Vi ba programansvarlig for Oslo Pix, Cato Fossum, om å velge ut noen av sine favoritter fra årets program, som han håper både vil begeistre og irritere.
Foto: Laura Dern i The Tale
Årets Oslo Pix-program favner bredt, og sånn vil vi ha det. Som festival skal vi være et vindu for den filmen som aldri ellers dukker opp på kino – enten den er drøy, sær og tre timer lang eller egentlig passer som hånd i hanske til kinoformatet, men bare blir oversett. Å være sammen rundt opplevelser av film, å la seg begeistre eller irritere og dele det med andre, kommer aldri til å slutte å være viktig, og den filmkulturen er det vi prøver å være et sted for. Her er noen av mine favoritter fra årets program, selv om jeg selvsagt gjerne skulle valgt tjue til.
VANN OVER ILD
Jeg er skikkelig glad for å kunne åpne Oslo Pix med den første spillefilmen til Joern Utkilen. Jeg har fan av hans måte å lage film på, og har frydet meg over å se meg opp på kort- og dokumentarfilmene hans de siste par årene. Han er en filmskaper som forteller utrolig presist gjennom bilder, og VANN OVER ILD er verdt pengene bare for måten han filmer mennesker og landskap på. Filmen har blitt kalt en eventyr-western, og lik mange westernfilmer kan den også ses som et stikk til vår egen tid. Hvis du ikke får med deg filmen på åpningen mandag, blir det reprise og møte med regissøren tirsdag, og da viser vi også to av hans tidligere filmer, Statement Too og Jord over vind.
THICK LASHES OF LAURI MÄNTYVAARA
Det bare oser selvsikkerhet og coolness av to hovedrollene i Hannaleena Haurus finske skjærgårds-sjarmbombe som er med i vårt nordiske program. Særlig Inka Haapamäki i rollen som Satu virkelig eier lerretet, og det til tross for at hun knapt har spilt i film før. Sammen med venninna Heidi er Satu ekspert på å krasje bryllupsfester, og har bare forakt til overs for alt som smaker av heteronormativ parforhold. Helt til altså Heidi faller pladask for hockeyspilleren Lauri – derav den litt kryptiske tittelen. En frekk, drivende og herlig uhøytidelig film, og en super representant for det nordiske programmet vårt.
A SEASON IN FRANCE
Flyktningkrisa dominerer ikke overskriftene som for to, tre år siden. Likevel er situasjonen prekær for mange som flykter til Europa fra krig og konflikt – og mange filmskapere har forsøkt å feste temaet til film. Få har gjort det med like stor empati, innsikt og hjerteskjærende nøkternhet som Mahamat-Saleh Haroun i A Season in France. Filmen om tobarnsfaren Abbas som prøver å skape en framtid for seg og familien i Paris ble vist i Cannes i fjor og kommer til å sitte i sjela på alle som ser den lenge etterpå. Filmen er del av seksjonen Pix Rendez-Vous, som vi samarbeider med det franske kulturinstituttet Institut Francais om. Hovedrolleinnehaver Eriq Ebouaney kommer til Oslo for å presentere filmen.
THE TALE
Tittelen på denne hybridfilmen er valgt med omhu. For her handler det om fortellinger vi lager for oss selv for å overleve. I mange år fortalte dokumentarfilmskaper Jennifer Fox seg selv at hun som tenåring hadde et forhold til en eldre mann. Så dukker det opp noen gamle brev i en flyttekasse, som får den voksne Jennifer til å innse at historien er en annen – hun har vært utsatt for et overgrep. Fox er en ringrev i det amerikanske dokumentarmiljøet. Nå har hun laget spillefilm av historien som har preget henne i førti år. Jeg satt som fjetret i to timer til denne her, ikke minst på grunn av Laura Derns spill i hovedrollen som Jennifer. Og vi er utrolig glade for å ha filmskaperen selv i Oslo, så klart.
PARTISAN
Tysk teater – det høres smalt ut, men for mange teaterinteresserte har Berlin-scenen Volksbühne legendestatus. Med en radikal og overskridende estetikk og kunstnerisk visjon har de øvd innflytelse også på mange norske scenekunstere. Partisan er en flunkende ny dokumentar som tar deg igjennom Volksbühnes historie og viser hvorfor teatret har blitt en spydspiss. Denne filmen ga meg fornyet tro på at kunst kan være viktig og farlig og gøy og sær og tilgjengelig på samme tid. Filmen inngår i vår nye programseksjon Pix on Art, der film møter andre kunstformer, og vi kjører debatt om tysk og norsk teater etter visninga.
SKATE KITCHEN
Film er best på kino, men det kan gi noe ekstra å dra den ut av kinomørket også. Skate Kitchen av Crystal Moselle vises i vårt program Pix Indie for uavhengig amerikansk film – den ble vist på Sundance og skildrer en jentegjeng av skatere på Manhattan i New York. En film der det står mye på spill for karakterene, men som handler like mye om stemning, atmosfære, følelse, om å bli tatt med inn i en verden og bare oppleve den. Fredag kveld rigger vi til lerret i Gamlebyen skatepark og viser filmen ute, eller du kan se den i et mykt sete hvis du heller vil det.
Cato Fossum er programansvarlig for Oslo Pix.
