Spillefilmen «Utøya 22. juli» av Erik Poppe og Paradox skal vises i hovedkonkurransen ved Berlin internasjonale filmfestival.

Foto fra «Utøya 22.juli»
Regissør Erik Poppe vender med dette tilbake til filmfestivalen i Berlin for tredje gang. I fjor ble Kongens Nei vist i Panorama Special-seksjonen, Schpaaa ble vist i Panorama i 1999, mens Utøya 22. juli nå er valgt ut til hovedkonkurransen, det aller mest prestisjefylte programmet. Dette er en utmerkelse kun sju norske spillefilmer har oppnådd tidligere, siden festivalens begynnelse i 1951.
– Dette er en anerkjennelse jeg setter svært høyt, sier Erik Poppe i en pressemelding. – Men det er en historie jeg ikke på noen måte eier selv. Den tilhører ofrene og de etterlatte fra dette politiske terrorangrepet. At filmen nå vurderes som kunstnerisk og faglig god er noe jeg deler med de som har hjulpet meg med å få filmen så virkelighetsnær som mulig, og som var tilstede på Utøya denne fatale dagen. Jeg vil også berømme de unge skuespillerne for en enestående innsats i et usedvanlig krevende prosjekt.
Utøya 22. juli er skrevet på bakgrunn av vitneskildringer og kjente fakta, og skapt i tett dialog med flere overlevende. Men av hensyn til ofrene og deres pårørende, er karakterer og enkeltopplevelser oppdiktet. Filmen er produsert av Paradox Film 7 AS ved Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae, som med dette er nominert til Gullbjørnen for tredje gang. Manuskriptet er ved Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig.
Skuespillere i filmen er Andrea Berntzen, Elli Rhiannon Müller Osborne, Jenny Svennevig, Aleksander Holmen, Ingeborg Enes Kjevik, Sorosh Sadat, Brede Fristad, Ada Otilde Eide, Karoline Schau, Solveig Birkeland, Torkel Dommersnes, Daniel Sang Tran, Tamanna Agnihotri, Mariann Gjerdsbakk og Magnus Moen. Foto er ved Martin Otterbeck. Budsjettet er på om lag 20 millioner, og således langt under de budsjettene Poppe har jobbet med på de siste filmene sine, Kongens Nei og Tusen ganger godnatt
I søknaden til NFI om støtte ble det beskrevet slik: «12 minutter før det første skuddet på Utøya, møter vi Kaja (18), hennes lillesøster, og deres venner på sommerleir. Alle engasjerte og opptatt av hva som har skjedd i Oslo. Så brytes tryggheten og idyllen da skudd høres og panikken sprer seg, og i løpet av de neste 72 minuttene følger vi Kaja på hennes flukt – minutt for minutt. Hun kommer bort fra lillesøsteren, og i letingen etter henne kommer hun over ungdommer med ulike strategier for å overleve. Noen klarer det, andre ikke. Filmen skal ikke speile alt som skjedde på de ulike arenaene 22.juli, men den tar utgangspunkt i angrepet på Utøya for å identifisere følelsene og dilemmaene på en så direkte måte som mulig».
I sin tildelingsvurdering skrev filmkonsulent Ståle Stein Berg:
«Angrepet på Utøya 22. juli 2011 er ei hending alle har eit forhold til. Det er eit nasjonalt traume, og ein fiksjonsfilm med dette som forelegg vil bli møtt med til dels sterke reaksjonar. Det har den tidvis oppheta debatten omkring forskjellige kunstuttrykk i kjølvatnet av 22. juli vist oss; det er bestemte og motstridande meiningar om kva som kan og bør forteljast om åtaket. Det understrekar samtidig kor viktig det er at nettopp historieforteljarane våre gir hendinga eit kunstnarleg uttrykk. Kunst er ei form for erkjenning som ikkje kan erstattast av noko anna. Erik Poppe, i tett samarbeid med manusforfattarane Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig, har ein særs bevisst og sober innfallsvinkel til emnet. Eg meiner dei kunstnarlege avgrensingane dei har satt for seg sjølve vil gi os ei uhyre sterk og medlevande forteljing – og ei viktig påminning om kva som faktisk tok stad den ettermiddagen«.
