Cinenords dramaserie «Isdalen» er blant tre utvalgte pitcheprosjekter som fikk pris under årets Canneseries.

Isdalen var plukket ut fra nær 400 påmeldte sammen med 11 andre til den avgjørende pitchefinalen under det såkalte ”In Development, the Cannes Drama Creative Forum” som er tilknyttet Canneseries og MIPTV.
Det er et tredagers arrangement viet utviklingen av internasjonale coproduksjoner som ble avsluttet denne uken. Det gir produsenter og serieskapere muligheten til å nå ut med nye dramaprosjekter på et internasjonalt nivå.
De tre prosjektene konkurrerer dermed om muligheten til å få hjelp fra Le Bureau-produsenten Federation Entertainment til å utvikle, samprodusere og distribuere hver sin serie, og samtidig motta finansiering fra La Fabrique des Formats og selskapets investeringsfond.
De to andre serieprosjektene som ble valgt ut er Perfect Monsters av Roma-produsent Nicolas Celis, og Blackout av Babil Ayouch.
Isdalen omtales som en spenningsserie, med Silje Hopland Eik og Cindy Hanson som serieskapere for Cinenord. Det er Sofia Lersol Lund som skriver på manus og Janic Heen som er tiltenkt regien. Både Heen, Hanson og Hopland Eik er fra før involvert i Cinenords storsatsing Atlantic Crossing som nå er i produksjon, mens Lersol Lund er aktuell med Heimebane og snart Twin.
Serien skildrer universitetsstudentene Thea og Amirs forsøk på å spore opp venninnen Ida som forsvinner sporløst under en haiketur i Isdalen – et område nær Ulriken i Bergen som er forbundet med mange mørke myter. Da Bergens Tidene intervjuet Hopland Eik om prosjektet på forsommeren i fjor, fremhevet hun at Cinenord var i dialog med Netflix om prosjektet. Selv om deler av handlingen foregår i Isdalen i Bergen, har ikke historien direkte link til mysteriet om Isdalskvinnen.
– Vi kaller det en serie som er inspirert av diverse hendelser i Isdalen-området. Det handler om en gruppe studenter fra universitetet. En av dem forsvinner, etter sist å ha blitt sett i Isdalen. Vennene begynner å etterforske forsvinningen på egen hånd, og kommer i kontakt med alt fra satanistisk svartmetall til gamle myter og historier, sier Eik og påpeker at Netflix-fenomenet Stranger Things er en god referanse.
Isdalen var plukket ut fra nær 400 påmeldte sammen med 11 andre til den avgjørende pitchefinalen under det såkalte ”In Development, the Cannes Drama Creative Forum” som er tilknyttet Canneseries og MIPTV.
Det er et tredagers arrangement viet utviklingen av internasjonale coproduksjoner som ble avsluttet denne uken. Det gir produsenter og serieskapere muligheten til å nå ut med nye dramaprosjekter på et internasjonalt nivå.
De tre prosjektene konkurrerer dermed om muligheten til å få hjelp fra Le Bureau-produsenten Federation Entertainment til å utvikle, samprodusere og distribuere hver sin serie, og samtidig motta finansiering fra La Fabrique des Formats og selskapets investeringsfond.
De to andre serieprosjektene som ble valgt ut er Perfect Monsters av Roma-produsent Nicolas Celis, og Blackout av Babil Ayouch.
Isdalen omtales som en spenningsserie, med Silje Hopland Eik og Cindy Hanson som serieskapere for Cinenord. Det er Sofia Lersol Lund som skriver på manus og Janic Heen som er tiltenkt regien. Både Heen, Hanson og Hopland Eik er fra før involvert i Cinenords storsatsing Atlantic Crossing som nå er i produksjon, mens Lersol Lund er aktuell med Heimebane og snart Twin.
Serien skildrer universitetsstudentene Thea og Amirs forsøk på å spore opp venninnen Ida som forsvinner sporløst under en haiketur i Isdalen – et område nær Ulriken i Bergen som er forbundet med mange mørke myter. Da Bergens Tidene intervjuet Hopland Eik om prosjektet på forsommeren i fjor, fremhevet hun at Cinenord var i dialog med Netflix om prosjektet. Selv om deler av handlingen foregår i Isdalen i Bergen, har ikke historien direkte link til mysteriet om Isdalskvinnen.
– Vi kaller det en serie som er inspirert av diverse hendelser i Isdalen-området. Det handler om en gruppe studenter fra universitetet. En av dem forsvinner, etter sist å ha blitt sett i Isdalen. Vennene begynner å etterforske forsvinningen på egen hånd, og kommer i kontakt med alt fra satanistisk svartmetall til gamle myter og historier, sier Eik og påpeker at Netflix-fenomenet Stranger Things er en god referanse.