Kortfilmfestivalens konkurranseprogram 2019

Kortfilmfestivalens konkurranseprogram 2019

Kortfilmfestivalens forhåndsjuryer for kortfilm, kortdokumentar og musikkvideo har tatt sine valg, og programmet ble presentert i dag. Her kan du få oversikt over filmene og juryenes begrunnelser.

Forhåndskomitéen for hovedkonkurransen Norsk Kort skriver følgende i sin begrunnelse:

“Valget er tatt; årets program består av 42 kortfilmer satt sammen etter en lang og grundig prosess. Vi har diskutert og sett hver og én av de 234 påmeldte filmene – det er nesten 50 timer levende bilder av alle slag fra hele landet. I forhåndsjuryen har vi ikke vært enige om alt, men så har det også vært viktig å bli enige om nettopp det. Vi kunne fint hatt et dobbelt så langt program og det er mange filmer vi har sagt nei til med tungt hjerte eller som en annen jury ville ha prioritert, sånn er det. Vi må også nevne at konkurransen blir særs hard blant de lengre filmene – det er nemlig ganske mange av dem og de tar stor plass i programmeringen. 4 av 5 påmeldte filmer kommer altså ikke gjennom nåløyet, det gjør også Grimstad til en gjev festival. Vi takker for alle bidrag og gratulerer til de som får ta del i årets utgave av Kortfilmfestivalen.”

(Juryen har bestått av Torunn Nyen, Siw Angell-Olsen og Magnus Mork).

De utvalgte filmene for Norsk Kort:

All that space between usSimone Hooymans   Chronos André Chrocron . De hensynsløseRikke Gregersen . Det kan fortsatt hende vi ikke kommer noen veiHåkon Anton Olavsen . Diastole Alexander Brucki . Dine føtter på mine øyneRebecca Figenschau . EllaTommy Naess . En ny reise Odd Magnus Grimeland . FarseRobin Jensen . Fun factoryEven Hafnor og Lisa Brooke Hansen . GjemselMarlene Emilie Lyngstad . Half dogKardo Mansur . Hold PustenMargareta F A Orkan . Hold rundt megAgnese Laizane . HÆSTKUKAasne Vaa Greibrokk . I Trondheim boddeKhaleel Etwebi . Inne i, foran og bak en sky – Io Sivertsen . InnstrålingMichael Mellemløkken Renjo og Erik Fernandez Lundberg . IvoChristina Lande . JaktGjertrud Maria Bergaust . Knus megIrasj Asanti . Moonjump Lasse Holdhus . njoukcamatMarja Bål Nango . Perler på hønaKaren Gravås . PlasthudAdam Kjær . Rising waterNiels Windfeldt . Rolf Isak & LilleguttDr. Galle Schnabel . RosalinaFredrik Hana . SafiyyahMattis Goksøyr . SangfuglSimon Tillaas . Saras intime betroelserEmilie Blichfeldt . Satans barnThea Hvistendahl . SettJostein Venås . She-packFanny Ovesen . Slik ting enderAnna Fredrikke Bjerke . SportegnIngvild Søderlind . Standing still Farhad Kalantary . The ManchadorKaveh Tehrani . Ting er ikke på ordentligHanne Nilsen Nygaard . To Plant a FlagBobbie Peers . TåkeInger Lise Hansen . Ute av kontekstDet Sporadiske Filmkollektivet . Øye i det høyeLisa Enes


Musikkvideo:

Juryen for musikkvideo sier dette om sitt utvalg:

«Den norske musikkvideoen vil tilbake til naturen. Det er en tendens mange av de sekstién bidragene til årets Filmfestival deler. Det er formsterke musikkvideoer skutt analogt, som bruker nordiske tablåer og pittoreske naturlandskap for å sette bilde til dagens musikk. Vi ser regissører og artister som er opptatt av og selvsikre nok til å rendyrke den gode ideen, og at små budsjetter ikke står i veien for å skape stor magi. Gjennomgående er en nostalgisk åtti- og nittitallsestetikk, med klare referanser til fordums horrorfilmer. Representasjon later også til å vært viktig element for mange av årets skapere, som ikke lar seg kue av en konservativ og tradisjonell idé om hvem – eller hva som kan forelske seg i hverandre. Men i en tid hvor alle kan filme med mobiltelefoner, forventes det at musikkvideoer viser et høyt ambisjonsnivå når det kommer til historiefortelling og visuelle grep. I år som i fjor, savner forhåndsjuryen en større vilje til å ta sjanser og til å begå nyskapende krumspring. Forhåndsjuryen har også bitt seg merke i en letthet som preger mange av videoene. Ofte formaner videoene «form over innhold». Det signaliserer at den norske musikkvideoen føler et mindre ansvar for å dvele ved de store politiske- og samfunnsmessig påtrengende spørsmålene, eller til å delta i en samtale om noe større enn individet. For selv om den norske musikkvideoen står stødig når det kommer til et gjennomført godt håndverk, mangler den nok en politisk brodd eller en høylytt røst som kan bidra til å løfte musikkvideoen opp på internasjonalt nivå. I år var det nesten halvparten så mange innmeldte bidrag som i fjor. Forhåndsjuryen håper vi er i en midlertidig nedgangskonjunktur, og at norske regissører fortsetter å dyrke musikkvideoformatet opp og frem. De utvalgte bidragene imponerte med sterk casting, vakkert foto og troverdige narrativ, og har til felles den ene, litt vanskelig å sette fingeren på, men åh-så åpenbare ingrediensen som skal til for å lykkes som musikkvideo: ambisjon.»