Visningen skjer på Berlinale Palast 19. februar.
Foto fra «Utøya 22.juli»
Regissør Erik Poppe vender med dette tilbake til filmfestivalen i Berlin for tredje gang. I fjor ble Kongens Nei vist i Panorama Special-seksjonen, Schpaaa ble vist i Panorama i 1999, mens Utøya 22. juli nå er valgt ut til hovedkonkurransen, det aller mest prestisjefylte programmet. Dette er en utmerkelse kun sju norske spillefilmer har oppnådd tidligere, siden festivalens begynnelse i 1951.
– Dette er en anerkjennelse jeg setter svært høyt, sier Erik Poppe i en pressemelding. – Men det er en historie jeg ikke på noen måte eier selv. Den tilhører ofrene og de etterlatte fra dette politiske terrorangrepet. At filmen nå vurderes som kunstnerisk og faglig god er noe jeg deler med de som har hjulpet meg med å få filmen så virkelighetsnær som mulig, og som var tilstede på Utøya denne fatale dagen. Jeg vil også berømme de unge skuespillerne for en enestående innsats i et usedvanlig krevende prosjekt.
Utøya 22. juli er skrevet på bakgrunn av vitneskildringer og kjente fakta, og skapt i tett dialog med flere overlevende. Men av hensyn til ofrene og deres pårørende, er karakterer og enkeltopplevelser oppdiktet. Filmen er produsert av Paradox Film 7 AS ved Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae, som med dette er nominert til Gullbjørnen for tredje gang. Manuskriptet er ved Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig.
Skuespillere i filmen er Andrea Berntzen, Elli Rhiannon Müller Osborne, Jenny Svennevig, Aleksander Holmen, Ingeborg Enes Kjevik, Sorosh Sadat, Brede Fristad, Ada Otilde Eide, Karoline Schau, Solveig Birkeland, Torkel Dommersnes, Daniel Sang Tran, Tamanna Agnihotri, Mariann Gjerdsbakk og Magnus Moen. Foto er ved Martin Otterbeck. Budsjettet er på om lag 20 millioner, og således langt under de budsjettene Poppe har jobbet med på de siste filmene sine, Kongens Nei og Tusen ganger godnatt
I søknaden til NFI om støtte ble det beskrevet slik: «12 minutter før det første skuddet på Utøya, møter vi Kaja (18), hennes lillesøster, og deres venner på sommerleir. Alle engasjerte og opptatt av hva som har skjedd i Oslo. Så brytes tryggheten og idyllen da skudd høres og panikken sprer seg, og i løpet av de neste 72 minuttene følger vi Kaja på hennes flukt – minutt for minutt. Hun kommer bort fra lillesøsteren, og i letingen etter henne kommer hun over ungdommer med ulike strategier for å overleve. Noen klarer det, andre ikke. Filmen skal ikke speile alt som skjedde på de ulike arenaene 22.juli, men den tar utgangspunkt i angrepet på Utøya for å identifisere følelsene og dilemmaene på en så direkte måte som mulig».
I sin tildelingsvurdering skrev filmkonsulent Ståle Stein Berg:
«Angrepet på Utøya 22. juli 2011 er ei hending alle har eit forhold til. Det er eit nasjonalt traume, og ein fiksjonsfilm med dette som forelegg vil bli møtt med til dels sterke reaksjonar. Det har den tidvis oppheta debatten omkring forskjellige kunstuttrykk i kjølvatnet av 22. juli vist oss; det er bestemte og motstridande meiningar om kva som kan og bør forteljast om åtaket. Det understrekar samtidig kor viktig det er at nettopp historieforteljarane våre gir hendinga eit kunstnarleg uttrykk. Kunst er ei form for erkjenning som ikkje kan erstattast av noko anna. Erik Poppe, i tett samarbeid med manusforfattarane Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig, har ein særs bevisst og sober innfallsvinkel til emnet. Eg meiner dei kunstnarlege avgrensingane dei har satt for seg sjølve vil gi os ei uhyre sterk og medlevande forteljing – og ei viktig påminning om kva som faktisk tok stad den ettermiddagen«.
Visningen skjer på Berlinale Palast 19. februar.
Legg igjen en kommentar