– Vi vil fjerne skammen

– Vi vil fjerne skammen

– Vi ønsker med serien å fjerne skammen som er påført jenter som uønsket har fått distribuert nakenbilder av seg selv. Den skammen er helt feilplassert, sier serieskaper Erika Calmeyer og produsent Nina M. Barbosa Blad om NRK-serien ”Nudes”, som er kjøpt opp av BBC og får norsk premiere i september.

Fra venstre; Sorya Kim Thach, Lena Reinhardtsen, Johanne Regine Svendsberget, Nora Mæsel Syvertsen (Foto: Jørgen Klüver)

Det er klar tale fra serieskaper og regissør Erika Calmeyer og produsent Nina M. Barbosa Blad som sammen med regissør Liv Joelle Barbosa Blad står bak ungdomsserien Nudes. Serien tar for seg nakenbilder og film på avveie, en tematikk med mange berøringspunkter i vår samtid. I serien møter vi  Sofia (16) og Axel som ”har sex på ein fest, og neste dag sirkulerer ein film av dei rundt på skulen. Kven var det eigentleg som filma? Sofia (16), Viktor (18) og Ada (14) står med dette  i si første livskrise. På kvar sin måte prøver dei å vinne tilbake kontrollen når nakenbilde av dei blir spreidd” (Sitat: NRK).

Serien ble vist under Den norske filmfestivalen i Haugesund, og får premiere på NRK 22. september. Serien er produsert av NRK P3 og Barbosa Film, med regi av Calmeyer og Liv Joelle Barbosa Blad. Rushprint møtte Calmeyer og Nina Barbosa Blad under innspurten foran premieren, og de hadde gode nyheter: BBC har kjøpt serien, på originalspråket, og den profilerte franske salgsagenten Wild Bunch er kommet med på laget.

Serien handler om uønsket spredning av nakenbilder og film. Hvordan oppstod idéen?

Erika: Idéen startet ved at jeg gjorde en dokumentarfilm for P3 og intervjuet en fyr som var aktiv på et delingsforum for nakenbilder av jenter – som ikke ville være der. Han fortalte hvordan de kunne hacke jenters mobiler. Hvordan forskjellige jenter var forskjellige valutaer. De delte bilder med fullt navn og telefonnummer. Jeg ble ganske rystet og opplevde at her er noe vi må snakke om. Så gikk jeg til Nina og Liv. De kicket på det umiddelbart og vi begynte å grave i tematikken. Det fantes ikke én enkelt historie, men mange. Vi ville fortelle om denne tematikken fra forskjellige vinkler. Det var sånn denne idéen om en antologiserie oppstod. Vi følger forskjellige karakterer som har hver sin avsluttende historie. Samtidig er de bundet sammen av at de alle opplever spredning av nakenbilder.

Liv Joelle Barbosa Blad, Nina M. Barbosa Blad og Erika Calmeyer (Foto: Øyvind Pettersen)

Hva slags research har dere gjort?

Erika: Det føles som vi har vært overalt. Vi har snakket med ungdom på ungdomsskolen for å høre om hvordan de opplever tematikken og hva de tenker. Vi har gjort dybdeintervjuer, lest forsknings- og masteroppgaver. Så har vi snakket med fagfolk som politi og andre. Vi har pratet med unge som har opplevd dette selv. Mange ”kjenner noen” som har opplevd dette og forteller.

Nina: Da Erika kom til oss skjønte vi ganske fort at vi ønsket å dekke hele landet. De tre historiene la vi til ganske ulike steder av landet, som Kristiansand, Bærum og den lille bygda Vikhamar i Trøndelag.

Hvilken tidslinje har dere hatt?

Nina: Vi gikk ganske raskt til NRK P3 som fort ble veldig gira. Vi har etter utviklingsarbeidet jobbet med NRK P3 som hovedprodusent rundt et og et halvt år. Barbosa film har jobbet med prosjektet i snart 2,5 år.

Hvordan har det  vært for dere som et relativt nyetablert filmselskap å samarbeide med en så tung aktør som NRK?