(Juryen har bestått av Karima Furuseth og Thor Brenne).

De utvalgte videoene:

Birds – Daniel Paida Larsen . Conner Youngblood – Cheyenne – Johannes Greve Muskat . Emilie Nicolas – Wild One – André Chocron  Glitter – Mone Frogg Christiansen . Happen – Anna Fredrikke Bjerke . Isomorfik – Ann Holmgren . Kristin Minde – Opp – Ola Martin Fjeld . Linni – Silkesvarten – Eivind Landsvik . Oslo Ess – I Fritt Fall – Frank Aron Gårdsø og Kim Berg . Pen Gutt – Pen Gutt – Håvard Sandvik . På kjøtt og blod – Vibeke Heide . Sacred Place – Marlene Emilie Lyngstad . Sexuality – Stein Johan Grieg Halvorsen og Andrea Eckerbom . Shoffy – Cool Again – Johannes Greve Muskat . Sludge – Blacksmith – Kenneth Karlstad . Sondre Justad – Ikke som de andre – Trond Kvig Andreassen . The Quiet Beauty – Simone Hooymans . Undercover – Pen Gutt – Sebastian Pandonis og Amund Teien-Lund . Verden er stor – Marte Vike Arnesen . Westerman – Albatross – Emilie Norenberg


Kort Dok:

Juryen for kortdokumentar sier dette om sitt utvalg:

«The 21 films selected for this section comprise a vibrant snapshot of short-form documentary filmmaking around the world in these turbulent times at the end of the 21st century’s second decade. A wide range of subject-matter is addressed in an impressive variety of forms, testifying to the ability of directors and their collaborators to craft works which express what needs to be expressed within the most suitable time-frame.

Approaches range from the dazzlingly experimental to the tried-and-tested journalistic; essay-films reach far beyond the headlines to discover surprising audio-visual means to bring complex issues to multi-dimensional life. While most of the productions are totally or partly European, the selection is truly global in scope and encompasses locations ranging from Colombia to the Sahara to a tiny island in the Indian Ocean.

One running theme which unites many of the disparate films this year is the sheer resilience of the human spirit in the face of daunting economic, social and/or environmental circumstances. Rather than opting for detached, objective reportage many of the filmmakers immerse themselves within their protagonists’ (often challenging) landscapes, allowing the viewer a real sense that they are experiencing the reality of situations which will in most circumstances be dramatically different from their own.

The selection of Norwegian films indicates a need to stretch the short-film form onto a relatively expansive canvas: their running-times are, on average, significantly longer than those of their international counterparts. This may turn out to be a trend, or just a statistical blip: in any case, these longer shorts in no way come across as compressed or chopped-down, instead they speak of an authorial confidence that promises the audience significant rewards for their patience and their investment in time.

As is often the case across the short-film world, a little humour can often go a very long way; as well as being moved, touched and informed, the selectors were often “tickled” too, reminded of how important laughter can be — especially in times of worrying geo-political trends, when it’s all too easy to succumb to pessimism and gloom. Eccentric, marginal and offbeat behaviour is, in several instances, respectfully celebrated — including the exploits of those whose lives take them to the very edge of the law and perhaps even beyond. From wild youth to the joys and pains of the elderly, these short films together provide glimpses of unique lives that have inspired bold, uncompromising works of art.

(Juryen har bestått av Karen Winther, Christer Fasmer og Neil Young).

