I 1978 ble den banebrytende sci-fi-serien «Blindpassasjer» en kjempesuksess for NRK, som bestilte en oppfølger. Men så falt prosjektet sammen. Forfatter Tor Åge Bringsværd og regissør Stein Roger Bull forteller her om hva som skjedde.
Foto: Stein Roger Bull (i midten) under opptakene til «Blindpassasjer» (foto av Tore Halden, NRK)
– Jeg husker begeistringen var stor, og alle gledet seg til å begynne produksjonen, som skulle gjøres i Sverige. Flere av det norske teamet hadde allerede skaffet seg leilighet i Stockholm. Det viser hvor nært forestående det hele var. Men så – som et øksehugg fra klar himmel – kom beskjeden om at det ikke ville bli noe av, forteller forfatter Tor Åge Bringsværd.
Sammen med Jon Bing sto Bringsværd bak manuset til Norges første science fiction-serie, Blindpassasjer, som gikk på NRK høsten 1978. I løpet av tre episoder fulgte serien mannskapet på romskipet Marco Polo, som besøker en planet bebodd av menneskelignende, biologiske roboter – såkalte biomater. Når de oppdager at et menneske har blitt drept på romskipet, mens mannskapet likevel er fulltallig, innser de at de har blitt infiltrert av en biomat som har tatt den dødes plass.
Blindpassasjer blir ofte omtalt som banebrytende, og var en stor suksess da den først ble vist på TV – også i Sverige. Sammen med den svenske statskanalen engasjerte NRK Bing&Bringsværd (som var forfatterduoens signatur på deres samarbeidsprosjekter) til å skrive en oppfølger. Men plutselig, under forberedelsene til produksjonen, ble prosjektet stoppet.
Oppfølgeren ble aldri filmatisert, men ble utgitt i bokform av Pax Forlag i 1990 under tittelen Av støv er du kommet. Under åpningen av Nasjonalbibliotekets arrangementsserie Fantastiske fremtider torsdag 15. november skal teksten vekkes til liv på scenen, og fremføres av blant andre Eili Harboe og Bartek Kaminski. Men hva skjedde med den etterlengtede tv-serien?
Stein-Roger Bull, som i dag er produsent og partner i produksjonsselskapet Nordic Stories, regisserte Blindpassasjer, og forteller at også han ble hentet inn til oppfølgerprosjektet.
– Etter suksessen både i Norge og Sverige ble SVT og NRK enige om å be Bing&Bringsværd skrive en oppfølger som skulle strekke seg over seks episoder. Siden jeg hadde regi på den første serien var det meningen at jeg også skulle stå kunstnerisk ansvarlig for den neste. Innledende møtevirksomhet ble satt i gang og forfatterne leverte på rekordtid manusutkastet.
Manus hadde blitt antatt av både NRK og SVT, men så fikk svenskene kalde føtter, ifølge Bringsværd.
– Det var kommet nye økonomiske koster i svensk TV og de hadde regnet og regnet og funnet ut at serien ville bli altfor dyr å produsere. Om de hadde rett eller bare hadde et markeringsbehov, vet jeg ikke. Men det er klart det ville – med datidens innspillingsteknikk – vært en kostbar serie, det visste alle, men ikke verre enn at man lenge, lenge trodde den skulle bli virkeliggjort.
Visjonen for Av støv er du kommet var tydeligvis for ambisiøs. Bull utdyper:
– Det var langt mer omfattende enn Blindpassasjer, som tross alt holdt seg til det lukkede rom ombord på romskipet Marco Polo, med noen scener i Jylland og utenfor Oslo. I det nye manuskriptet skulle det skapes scenografi som illuderte en fremmed planet med flere locations. NRK var klar til å ta sin del, men SVT trakk seg før det ble fremlagt et detaljert budsjett.
– NRK hadde ikke penger til å finansiere serien alene og på den tiden, i 1979-1980, var det overhodet ingen kontakt mellom filmmiljøet og TV-produksjon, og ingen mulighet for å skaffe penger utenfor NRK.
Ifølge Bull var de på dette tidspunktet minst et halvt år unna en mulig produksjonsstart, og han hadde heller ikke rukket å lage en dreiebok basert på manuset. Imidlertid hadde han jobbet med å finne tekniske løsninger for å realisere ambisjonene til Bing&Bringsværd.
– Blindpassasjer ble produsert i Studio 2 på Marienlyst. Der ble hele interiøret i romskipet bygget i en-til-en-størrelse. Siden vi var i et flerkamerastudio ble den teknikken benyttet, men erfaringen var at det ble tungvint, slik at planen for den nye serien var å bruke enkamerateknikk. De første kameraene var kommet og en mobil opptaksmaskin var på plass. Denne teknikken ville gi oss en filmatisk fortellerteknikk som det nye manuskriptet innbød til. I forarbeidet til Blindpassasjer reiste jeg til Pinewood Studios i London og fikk møte Head of Special Effects, som nettopp hadde vært med på den første Star Wars-filmen. Han lærte meg alle filmtriksene og planen var å dra tilbake til Pinewood og trekke ham tettere inn i det nye prosjektet.
Men så langt kom de aldri, og nesten 40 år senere forblir Av støv er du kommet ufilmatisert. Tor Åge Bringsværd bærer imidlertid på et håp om at NRK en dag vil revurdere prosjektet «med nye og datavennlige øyne».