Erika: Kreativt har det vært kjempefint. Samarbeidet med eksekutiv produsent fra NRK P3,  Melike Leblebicioglu, har vært utrolig flott. NRK tente fra starten på å lage samme type serie som oss – vi delte den samme visjonen. Vi var redd for å gå til andre kanaler  fordi de kunne være mer opptatt av det pirrende, seksuelle og dramatiske. Vi hadde mye på hjertet og fikk mye tillit og støtte.

Still fra serien (Foto: Jørgen Klüver) Anna Storeng Frøseth (ep. 7-9)

Gå bak overskriftene

I en sånn type tematikk der det fort kan tippe mot det sensasjonelle, hvilke retningslinjer har dere hatt?

Erika: Vi ville lage serien fordi vi ville bak overskriftene i VG og Dagbladet og skildre hvordan det er å være menneske i en sånn situasjon. Vi har forsøkt å skape empati, forståelse og skildre de ulike dilemmaene man havner i.

Nina: Vi har vært opptatt av formen, at det ikke er en dokumentar og at vi ikke vil være med på å sensasjonalisere seksualiteten. Vi har alltid hatt et fokus på at vi har et samfunnsansvar. Vi bryr oss om disse historiene vi løfter frem. Det har vært jevnt over en drivkraft blant de involverte.

Erika: Vi hadde et åpenbart dilemma: Det handler om spredning av nakenbilder, men vi  har ikke ønsket å publisere nakenbilder av 16-åringer for å illustrere det. Vi vil at publikum skal skjønne hva karakterene står i, at de skal forestille seg det. Det gjør det bare sterkere. Det handler ikke om hva som er en-til-en på det opptaket, men hvordan de eksponerte opplever situasjonen.

Barbosa film er et erklært feministisk produksjonsselskap. Hvordan speiles dette perspektivet i deres fronting av tematikken?

Nina: Det har vært viktig for oss å fjerne skammen som har blitt påført kvinner eller jenter som har fått distribuert nakenbilder av seg selv på uønskede måter. Den skammen synes vi er helt feilplassert. Noen unge mennesker synes det er spennende å utforske seksualiteten sin på teknologiske plattformer. De sender et bilde til noen de flørter med eller er sammen med. Det synes ikke vi burde være skambelagt. Vi vil være med på å flytte skammen der vi synes den fortjener å være – hos de som sender videre uten samtykke. Det feministiske perspektivet gjenspeiles også gjennom hvem som forteller denne historien. Liv og Erika på regi er unge damer som veldig lett kan kjenne seg igjen i situasjonene som disse unge karakterene går igjennom. Og de har et eget blikk.

Stigmatiseringen i Nudes er ulik for kjønnene?

Erika: Det er noe som kommer fra disse ungdommen vi har snakket med. At dette dessverre er et kjønnsrollemønster. Det at jenta blir kalt hore, mens gutten kommer lett unna eller får en high five. Det er absolutt ikke sånn for alle nødvendigvis. Men det er den gjennomgående tendensen vi ser når vi snakker med ungdom. Det er derfor vi har skildret det sånn.

Hvordan ønsker dere å påvirke med en tv-serie?

Erika: Gjennom det å vise empati og forståelse for hvordan dette kan skje. At man får publikum til å gjennomleve hva disse karakterene går igjennom. Det er mange utfordringer for gutta også – fremfor alt det å tørre å si fra når det skjer noe. Det er ikke en tematikk som er forbeholdt jenter.

Nina: Men det er veldig strenge kjønnsroller blant denne unge generasjonen og det er mye skam knyttet til unge jenters seksualitet, dessverre. Og dette er helt annerledes for gutter.

Still fra serien (Foto: Torbjørn Sundal Holen) f.v. Kjetil Jore, Tord Kinge og Birk Bjellvåg (ep. 4-6)

Å påvirke seeren

Hvordan har dere tenkt om det helhetlige visuelle uttrykket?

