kort- og novellefilmer, samt en dokumentar om lottomillionærer som ble sendt i hele i Norden.
PREMIERE: 22. november 2019 DRAMA 90 min REGISSØR Maria Sødahl MANUS Maria Sødahl FOTO Manuel Claro SKUESPILLERE Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård PRODUSENT Thomas Robsahm PRODUKSJONSSELSKAP Motlys AS DISTRIBUTØR SF Studios AS
«Noen av de sterkeste bildene har vi fått fra statister som var nær det som skjedde», kunne Sara Johnsen og Pål Sletaune fortelle til Rushprint om NRK-serien ”22.juli”.
De gjorde nøye research, og de ville skildre folk i reelle yrker. Som akutt-teamet på Ullevål som klarte å redde 30 av 31 pasientene som kom inn den dagen terroren rammet.
– Vi prøvde å forstå hvordan de jobba. Når vi spilte inn var vi der mange dager og øvde inn med leger og sykepleiere som hadde vært der da det skjedde. Vi gjorde det for å oppnå en dokumentarisk autensitet. Samtidig er utfordringen at det er en dramaserie, så vi må forenkle. Det er ikke en instruksjonsfilm, vi må gjøre det til noe som er visuelt virkningsfullt å se på.
Sletaune fortalte også om arbeidet med statistene – de som vanligvis pleier å være ”helt for jævlige” å holde styr på.
– Alle som jobber med statister vet jo at det er noe herk. At man sliter med å få de i troverdig spill. Her opplevde jeg at noen av de sterkeste bildene vi har fått er nettopp av statistene. Alle som var der hadde selv opplevelser fra det som skjedde den dagen, noe som gjorde at de raskt kom inn i emosjonene.
Serien er produsert av NRK Drama og får premiere på nyåret.
”Mens vinterstormen herjer i fjellet, og folk er på vei hjem til jul, bryter det ut en katastrofal tunnelbrann som stenger desperate reisende inne i et røykfylt inferno”.
– Tunnelen er et spenningsdrama, som skiller seg fra de tidligere spillefilmene mine, kunne Pål Øie nylig fortelle til Rushprint. – Både i sjanger, og ved å være en større produksjon med et større skuespillerensemble. Å stenge av en tunnel er ingen enkel sak, så det har vært mange produksjonsmessige utfordringer – men vi var en bra gjeng, og fikk det til.
– Det er rundt 60 tunneler mellom Bergen og mitt oppvekststed Stranda på Sunnmøre, så konseptet lå meg på en måte nært. Ideen om at noen er fanget i en tunnel var veldig tiltalende, et klassisk scenario med rom for mange ulike menneskelige reaksjoner. Det er en enkelhet i det, samtidig som fjellet også gir noen visuelle muligheter
Pål Øie er utdannet innen dokumentarfilm fra Høgskulen i Volda og fjernsynsproduksjon fra Universitetet i Bergen. Han er en erfaren regissør som har laget flere dokumentarfilmer og kortfilmer, men er kanskje mest kjent for filmene Villmark, Villmark 2 og Skjult. Pål Øie er medeier i Handmade Films In Norwegian Woods. Kjersti Helen Rasmussen er utdannet manusforfatter fra den danske filmskolen, og har skrevet manus til en rekke kortfilmer, reklamer og spillefilmer, blant annet Varg Veum Din til døden og Villmark 2 – også der med Pål Øie som regissør. Rasmussen er deleier, manusforfatter og utviklingsprodusent i Handmade Films in Norwegian Woods i Bergen.
PREMIERE 25. desember 2019 THRILLER 105 min REGISSØR Pål Øie MANUS Kjersti Helen Rasmussen FOTO Sjur Aarthun SKUESPILLERE Thorbjørn Harr, Lisa Carlehed, Ingvild Holthe Bygdnes PRODUSENTER John Einar Hagen og Einar Loftesnes PRODUKSJONSSELSKAP Nordisk Film Production AS DISTRIBUTØR Nordisk Film Distribusjon