Hva er det som gjør ”Westworld” og ”A Handmaids Tale” til unike dystopier? Jon Inge Faldalen, Gry Rustad og Kai Hanno Schwind har denne gangen sett nærmere på de seriene og kommer med en rekke nyttige referanser og anbefalinger.
Vi lever i en tid der dystopiene er blitt tv-underholdning for massene. Jon Inge Faldalen, Gry Rustad og Kai Hanno Schwind diskuterer denne gangen de dystopiske skildringene i Westworld og A Handmaid’s Tale som begge er i gang med andre sesongen. Hva er det spesielle ved disse to seriene, og hvorfor ser vi framveksten av så mange dystopier på film og tv akkurat nå?
Lydteknikker er Sven Kvelstad på Westerdals. Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen.
Gry Rustad er førsteamanuensis i medievitenskap ved Høgskolen i Hedmark, en dedikert Whedonite og David Simon-beundrer. Hun liker å gråte til Friday Night Lights og synes det å ikke like Seinfeld er en helt legitim deal-breaker. Kai Hanno Schwind har doktorgrad med avhandlingen «Found in Translation: The Office – a hybrid sitcom as blueprint for successful transnational television format adaption» fra Universitetet i Oslo og er førsteamanuensis på Westerdals Oslo ACT. Jon Inge Faldalen er universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, der han underviser i filmens historie, estetikk og teori, og forsøker ferdigstille en doktoravhandling.
Vi lever i en tid der dystopiene er blitt tv-underholdning for massene. Jon Inge Faldalen, Gry Rustad og Kai Hanno Schwind diskuterer denne gangen de dystopiske skildringene i Westworld og A Handmaid’s Tale som begge er i gang med andre sesongen. Hva er det spesielle ved disse to seriene, og hvorfor ser vi framveksten av så mange dystopier på film og tv akkurat nå?
Lydteknikker er Sven Kvelstad på Westerdals. Få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen.
Gry Rustad er førsteamanuensis i medievitenskap ved Høgskolen i Hedmark, en dedikert Whedonite og David Simon-beundrer. Hun liker å gråte til Friday Night Lights og synes det å ikke like Seinfeld er en helt legitim deal-breaker. Kai Hanno Schwind har doktorgrad med avhandlingen «Found in Translation: The Office – a hybrid sitcom as blueprint for successful transnational television format adaption» fra Universitetet i Oslo og er førsteamanuensis på Westerdals Oslo ACT. Jon Inge Faldalen er universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, der han underviser i filmens historie, estetikk og teori, og forsøker ferdigstille en doktoravhandling.
Legg igjen en kommentar