Erika: Vi har ønsket å skille de tre delene fra hverandre. At formen skulle komme ut fra den karakteren vi skildret. Det blir ikke det samme universet for Ada, som bor i ei veldig lita bygd og aldri har kyssa noen før, som for Viktor som er russepresident i Bærum. Vi benytter hans miljø og hans temperament for å fargelegge historien og gi den et annet uttrykk enn Adas historie. Så har vi hatt en komponist på hele sesongen. Noe som gir en helhet. Vi har vært veldig tydelige på at serien skulle være et spenningsdrevet ungdomsserie.

Dere blander proffe opptak med mobilopptak, er det gjennomgående?

Erika: Nei, det er forskjellig fra bolk til bolk. Også lyssetting og hvor kamera er i forhold til karakteren.

Hva er lanseringsstrategien videre med Nudes?

Nina: Vi er jo veldig heldige som samarbeider med staben på NRK P3 som har enorm erfaring med målgruppen og tenåringer generelt. De er i aktiv kontakt med den på sosiale medier.

Hvis dere kunne sette dere et mest mulig hårete mål for serien. Hva ville det være?

Erika: Å skape en forandring, sånn at hvis noen har fått et sånt bilde på mobilen så tenker de seg om, og ikke bare videresender. Selv om de ikke har noe forhold til vedkomende på bildet. Å skape en holdningsendring, slik at folk må tvinges til å ta ansvar, selv om det ikke er de som i utgangspunktet har delt bildet.

Nina: Og så har vi har en gladnyhet vi gjerne vil dele: Wild Bunch TV er blitt seriens salgsagent. De har begynt med serier også. Flere gode tilbakemeldinger har kommet fra mange land. De er veldig interessert på grunn av tematikken. Og en av de første salgene er faktisk til BBC Three, som den første ikke-engelskspråklige serien på kanalen noensinne! Det at folk vil ha vår original og ikke lage remake, det varmer. Det er rift etter gode ungdomsserier for tiden. Da kan også budskapet nå bredt ut!

Serieskaperne og regi av serien på hver sine episoder f.v. Liv Joelle Barbosa Blad (ep. 1-3 og 7-9) og Erika Calmeyer (ep. 4-6) (Foto: Øyvind Pettersen)

– Vi vil fjerne skammen

– Vi vil fjerne skammen

– Vi ønsker med serien å fjerne skammen som er påført jenter som uønsket har fått distribuert nakenbilder av seg selv. Den skammen er helt feilplassert, sier serieskaper Erika Calmeyer og produsent Nina M. Barbosa Blad om NRK-serien ”Nudes”, som er kjøpt opp av BBC og får norsk premiere i september.

Fra venstre; Sorya Kim Thach, Lena Reinhardtsen, Johanne Regine Svendsberget, Nora Mæsel Syvertsen (Foto: Jørgen Klüver)

Det er klar tale fra serieskaper og regissør Erika Calmeyer og produsent Nina M. Barbosa Blad som sammen med regissør Liv Joelle Barbosa Blad står bak ungdomsserien Nudes. Serien tar for seg nakenbilder og film på avveie, en tematikk med mange berøringspunkter i vår samtid. I serien møter vi  Sofia (16) og Axel som ”har sex på ein fest, og neste dag sirkulerer ein film av dei rundt på skulen. Kven var det eigentleg som filma? Sofia (16), Viktor (18) og Ada (14) står med dette  i si første livskrise. På kvar sin måte prøver dei å vinne tilbake kontrollen når nakenbilde av dei blir spreidd” (Sitat: NRK).

Serien ble vist under Den norske filmfestivalen i Haugesund, og får premiere på NRK 22. september. Serien er produsert av NRK P3 og Barbosa Film, med regi av Calmeyer og Liv Joelle Barbosa Blad. Rushprint møtte Calmeyer og Nina Barbosa Blad under innspurten foran premieren, og de hadde gode nyheter: BBC har kjøpt serien, på originalspråket, og den profilerte franske salgsagenten Wild Bunch er kommet med på laget.

Serien handler om uønsket spredning av nakenbilder og film. Hvordan oppstod idéen?

