Filmfotograf Jakob Ihre er tildelt Sue Gibson BSC Cinematography Award for sitt bidrag til HBO-serien «Chernobyl».
Foto av Jakob Ihre fra settet på «Chernobyl»
Sue Gibson BSC Cinematography Award er en pris som deles ut av The National Film and Television School (NFTS) i London. Det er kun de som har gått på NFTS som kan bli nominert til denne hedersprisen, og vinneren må ”ha bidratt til å fremme filmfotografiet på en betydningsfull måte», som det heter i retningslinjene.
Sue Gibson var det første kvinnelige medlemmet av British Society of Cinematographers og ble den første kvinnelige lederen av foreningen i 2008. Prisen ble stiftet etter hennes død i 2016, og ble for første gang delt ut i for to år siden til danske Charlotte Bruus Christensen.
Blant de andre nominerte i år var John Lee for BBC-serien Bodyguard; Jannicke Mikkelsen for VR-installasjonen The Lunar Window; Natasha Braier for Gloria Bell og Edu Grau for Quién Te Cantará. Ihre var også nominert i fjor, for sitt foto på Thelma, men måtte se seg slått av legenden Roger Deakins for hans arbeid på Blade Runner.
I sin takketale sa Ihre at prisen ”slår en hvilken som helst annen fotopris. Det var på NFTS at min reise begynte, og jeg opplever det som at jeg kommer inn fra kulden og hjem til en omsorgsfull forelder”.
Da Rushprint intervjuet Ihre om Chernobyl beskrev han det som ”noe mer enn bare en film eller serie”:
– Da jeg hadde lest manuset og fikk muligheten til å være med på dette prosjektet, følte jeg et stort ansvar for at det skulle realiseres på en så bra måte som mulig. Det gjør man for så vidt på hvert prosjekt man jobber med, men her handlet det også om å skape et dokument for omverdenen, for å informere om menneskehetens største selvforskyldte katastrofe og hedre de innblandede. Det var på et vis noe mer enn bare en film eller en serie.
Ihre var fotograf på samtlige episoder av miniserien.
– Regissør Johan Renck og jeg hadde snakket i flere år om å gjøre noe sammen, men lykkes aldri helt med å få datoene til å passe. Så jobbet jeg på et prosjekt som plutselig havarerte, og måtte reise hjem. Da ringte Johan og lurte på om jeg ville lese manuset til Chernobyl. Hadde det ikke vært for at prosjektet jeg hadde jobbet på lenge ble skrinlagt, ville jeg ikke ha vært tilgjengelig, forteller Ihre.
– Framfor alt var det et utrolig sterkt manus, sier Ihre om hva som appellerte til ham ved prosjektet. – Til tross for at det er svært nøyaktig på hva som faktisk hendte, var det en «page turner». Manuset var usedvanlig spennende og velskrevet, samtidig som det hadde en tyngde – både litterært sett, og naturligvis på grunn av temaet i seg selv.
Foto av Jakob Ihre fra settet på «Chernobyl»
Sue Gibson BSC Cinematography Award er en pris som deles ut av The National Film and Television School (NFTS) i London. Det er kun de som har gått på NFTS som kan bli nominert til denne hedersprisen, og vinneren må ”ha bidratt til å fremme filmfotografiet på en betydningsfull måte», som det heter i retningslinjene.
Sue Gibson var det første kvinnelige medlemmet av British Society of Cinematographers og ble den første kvinnelige lederen av foreningen i 2008. Prisen ble stiftet etter hennes død i 2016, og ble for første gang delt ut i for to år siden til danske Charlotte Bruus Christensen.
Blant de andre nominerte i år var John Lee for BBC-serien Bodyguard; Jannicke Mikkelsen for VR-installasjonen The Lunar Window; Natasha Braier for Gloria Bell og Edu Grau for Quién Te Cantará. Ihre var også nominert i fjor, for sitt foto på Thelma, men måtte se seg slått av legenden Roger Deakins for hans arbeid på Blade Runner.
I sin takketale sa Ihre at prisen ”slår en hvilken som helst annen fotopris. Det var på NFTS at min reise begynte, og jeg opplever det som at jeg kommer inn fra kulden og hjem til en omsorgsfull forelder”.
Da Rushprint intervjuet Ihre om Chernobyl beskrev han det som ”noe mer enn bare en film eller serie”:
– Da jeg hadde lest manuset og fikk muligheten til å være med på dette prosjektet, følte jeg et stort ansvar for at det skulle realiseres på en så bra måte som mulig. Det gjør man for så vidt på hvert prosjekt man jobber med, men her handlet det også om å skape et dokument for omverdenen, for å informere om menneskehetens største selvforskyldte katastrofe og hedre de innblandede. Det var på et vis noe mer enn bare en film eller en serie.
Ihre var fotograf på samtlige episoder av miniserien.
– Regissør Johan Renck og jeg hadde snakket i flere år om å gjøre noe sammen, men lykkes aldri helt med å få datoene til å passe. Så jobbet jeg på et prosjekt som plutselig havarerte, og måtte reise hjem. Da ringte Johan og lurte på om jeg ville lese manuset til Chernobyl. Hadde det ikke vært for at prosjektet jeg hadde jobbet på lenge ble skrinlagt, ville jeg ikke ha vært tilgjengelig, forteller Ihre.
– Framfor alt var det et utrolig sterkt manus, sier Ihre om hva som appellerte til ham ved prosjektet. – Til tross for at det er svært nøyaktig på hva som faktisk hendte, var det en «page turner». Manuset var usedvanlig spennende og velskrevet, samtidig som det hadde en tyngde – både litterært sett, og naturligvis på grunn av temaet i seg selv.