Oslo Pix pågår fra 04-10.juni. Les mer om programmet.
Foto: Laura Dern i The Tale
Årets Oslo Pix-program favner bredt, og sånn vil vi ha det. Som festival skal vi være et vindu for den filmen som aldri ellers dukker opp på kino – enten den er drøy, sær og tre timer lang eller egentlig passer som hånd i hanske til kinoformatet, men bare blir oversett. Å være sammen rundt opplevelser av film, å la seg begeistre eller irritere og dele det med andre, kommer aldri til å slutte å være viktig, og den filmkulturen er det vi prøver å være et sted for. Her er noen av mine favoritter fra årets program, selv om jeg selvsagt gjerne skulle valgt tjue til.
VANN OVER ILD
Jeg er skikkelig glad for å kunne åpne Oslo Pix med den første spillefilmen til Joern Utkilen. Jeg har fan av hans måte å lage film på, og har frydet meg over å se meg opp på kort- og dokumentarfilmene hans de siste par årene. Han er en filmskaper som forteller utrolig presist gjennom bilder, og VANN OVER ILD er verdt pengene bare for måten han filmer mennesker og landskap på. Filmen har blitt kalt en eventyr-western, og lik mange westernfilmer kan den også ses som et stikk til vår egen tid. Hvis du ikke får med deg filmen på åpningen mandag, blir det reprise og møte med regissøren tirsdag, og da viser vi også to av hans tidligere filmer, Statement Too og Jord over vind.
THICK LASHES OF LAURI MÄNTYVAARA
Det bare oser selvsikkerhet og coolness av to hovedrollene i Hannaleena Haurus finske skjærgårds-sjarmbombe som er med i vårt nordiske program. Særlig Inka Haapamäki i rollen som Satu virkelig eier lerretet, og det til tross for at hun knapt har spilt i film før. Sammen med venninna Heidi er Satu ekspert på å krasje bryllupsfester, og har bare forakt til overs for alt som smaker av heteronormativ parforhold. Helt til altså Heidi faller pladask for hockeyspilleren Lauri – derav den litt kryptiske tittelen. En frekk, drivende og herlig uhøytidelig film, og en super representant for det nordiske programmet vårt.
A SEASON IN FRANCE
Flyktningkrisa dominerer ikke overskriftene som for to, tre år siden. Likevel er situasjonen prekær for mange som flykter til Europa fra krig og konflikt – og mange filmskapere har forsøkt å feste temaet til film. Få har gjort det med like stor empati, innsikt og hjerteskjærende nøkternhet som Mahamat-Saleh Haroun i A Season in France. Filmen om tobarnsfaren Abbas som prøver å skape en framtid for seg og familien i Paris ble vist i Cannes i fjor og kommer til å sitte i sjela på alle som ser den lenge etterpå. Filmen er del av seksjonen Pix Rendez-Vous, som vi samarbeider med det franske kulturinstituttet Institut Francais om. Hovedrolleinnehaver Eriq Ebouaney kommer til Oslo for å presentere filmen.
THE TALE
Tittelen på denne hybridfilmen er valgt med omhu. For her handler det om fortellinger vi lager for oss selv for å overleve. I mange år fortalte dokumentarfilmskaper Jennifer Fox seg selv at hun som tenåring hadde et forhold til en eldre mann. Så dukker det opp noen gamle brev i en flyttekasse, som får den voksne Jennifer til å innse at historien er en annen – hun har vært utsatt for et overgrep. Fox er en ringrev i det amerikanske dokumentarmiljøet. Nå har hun laget spillefilm av historien som har preget henne i førti år. Jeg satt som fjetret i to timer til denne her, ikke minst på grunn av Laura Derns spill i hovedrollen som Jennifer. Og vi er utrolig glade for å ha filmskaperen selv i Oslo, så klart.
PARTISAN
Tysk teater – det høres smalt ut, men for mange teaterinteresserte har Berlin-scenen Volksbühne legendestatus. Med en radikal og overskridende estetikk og kunstnerisk visjon har de øvd innflytelse også på mange norske scenekunstere. Partisan er en flunkende ny dokumentar som tar deg igjennom Volksbühnes historie og viser hvorfor teatret har blitt en spydspiss. Denne filmen ga meg fornyet tro på at kunst kan være viktig og farlig og gøy og sær og tilgjengelig på samme tid. Filmen inngår i vår nye programseksjon Pix on Art, der film møter andre kunstformer, og vi kjører debatt om tysk og norsk teater etter visninga.
SKATE KITCHEN
Film er best på kino, men det kan gi noe ekstra å dra den ut av kinomørket også. Skate Kitchen av Crystal Moselle vises i vårt program Pix Indie for uavhengig amerikansk film – den ble vist på Sundance og skildrer en jentegjeng av skatere på Manhattan i New York. En film der det står mye på spill for karakterene, men som handler like mye om stemning, atmosfære, følelse, om å bli tatt med inn i en verden og bare oppleve den. Fredag kveld rigger vi til lerret i Gamlebyen skatepark og viser filmen ute, eller du kan se den i et mykt sete hvis du heller vil det.
Cato Fossum er programansvarlig for Oslo Pix.
Oslo Pix pågår fra 04-10.juni. Les mer om programmet.
Legg igjen en kommentar