Erika: Idéen startet ved at jeg gjorde en dokumentarfilm for P3 og intervjuet en fyr som var aktiv på et delingsforum for nakenbilder av jenter – som ikke ville være der. Han fortalte hvordan de kunne hacke jenters mobiler. Hvordan forskjellige jenter var forskjellige valutaer. De delte bilder med fullt navn og telefonnummer. Jeg ble ganske rystet og opplevde at her er noe vi må snakke om. Så gikk jeg til Nina og Liv. De kicket på det umiddelbart og vi begynte å grave i tematikken. Det fantes ikke én enkelt historie, men mange. Vi ville fortelle om denne tematikken fra forskjellige vinkler. Det var sånn denne idéen om en antologiserie oppstod. Vi følger forskjellige karakterer som har hver sin avsluttende historie. Samtidig er de bundet sammen av at de alle opplever spredning av nakenbilder.

Liv Joelle Barbosa Blad, Nina M. Barbosa Blad og Erika Calmeyer (Foto: Øyvind Pettersen)

Hva slags research har dere gjort?

Erika: Det føles som vi har vært overalt. Vi har snakket med ungdom på ungdomsskolen for å høre om hvordan de opplever tematikken og hva de tenker. Vi har gjort dybdeintervjuer, lest forsknings- og masteroppgaver. Så har vi snakket med fagfolk som politi og andre. Vi har pratet med unge som har opplevd dette selv. Mange ”kjenner noen” som har opplevd dette og forteller.

Nina: Da Erika kom til oss skjønte vi ganske fort at vi ønsket å dekke hele landet. De tre historiene la vi til ganske ulike steder av landet, som Kristiansand, Bærum og den lille bygda Vikhamar i Trøndelag.

Hvilken tidslinje har dere hatt?

Nina: Vi gikk ganske raskt til NRK P3 som fort ble veldig gira. Vi har etter utviklingsarbeidet jobbet med NRK P3 som hovedprodusent rundt et og et halvt år. Barbosa film har jobbet med prosjektet i snart 2,5 år.

Hvordan har det  vært for dere som et relativt nyetablert filmselskap å samarbeide med en så tung aktør som NRK?

Erika: Kreativt har det vært kjempefint. Samarbeidet med eksekutiv produsent fra NRK P3,  Melike Leblebicioglu, har vært utrolig flott. NRK tente fra starten på å lage samme type serie som oss – vi delte den samme visjonen. Vi var redd for å gå til andre kanaler  fordi de kunne være mer opptatt av det pirrende, seksuelle og dramatiske. Vi hadde mye på hjertet og fikk mye tillit og støtte.

Still fra serien (Foto: Jørgen Klüver) Anna Storeng Frøseth (ep. 7-9)

Gå bak overskriftene

I en sånn type tematikk der det fort kan tippe mot det sensasjonelle, hvilke retningslinjer har dere hatt?

Erika: Vi ville lage serien fordi vi ville bak overskriftene i VG og Dagbladet og skildre hvordan det er å være menneske i en sånn situasjon. Vi har forsøkt å skape empati, forståelse og skildre de ulike dilemmaene man havner i.

Nina: Vi har vært opptatt av formen, at det ikke er en dokumentar og at vi ikke vil være med på å sensasjonalisere seksualiteten. Vi har alltid hatt et fokus på at vi har et samfunnsansvar. Vi bryr oss om disse historiene vi løfter frem. Det har vært jevnt over en drivkraft blant de involverte.

Erika: Vi hadde et åpenbart dilemma: Det handler om spredning av nakenbilder, men vi  har ikke ønsket å publisere nakenbilder av 16-åringer for å illustrere det. Vi vil at publikum skal skjønne hva karakterene står i, at de skal forestille seg det. Det gjør det bare sterkere. Det handler ikke om hva som er en-til-en på det opptaket, men hvordan de eksponerte opplever situasjonen.

Barbosa film er et erklært feministisk produksjonsselskap. Hvordan speiles dette perspektivet i deres fronting av tematikken?