De utvalgte filmene:

Ashes To Ashes – Tuuli Teelahti . Backbone – Eilif Bremer . Bjeshkë – Grégoire Verbeke . Blue Boy – Manuel Abramovich . Dear Deer – Endre Aalrust . Dorotchka – Olga Delane  Dulce – Guille Isa og Angello Faccini . E-Ticket – Simon Liu . Eigentlich vergangen – Nicole Foelsterl . Excess Will Save Us – Morgane Dziurla-Petit . Kom du ? – Jo Lyngklip Kyhlensø . Liminaali & Communitas – Laura Rantanen . Løvetannmamma – Barbora Hollan . Në Mes – Samir Karahoda . Pontus Is Water – Henrik Lande Andersen . Prisoner of Society – Rati Tsiteladze . Sec Rouge – Kate Tessa Lee og Tom Schön . Swatted – Ismaël Joffroy Chandoutis . Togrøvere – Martin A. Walther . Untitled (Burned Rubber on Asphalt, 2018) – Tinja Ruusuvuori . Å vente på FN – Ane Lyngstad Oltedal


Internasjonal Kort:

Adalamadrina – Carlota Oms . Boomerang – Kurdwin Ayub . Bror – Sara Hjort Ditlevsen . Brotherhood – Meryam Joobeur . Colaholic – Marcin Podolec . Dark Chamber – Otto Banovits . Docking – Trevor Anderson . Fest – Nikita Diakur . Fifteen – Peiman Zekavat . Fuck the boxes – Abel Rubinstein . Fuck you – Anette Sidor . Hors Piste – Léo Brunel, Loris Cavalier, Camille Jalabert og Oscar Malet . How To Fly A Kite – Loránd Gábor . Interiør – Reed van Dyk . Involuntary Activist – Mikael Bundsen . Just Agree Then – Ross Hogg og Duncan Cowles . Just Me and You – Sandrine Brodeur-Desrosiers . Loved ones – Zofia Kowalewska . Mind My Mind – Floor Adams . Na Zdrowie! – Paulina Ziółkowska . Nursery Rhymes – Tom Noakes . Soledad – Stiliyan Stoyanov . T GROS ! – Gautier Blazewicz . The Role – Farnoosh Samadi . The summer and all the rest – Sven Bresser . Three Centimetres – Lara Zeidan . Under Covers – Michaela Olsen . Valerios day out – Michael Arcos

Kilde: Kortfilmfestivalen

Kortfilmfestivalens konkurranseprogram 2019

Kortfilmfestivalens konkurranseprogram 2019

Kortfilmfestivalens forhåndsjuryer for kortfilm, kortdokumentar og musikkvideo har tatt sine valg, og programmet ble presentert i dag. Her kan du få oversikt over filmene og juryenes begrunnelser.

Forhåndskomitéen for hovedkonkurransen Norsk Kort skriver følgende i sin begrunnelse:

“Valget er tatt; årets program består av 42 kortfilmer satt sammen etter en lang og grundig prosess. Vi har diskutert og sett hver og én av de 234 påmeldte filmene – det er nesten 50 timer levende bilder av alle slag fra hele landet. I forhåndsjuryen har vi ikke vært enige om alt, men så har det også vært viktig å bli enige om nettopp det. Vi kunne fint hatt et dobbelt så langt program og det er mange filmer vi har sagt nei til med tungt hjerte eller som en annen jury ville ha prioritert, sånn er det. Vi må også nevne at konkurransen blir særs hard blant de lengre filmene – det er nemlig ganske mange av dem og de tar stor plass i programmeringen. 4 av 5 påmeldte filmer kommer altså ikke gjennom nåløyet, det gjør også Grimstad til en gjev festival. Vi takker for alle bidrag og gratulerer til de som får ta del i årets utgave av Kortfilmfestivalen.”

(Juryen har bestått av Torunn Nyen, Siw Angell-Olsen og Magnus Mork).

De utvalgte filmene for Norsk Kort:

All that space between usSimone Hooymans   Chronos André Chrocron . De hensynsløseRikke Gregersen . Det kan fortsatt hende vi ikke kommer noen veiHåkon Anton Olavsen . Diastole Alexander Brucki . Dine føtter på mine øyneRebecca Figenschau . EllaTommy Naess . En ny reise Odd Magnus Grimeland . FarseRobin Jensen . Fun factoryEven Hafnor og Lisa Brooke Hansen . GjemselMarlene Emilie Lyngstad . Half dogKardo Mansur . Hold PustenMargareta F A Orkan . Hold rundt megAgnese Laizane . HÆSTKUKAasne Vaa Greibrokk . I Trondheim boddeKhaleel Etwebi . Inne i, foran og bak en sky – Io Sivertsen . InnstrålingMichael Mellemløkken Renjo og Erik Fernandez Lundberg . IvoChristina Lande . JaktGjertrud Maria Bergaust . Knus megIrasj Asanti . Moonjump Lasse Holdhus . njoukcamatMarja Bål Nango . Perler på hønaKaren Gravås . PlasthudAdam Kjær . Rising waterNiels Windfeldt . Rolf Isak & LilleguttDr. Galle Schnabel . RosalinaFredrik Hana . SafiyyahMattis Goksøyr . SangfuglSimon Tillaas . Saras intime betroelserEmilie Blichfeldt . Satans barnThea Hvistendahl . SettJostein Venås . She-packFanny Ovesen . Slik ting enderAnna Fredrikke Bjerke . SportegnIngvild Søderlind . Standing still Farhad Kalantary . The ManchadorKaveh Tehrani . Ting er ikke på ordentligHanne Nilsen Nygaard . To Plant a FlagBobbie Peers . TåkeInger Lise Hansen . Ute av kontekstDet Sporadiske Filmkollektivet . Øye i det høyeLisa Enes


Musikkvideo:

Juryen for musikkvideo sier dette om sitt utvalg:

«Den norske musikkvideoen vil tilbake til naturen. Det er en tendens mange av de sekstién bidragene til årets Filmfestival deler. Det er formsterke musikkvideoer skutt analogt, som bruker nordiske tablåer og pittoreske naturlandskap for å sette bilde til dagens musikk. Vi ser regissører og artister som er opptatt av og selvsikre nok til å rendyrke den gode ideen, og at små budsjetter ikke står i veien for å skape stor magi. Gjennomgående er en nostalgisk åtti- og nittitallsestetikk, med klare referanser til fordums horrorfilmer. Representasjon later også til å vært viktig element for mange av årets skapere, som ikke lar seg kue av en konservativ og tradisjonell idé om hvem – eller hva som kan forelske seg i hverandre. Men i en tid hvor alle kan filme med mobiltelefoner, forventes det at musikkvideoer viser et høyt ambisjonsnivå når det kommer til historiefortelling og visuelle grep. I år som i fjor, savner forhåndsjuryen en større vilje til å ta sjanser og til å begå nyskapende krumspring. Forhåndsjuryen har også bitt seg merke i en letthet som preger mange av videoene. Ofte formaner videoene «form over innhold». Det signaliserer at den norske musikkvideoen føler et mindre ansvar for å dvele ved de store politiske- og samfunnsmessig påtrengende spørsmålene, eller til å delta i en samtale om noe større enn individet. For selv om den norske musikkvideoen står stødig når det kommer til et gjennomført godt håndverk, mangler den nok en politisk brodd eller en høylytt røst som kan bidra til å løfte musikkvideoen opp på internasjonalt nivå. I år var det nesten halvparten så mange innmeldte bidrag som i fjor. Forhåndsjuryen håper vi er i en midlertidig nedgangskonjunktur, og at norske regissører fortsetter å dyrke musikkvideoformatet opp og frem. De utvalgte bidragene imponerte med sterk casting, vakkert foto og troverdige narrativ, og har til felles den ene, litt vanskelig å sette fingeren på, men åh-så åpenbare ingrediensen som skal til for å lykkes som musikkvideo: ambisjon.»

(Juryen har bestått av Karima Furuseth og Thor Brenne).

De utvalgte videoene:

Birds – Daniel Paida Larsen . Conner Youngblood – Cheyenne – Johannes Greve Muskat . Emilie Nicolas – Wild One – André Chocron  Glitter – Mone Frogg Christiansen . Happen – Anna Fredrikke Bjerke . Isomorfik – Ann Holmgren . Kristin Minde – Opp – Ola Martin Fjeld . Linni – Silkesvarten – Eivind Landsvik . Oslo Ess – I Fritt Fall – Frank Aron Gårdsø og Kim Berg . Pen Gutt – Pen Gutt – Håvard Sandvik . På kjøtt og blod – Vibeke Heide . Sacred Place – Marlene Emilie Lyngstad . Sexuality – Stein Johan Grieg Halvorsen og Andrea Eckerbom . Shoffy – Cool Again – Johannes Greve Muskat . Sludge – Blacksmith – Kenneth Karlstad . Sondre Justad – Ikke som de andre – Trond Kvig Andreassen . The Quiet Beauty – Simone Hooymans . Undercover – Pen Gutt – Sebastian Pandonis og Amund Teien-Lund . Verden er stor – Marte Vike Arnesen . Westerman – Albatross – Emilie Norenberg


Kort Dok:

Juryen for kortdokumentar sier dette om sitt utvalg:

«The 21 films selected for this section comprise a vibrant snapshot of short-form documentary filmmaking around the world in these turbulent times at the end of the 21st century’s second decade. A wide range of subject-matter is addressed in an impressive variety of forms, testifying to the ability of directors and their collaborators to craft works which express what needs to be expressed within the most suitable time-frame.

