Jakob Ihre er tildelt Emmy-prisen for beste foto på HBO-serien «Chernobyl». Selv beskriver han serien som «noe mer enn bare en film eller serie”:
Foto: Jakob Ihre under opptakene til «Chernobyl» (foto av Liam Daniel)
Bare en uke etter at han ble tildelt Sue Gibson BSC Cinematography Award for sitt bidrag til HBO-serien Chernobyl, kunne Jakob Ihre i natt motta en Emmy for beste filmfoto for samme serien. Han fikk den for episoden ”Please Remain Calm”.
Chernobyl kunne hente hjem hele sju Emmypriser innen Creative Arts Emmys – en kategori innen Emmyprisene som anerkjenner de mer teknisk orienterte fagområdene. Som i de øvrige kategoriene som ble offentliggjort i juli (og deles ut 22.september) var det altså Game of Thrones (også den av HBO) som dominerte innen flest kategorier med til sammen ti priser.
Jakob Ihre er født i Sverige og er mest kjent for å sine bidrag til Joachim Triers filmer. Da Rushprint intervjuet Ihre om Chernobyl beskrev han det som ”noe mer enn bare en film eller serie”:
– Da jeg hadde lest manuset og fikk muligheten til å være med på dette prosjektet, følte jeg et stort ansvar for at det skulle realiseres på en så bra måte som mulig. Det gjør man for så vidt på hvert prosjekt man jobber med, men her handlet det også om å skape et dokument for omverdenen, for å informere om menneskehetens største selvforskyldte katastrofe og hedre de innblandede. Det var på et vis noe mer enn bare en film eller en serie.
Ihre var fotograf på samtlige episoder av miniserien.
– Regissør Johan Renck og jeg hadde snakket i flere år om å gjøre noe sammen, men lykkes aldri helt med å få datoene til å passe. Så jobbet jeg på et prosjekt som plutselig havarerte, og måtte reise hjem. Da ringte Johan og lurte på om jeg ville lese manuset til Chernobyl. Hadde det ikke vært for at prosjektet jeg hadde jobbet på lenge ble skrinlagt, ville jeg ikke ha vært tilgjengelig, forteller Ihre.
– Framfor alt var det et utrolig sterkt manus, sier Ihre om hva som appellerte til ham ved prosjektet. – Til tross for at det er svært nøyaktig på hva som faktisk hendte, var det en «page turner». Manuset var usedvanlig spennende og velskrevet, samtidig som det hadde en tyngde – både litterært sett, og naturligvis på grunn av temaet i seg selv.
Foto: Jakob Ihre under opptakene til «Chernobyl» (foto av Liam Daniel)
Bare en uke etter at han ble tildelt Sue Gibson BSC Cinematography Award for sitt bidrag til HBO-serien Chernobyl, kunne Jakob Ihre i natt motta en Emmy for beste filmfoto for samme serien. Han fikk den for episoden ”Please Remain Calm”.
Chernobyl kunne hente hjem hele sju Emmypriser innen Creative Arts Emmys – en kategori innen Emmyprisene som anerkjenner de mer teknisk orienterte fagområdene. Som i de øvrige kategoriene som ble offentliggjort i juli (og deles ut 22.september) var det altså Game of Thrones (også den av HBO) som dominerte innen flest kategorier med til sammen ti priser.
Jakob Ihre er født i Sverige og er mest kjent for å sine bidrag til Joachim Triers filmer. Da Rushprint intervjuet Ihre om Chernobyl beskrev han det som ”noe mer enn bare en film eller serie”:
– Da jeg hadde lest manuset og fikk muligheten til å være med på dette prosjektet, følte jeg et stort ansvar for at det skulle realiseres på en så bra måte som mulig. Det gjør man for så vidt på hvert prosjekt man jobber med, men her handlet det også om å skape et dokument for omverdenen, for å informere om menneskehetens største selvforskyldte katastrofe og hedre de innblandede. Det var på et vis noe mer enn bare en film eller en serie.
Ihre var fotograf på samtlige episoder av miniserien.
– Regissør Johan Renck og jeg hadde snakket i flere år om å gjøre noe sammen, men lykkes aldri helt med å få datoene til å passe. Så jobbet jeg på et prosjekt som plutselig havarerte, og måtte reise hjem. Da ringte Johan og lurte på om jeg ville lese manuset til Chernobyl. Hadde det ikke vært for at prosjektet jeg hadde jobbet på lenge ble skrinlagt, ville jeg ikke ha vært tilgjengelig, forteller Ihre.
– Framfor alt var det et utrolig sterkt manus, sier Ihre om hva som appellerte til ham ved prosjektet. – Til tross for at det er svært nøyaktig på hva som faktisk hendte, var det en «page turner». Manuset var usedvanlig spennende og velskrevet, samtidig som det hadde en tyngde – både litterært sett, og naturligvis på grunn av temaet i seg selv.