Nina: Det har vært viktig for oss å fjerne skammen som har blitt påført kvinner eller jenter som har fått distribuert nakenbilder av seg selv på uønskede måter. Den skammen synes vi er helt feilplassert. Noen unge mennesker synes det er spennende å utforske seksualiteten sin på teknologiske plattformer. De sender et bilde til noen de flørter med eller er sammen med. Det synes ikke vi burde være skambelagt. Vi vil være med på å flytte skammen der vi synes den fortjener å være – hos de som sender videre uten samtykke. Det feministiske perspektivet gjenspeiles også gjennom hvem som forteller denne historien. Liv og Erika på regi er unge damer som veldig lett kan kjenne seg igjen i situasjonene som disse unge karakterene går igjennom. Og de har et eget blikk.

Stigmatiseringen i Nudes er ulik for kjønnene?

Erika: Det er noe som kommer fra disse ungdommen vi har snakket med. At dette dessverre er et kjønnsrollemønster. Det at jenta blir kalt hore, mens gutten kommer lett unna eller får en high five. Det er absolutt ikke sånn for alle nødvendigvis. Men det er den gjennomgående tendensen vi ser når vi snakker med ungdom. Det er derfor vi har skildret det sånn.

Hvordan ønsker dere å påvirke med en tv-serie?

Erika: Gjennom det å vise empati og forståelse for hvordan dette kan skje. At man får publikum til å gjennomleve hva disse karakterene går igjennom. Det er mange utfordringer for gutta også – fremfor alt det å tørre å si fra når det skjer noe. Det er ikke en tematikk som er forbeholdt jenter.

Nina: Men det er veldig strenge kjønnsroller blant denne unge generasjonen og det er mye skam knyttet til unge jenters seksualitet, dessverre. Og dette er helt annerledes for gutter.

Still fra serien (Foto: Torbjørn Sundal Holen) f.v. Kjetil Jore, Tord Kinge og Birk Bjellvåg (ep. 4-6)

Å påvirke seeren

Hvordan har dere tenkt om det helhetlige visuelle uttrykket?

Erika: Vi har ønsket å skille de tre delene fra hverandre. At formen skulle komme ut fra den karakteren vi skildret. Det blir ikke det samme universet for Ada, som bor i ei veldig lita bygd og aldri har kyssa noen før, som for Viktor som er russepresident i Bærum. Vi benytter hans miljø og hans temperament for å fargelegge historien og gi den et annet uttrykk enn Adas historie. Så har vi hatt en komponist på hele sesongen. Noe som gir en helhet. Vi har vært veldig tydelige på at serien skulle være et spenningsdrevet ungdomsserie.

Dere blander proffe opptak med mobilopptak, er det gjennomgående?

Erika: Nei, det er forskjellig fra bolk til bolk. Også lyssetting og hvor kamera er i forhold til karakteren.

Hva er lanseringsstrategien videre med Nudes?

Nina: Vi er jo veldig heldige som samarbeider med staben på NRK P3 som har enorm erfaring med målgruppen og tenåringer generelt. De er i aktiv kontakt med den på sosiale medier.

Hvis dere kunne sette dere et mest mulig hårete mål for serien. Hva ville det være?

Erika: Å skape en forandring, sånn at hvis noen har fått et sånt bilde på mobilen så tenker de seg om, og ikke bare videresender. Selv om de ikke har noe forhold til vedkomende på bildet. Å skape en holdningsendring, slik at folk må tvinges til å ta ansvar, selv om det ikke er de som i utgangspunktet har delt bildet.

Nina: Og så har vi har en gladnyhet vi gjerne vil dele: Wild Bunch TV er blitt seriens salgsagent. De har begynt med serier også. Flere gode tilbakemeldinger har kommet fra mange land. De er veldig interessert på grunn av tematikken. Og en av de første salgene er faktisk til BBC Three, som den første ikke-engelskspråklige serien på kanalen noensinne! Det at folk vil ha vår original og ikke lage remake, det varmer. Det er rift etter gode ungdomsserier for tiden. Da kan også budskapet nå bredt ut!

Serieskaperne og regi av serien på hver sine episoder f.v. Liv Joelle Barbosa Blad (ep. 1-3 og 7-9) og Erika Calmeyer (ep. 4-6) (Foto: Øyvind Pettersen)

MENY