Approaches range from the dazzlingly experimental to the tried-and-tested journalistic; essay-films reach far beyond the headlines to discover surprising audio-visual means to bring complex issues to multi-dimensional life. While most of the productions are totally or partly European, the selection is truly global in scope and encompasses locations ranging from Colombia to the Sahara to a tiny island in the Indian Ocean.

One running theme which unites many of the disparate films this year is the sheer resilience of the human spirit in the face of daunting economic, social and/or environmental circumstances. Rather than opting for detached, objective reportage many of the filmmakers immerse themselves within their protagonists’ (often challenging) landscapes, allowing the viewer a real sense that they are experiencing the reality of situations which will in most circumstances be dramatically different from their own.

The selection of Norwegian films indicates a need to stretch the short-film form onto a relatively expansive canvas: their running-times are, on average, significantly longer than those of their international counterparts. This may turn out to be a trend, or just a statistical blip: in any case, these longer shorts in no way come across as compressed or chopped-down, instead they speak of an authorial confidence that promises the audience significant rewards for their patience and their investment in time.

As is often the case across the short-film world, a little humour can often go a very long way; as well as being moved, touched and informed, the selectors were often “tickled” too, reminded of how important laughter can be — especially in times of worrying geo-political trends, when it’s all too easy to succumb to pessimism and gloom. Eccentric, marginal and offbeat behaviour is, in several instances, respectfully celebrated — including the exploits of those whose lives take them to the very edge of the law and perhaps even beyond. From wild youth to the joys and pains of the elderly, these short films together provide glimpses of unique lives that have inspired bold, uncompromising works of art.

(Juryen har bestått av Karen Winther, Christer Fasmer og Neil Young).

De utvalgte filmene:

Ashes To Ashes – Tuuli Teelahti . Backbone – Eilif Bremer . Bjeshkë – Grégoire Verbeke . Blue Boy – Manuel Abramovich . Dear Deer – Endre Aalrust . Dorotchka – Olga Delane  Dulce – Guille Isa og Angello Faccini . E-Ticket – Simon Liu . Eigentlich vergangen – Nicole Foelsterl . Excess Will Save Us – Morgane Dziurla-Petit . Kom du ? – Jo Lyngklip Kyhlensø . Liminaali & Communitas – Laura Rantanen . Løvetannmamma – Barbora Hollan . Në Mes – Samir Karahoda . Pontus Is Water – Henrik Lande Andersen . Prisoner of Society – Rati Tsiteladze . Sec Rouge – Kate Tessa Lee og Tom Schön . Swatted – Ismaël Joffroy Chandoutis . Togrøvere – Martin A. Walther . Untitled (Burned Rubber on Asphalt, 2018) – Tinja Ruusuvuori . Å vente på FN – Ane Lyngstad Oltedal


Internasjonal Kort:

Adalamadrina – Carlota Oms . Boomerang – Kurdwin Ayub . Bror – Sara Hjort Ditlevsen . Brotherhood – Meryam Joobeur . Colaholic – Marcin Podolec . Dark Chamber – Otto Banovits . Docking – Trevor Anderson . Fest – Nikita Diakur . Fifteen – Peiman Zekavat . Fuck the boxes – Abel Rubinstein . Fuck you – Anette Sidor . Hors Piste – Léo Brunel, Loris Cavalier, Camille Jalabert og Oscar Malet . How To Fly A Kite – Loránd Gábor . Interiør – Reed van Dyk . Involuntary Activist – Mikael Bundsen . Just Agree Then – Ross Hogg og Duncan Cowles . Just Me and You – Sandrine Brodeur-Desrosiers . Loved ones – Zofia Kowalewska . Mind My Mind – Floor Adams . Na Zdrowie! – Paulina Ziółkowska . Nursery Rhymes – Tom Noakes . Soledad – Stiliyan Stoyanov . T GROS ! – Gautier Blazewicz . The Role – Farnoosh Samadi . The summer and all the rest – Sven Bresser . Three Centimetres – Lara Zeidan . Under Covers – Michaela Olsen . Valerios day out – Michael Arcos

Kilde: Kortfilmfestivalen

MENY