– I dag ville den antagelig, med vår tids data-animering, bare kostet en brøkdel. Men gamle prosjekter tas sjelden opp igjen, dessverre. Som regel drukner de bare i den store bunken med nye og ferske ting.
Foto: Stein Roger Bull (i midten) under opptakene til «Blindpassasjer» (foto av Tore Halden, NRK)
– Jeg husker begeistringen var stor, og alle gledet seg til å begynne produksjonen, som skulle gjøres i Sverige. Flere av det norske teamet hadde allerede skaffet seg leilighet i Stockholm. Det viser hvor nært forestående det hele var. Men så – som et øksehugg fra klar himmel – kom beskjeden om at det ikke ville bli noe av, forteller forfatter Tor Åge Bringsværd.
Sammen med Jon Bing sto Bringsværd bak manuset til Norges første science fiction-serie, Blindpassasjer, som gikk på NRK høsten 1978. I løpet av tre episoder fulgte serien mannskapet på romskipet Marco Polo, som besøker en planet bebodd av menneskelignende, biologiske roboter – såkalte biomater. Når de oppdager at et menneske har blitt drept på romskipet, mens mannskapet likevel er fulltallig, innser de at de har blitt infiltrert av en biomat som har tatt den dødes plass.
Blindpassasjer blir ofte omtalt som banebrytende, og var en stor suksess da den først ble vist på TV – også i Sverige. Sammen med den svenske statskanalen engasjerte NRK Bing&Bringsværd (som var forfatterduoens signatur på deres samarbeidsprosjekter) til å skrive en oppfølger. Men plutselig, under forberedelsene til produksjonen, ble prosjektet stoppet.
Oppfølgeren ble aldri filmatisert, men ble utgitt i bokform av Pax Forlag i 1990 under tittelen Av støv er du kommet. Under åpningen av Nasjonalbibliotekets arrangementsserie Fantastiske fremtider torsdag 15. november skal teksten vekkes til liv på scenen, og fremføres av blant andre Eili Harboe og Bartek Kaminski. Men hva skjedde med den etterlengtede tv-serien?
Stein-Roger Bull, som i dag er produsent og partner i produksjonsselskapet Nordic Stories, regisserte Blindpassasjer, og forteller at også han ble hentet inn til oppfølgerprosjektet.
– Etter suksessen både i Norge og Sverige ble SVT og NRK enige om å be Bing&Bringsværd skrive en oppfølger som skulle strekke seg over seks episoder. Siden jeg hadde regi på den første serien var det meningen at jeg også skulle stå kunstnerisk ansvarlig for den neste. Innledende møtevirksomhet ble satt i gang og forfatterne leverte på rekordtid manusutkastet.
Manus hadde blitt antatt av både NRK og SVT, men så fikk svenskene kalde føtter, ifølge Bringsværd.
– Det var kommet nye økonomiske koster i svensk TV og de hadde regnet og regnet og funnet ut at serien ville bli altfor dyr å produsere. Om de hadde rett eller bare hadde et markeringsbehov, vet jeg ikke. Men det er klart det ville – med datidens innspillingsteknikk – vært en kostbar serie, det visste alle, men ikke verre enn at man lenge, lenge trodde den skulle bli virkeliggjort.
Visjonen for Av støv er du kommet var tydeligvis for ambisiøs. Bull utdyper:
– Det var langt mer omfattende enn Blindpassasjer, som tross alt holdt seg til det lukkede rom ombord på romskipet Marco Polo, med noen scener i Jylland og utenfor Oslo. I det nye manuskriptet skulle det skapes scenografi som illuderte en fremmed planet med flere locations. NRK var klar til å ta sin del, men SVT trakk seg før det ble fremlagt et detaljert budsjett.
– NRK hadde ikke penger til å finansiere serien alene og på den tiden, i 1979-1980, var det overhodet ingen kontakt mellom filmmiljøet og TV-produksjon, og ingen mulighet for å skaffe penger utenfor NRK.
Ifølge Bull var de på dette tidspunktet minst et halvt år unna en mulig produksjonsstart, og han hadde heller ikke rukket å lage en dreiebok basert på manuset. Imidlertid hadde han jobbet med å finne tekniske løsninger for å realisere ambisjonene til Bing&Bringsværd.
– Blindpassasjer ble produsert i Studio 2 på Marienlyst. Der ble hele interiøret i romskipet bygget i en-til-en-størrelse. Siden vi var i et flerkamerastudio ble den teknikken benyttet, men erfaringen var at det ble tungvint, slik at planen for den nye serien var å bruke enkamerateknikk. De første kameraene var kommet og en mobil opptaksmaskin var på plass. Denne teknikken ville gi oss en filmatisk fortellerteknikk som det nye manuskriptet innbød til. I forarbeidet til Blindpassasjer reiste jeg til Pinewood Studios i London og fikk møte Head of Special Effects, som nettopp hadde vært med på den første Star Wars-filmen. Han lærte meg alle filmtriksene og planen var å dra tilbake til Pinewood og trekke ham tettere inn i det nye prosjektet.
Men så langt kom de aldri, og nesten 40 år senere forblir Av støv er du kommet ufilmatisert. Tor Åge Bringsværd bærer imidlertid på et håp om at NRK en dag vil revurdere prosjektet «med nye og datavennlige øyne».
– I dag ville den antagelig, med vår tids data-animering, bare kostet en brøkdel. Men gamle prosjekter tas sjelden opp igjen, dessverre. Som regel drukner de bare i den store bunken med nye og ferske ting.
Legg igjen en kommentar